:: krijg de zuigerpen er niet doorheen
-
bramFKTopic starter
ik loop nou al enige tijd te kloten met een zuigerpen die niet door me zuiger heengaat…
ik krijg hem er wel doorheen maar dan moet ik extreem veel kracht zetten. die kracht kan ik niet uitoefenen als ik de krukas ertussen heb, ik heb ook al geprobeert de zuiger een beetje warm te stoken en de pen in de vriezer te leggen maar dit lukt ook niet… en ik probeer overigens ook niet een pen 12 in een pen 10 te zetten, zo’n malloot ben ik nou ook weer niet:lol
FonSBijdrager
ff lichtjes met een ronde, fijne vijl door de gaten in de zuiger heengaan (evt braampjes wegvijlen), zuiger goed heetstoken, en dan moet het gewoon lukken 😉 (heb het ook wel eens gehad)
bramFKTopic starter
weet je het zeker dat je moet vijlen??? dit lijkt mij niet zo’n heel slim plan straks sluit het niet goed aan..
zijn de borgveertjes die ertussen moeten ook nodig? een vriend van me heeft ze er niet echt kundig uitgehaald dus zijn ze een beetje krom en gaan ze er moeilijk in of is dit te verwaarlozen, lijkt me wel, die zuiger wordt toch gloeiend heet en dan zet het zootje toch uit.
JackyBijdrager
Dan moet je die nieuw halen. Ik zou ze er zeker inzetten. Kan je er geen ‘drijver’ opzetten en zo genoeg kracht zetten?

Voorbeeldje uit mijn howto. Daar zie je de drijver, misschien helpt dat als ‘handigheidje’
bramFKTopic starter
het is gelukt! ik ben er ff een beetje met een 400 schuurpapiertje doorgegaan zit er nu op scheelde net die paar 100e milimeters. kun je die borgveertjes overal gewoon kopen? tis wel een 43mm malossi of is dit voor elke pen 10 zuiger hetzelfde, anders zou het nog wel is lastig kunnen worden…
FonSBijdrager
ik bedoelde ook niet 5mm uitvijlen ofzo he :p
en die borgveertjes (of piston-clips) krijg je bij iedere brommerzaak, en zijn voor alle p10’s hetzelfde 😉 er zijn wel verschillen qua model in, maar dat heeft verder geen invloed
bramFKTopic starter
ok vet bedankt he! toch heb ik nogsteeds het idee dat als ik het met een vijl had gedaan ik veel te ver was gegaan, met heel fijn schuurpapier maar 5 keer op en neer gegaan en dit was al voldoende:lol
maar ik weet genoeg dus dit forum kan dicht
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.