Vespa-Ciao.NL
:: krijg mijn setup met vario niet goed afgesteld

Home Forums Techniek Vario krijg mijn setup met vario niet goed afgesteld

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sjuul_janssen
    Topic starter

Hallo Iedereen,
      Ik heb mij nog niet voorgesteld, bij deze ik ben Sjuul Janssen uit Limburg. 20 jaar oud.

Ik rijdt een vespa ciao 50cc, 13/13 carburateur en heb er nu een malossi varioset op gebouwd. Nu krijg ik deze niet fatsoenlijk afgesteld en krijg hem ook heel lastig aan gerend. Weet iemand hoe dit kan en wat ik ermee kan doen?

Ik heb nu in de vario 4,7 grams rollen in zitten, in de achterkoppeling zit een STD drukveer en in de lichtste veertjes van de polini trekveren set. Ik hoor graag van jullie.

Met Vriendelijke Groet,
      Sjuul Janssen

bram0vitz
      Bijdrager

Hoi Sjuul,
        Leuk dat je met je ciao aan de gang gaat en welkom op het forum!

Wat bedoel je met lastig afgesteld? Spreken we hier of stationair, ontsteking of vario afstelling?
        Het lastig aanrennen zou wel kloppen ivm met de vario, had je eerst gewoon een poelie en koppeling erop zitten?

beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Sjuul_janssen
        Topic starter

Hey Bram,
          Ja met stationair afstellen heb ik problemen en het achterwiel blijft redelijk hard ronddraaien. en zou niet weten hoe ik dat weg krijg. ja klopt had eerst een poelie met koppeling inderdaad. En met aanrennen moet ik bijna sprinten.
          MVG, Sjuul

bram0vitz
          Bijdrager

Een variosetup zou vrij moeten draaien zonder dat je achterwiel mee draait stationair, nou ben ik niet zon vario expert maar dat weet ik wel.

Het harde aanrennen klopt wel ja een vario reageerd heel anders dan een poelie/koppeling want er zit een soort van vrije slag in waar je overheen moet.

Ik ben zelf niet zon vario expert, wellicht dat iemand op het forum je hiermee verder kan helpen.. maar ja ik denk graag mee

beetje prutsen hier en daar
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wim
            Bijdrager

Je krijgt de vario niet goed afgesteld.
              Je blok loopt wel goed ga ik van uit.
              Je hebt achter al de lichtste trekveertjes
              in de koppeling dus dat is goed, voor je std setup,
              en de lichtste drukveer.
              Dan de vario, wat doet ie verkeerd volgens jou.
              Gaat de snaar al te snel helemaal naar buiten
              lopen op de voorste poulie, je rijdt dan weg met een heel laag toerental en dus geen kracht.
              Rolletjes zijn dan te zwaar.
              Of blijft ie te lang op hoge toeren en loopt de snaar niet tot buiten op de voorste poulie.
              Rolletjes te licht.
              Probeer voor het starten eens zonder startveertjes aan de startschoentjes.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Sjuul_janssen
              Topic starter

zonder startveertjes zou het aanrennen makkelijker moeten zijn?

Sjuul_janssen
                Topic starter

Hallo Wim, mijn vespa blijft te lang op hoge toeren en de vario loopt niet tot buiten! dit zou dus betekenen dat ik naar zwaardere rollen moet. ik zit nu op 4,7 grams rollen. welke zou ik er dan het beste op kunnen gooien?

Wim
                  Bijdrager

Mijn vario, is lang geleden, had rollen van volgens mij wel 6 gram ofzo. Gewoon standaard 47km/u
                    Ik ga er vanuit dat je motorblok perfect loopt.
                    Dat heeft anders namelijk invloed.
                    Dat moet dus eerst goed zijn.
                    Het is ook belangrijk dat je zeker weet dat je halfpoulies de volledige gewenste baan kunnen maken over de glijbus zonder horten en stoten.
                    Je hebt ook de gewenste vulring er in of er uit, die de snelheid beperkt tot het gewenste km/u.
                    Je gele drukveer is ook niet standaard volgens mij.

p.s. ik lees dat je al een std drukveer er in hebt.

Gr. Wim.

SuperSi
                    Bijdrager

Ik heb heb een soort gelijke setup.
                      Ik rij met een polini met de gele trekveertjes uit de malossi set met (uit mijn hoofd) 7 grams rollen.
                      Standaard drukveer in de achterkoppeling.
                      Welke rollen goed zijn voor jouw setup moet je zelf achter komen.
                      Meerdere setjes kopen bij de brommer boer en dan maar proberen.
                      Je kan ook mixen tijdens het afstellen, zo maak je met 3×6 en 3×8 grams rollen “7 grams rollen”

Als je achterwiel stationair hard mee draait is je stationair toerental wel normaal?
                      Geen valse lucht en daardoor een verhoogd stationair?

Sjuul_janssen
                      Topic starter

heb nu alles goed afgesteld, welke sproeier zouden jullie pakken bij deze setup?

zevenenergie
                        Donateur

Je hebt te weinig gegevens verstrekt over je setup om die vraag te kunnen beantwoorden.
                          Ben je al bekent met de sproeier Database?

Welke sproeier heb ik nodig?

Als je er niet uitkomt, vertel dan precies wat voor onderdelen je hebt en dan kunnen we je verder helpen.

Sjuul_janssen
                          Topic starter

Hallo, Ik had de sproeier database al gevonden inderdaad. Maar word er niet helemaal wijs uit. Mijn setup bestaat uit een blokje met 50cc, een 13/13 carburateur, malossi variomatic met STD Drukveer, de lichtste trekveertjes van polini en 6 grams malossi rollen. er zit een Proma circuit uitlaat onder. als ik nog dingen vergeet dan hoor ik het wel!

Wim
                            Bijdrager

Koop sproeiers 44 46 48 50 52 zorg voor een
                              NGK B6HS bougie.
                              Stop de grootste sproeier er in, monteer het luchtfilter iedere keer terug, ga proefrijden, rijdt het blokje eerst warm. Viertakt het blokje, soort stotteren, monteer een kleinere sproeier. Monteer net zolang kleinere sproeiers tot het stotteren weg is en de brommer normaal rijdt.
                              Klaar.

Later kan je nog eens naar de kleur van de B6HS bougie kijken na een lang stuk volgas,  stop dan direct langs de kant van de weg, draai de bougie er uit, heet!, deze moet bruin en droog zijn.

Gr. Wim.

Sjuul_janssen
                              Topic starter

Dankjewel voor de hulp! welke luchtfilter kan ik er het beste op doen de malossi luchtfilter of de normale luchtfilter?

Wim
                                Bijdrager

Voor jouw std cilindertje is een std luchtfilter genoeg.
                                  Wel de gene met 3 gaatjes van 7 – 7,5mm.
                                  Met kleinere zijn snorfilter.
                                  Koop dan een std bromfiltertje.

Gr. Wim.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.