Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling wil ‘m niet pakken

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppeling wil ‘m niet pakken

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

QUADEN
    Bijdrager

ik heb het ook gehad mijn schoentjes waren versleten en ik heb mijn veertjes iets uitgerokken dat is wat fijner voor de koppeling en nu pakt de koppeling hem perfect

Imbathijs
      Topic starter

Hey, ik ben even bezig geweest.
        Foto’s staan hier <– klikken!

Het is nog niet gelukt.. de ring is omgedraait. maar hij wil nogsteeds niet lopen.

Ook heb ik een geluidsopname gemaakt van het lopen / rennen met mijn brommer, hieronder is een link
        (vanaf 0:21 hoor je de brommer een stukje achteruit gaan)
        Geluid van de brommer! <– klikken!

klinkt niet goed ofwel :'(

QUADEN
        Bijdrager

zou je veertjes eens uitrekken bij mij hielp het ook
          ik had hetzelfde probleem ring enz waren goed en toen heb ik mijn veertjes uitgerokken en het werkte perfect
          probeer maar eens :thumb

Imbathijs
          Topic starter

heb veertjes uitgetrokken en geprobeerd, en zonder veertjes geprobeerd

precies hetzelfde geluid en probleem

k had het overigens ook erg vreemd gevonden als mijn veertjes opeens na jaaaarenlang gebruik opeens te stug waren geworden 😛 maar okee.

Nogsteeds geen verbetering. iemand suggesties? ik wil rijden in dit weer!! :boos

aapie90
            Bijdrager

zit je v snaar wel strak genoeg?
              en klappen je schoentjes wel naar buiten?

Imbathijs
              Topic starter

V snaar heeft wel wat speling, ik kan de ene kant van de snaar en de andere kant van de snaar samenbrengen. dus ik denk dat dat teveel is, ik ga morgen een nieuwe snaar kopen, of is dit niet nodig?

Het echte probleem ligt naar mijn mening toch echt bij de koppeling, want de schoentjes klappen wel naar buiten maar zodra de schoentjes grip krijgen, slaan ze terug naar achter, waardoor die as niet gaat bewegen.

ik weet niet precies hoe het heet, maar die as is niet rond, er zit zo’n recht stuk aan (spiebaan??), waar precies dat deel van de koppeling overheen schuift. zodat de as mee gaat draaien, zodra die schoentjes grip krijgen. dat deel van de as heeft bij mij dus slijtage, waardoor de koppeling speling krijgt.

volgensmij ligt daar het probleem. wat denken jullie?

Jerry Brasser
                Bijdrager

ja dat kan mogelijk want als dat meedraait draait de koppeling ook gewoon met de krukas mee en kan er dus nooit kracht overgebracht worden op de achterwielen. heb je trouwens al je v-snaar gespannen?

aapie90
                  Bijdrager

okee,,,
                    ik zou je blokbouten eff losdraaien(3)
                    dan eff je blok stukje naar voren schuive en weer vast draaien.. scheelt weer een boel geld.

je schoentjes zitten iig goed om,

als je je koppelingshuis op je krukas schuift..zit er dan al speling in?

ik zou ook is proberen je startveertjes eruit te halen
                    die zitten in je koppelingshuis…
                    2 bruine

Imbathijs
                    Topic starter

Ik snap niet wat je bedoelt, waarom zou ik mijn blok iets naar voren schuiven.. dan kan ik die blokbouten toch niet meer vastmaken?

leg het even uit please 🙂

aapie90
                      Bijdrager

jawel,,,
                        naar voren op je brug, zitten 2 bouten als het goed is, die gaan tot de andere kant van je brug,,,
                        achter zit er eentje,,die zit daar in je blok vast.
                        als je die los maakt, kan je m naar vore schuiven

Jerry Brasser
                        Bijdrager

nou als je nu je blokbouten een beetje losdraait. dan haal je iemand die even het blok naar voren duwt en die houdt het blok dan naar voren en dan komt de snaar op spanning. en als die dan op spanning staat draai je de blokbouten weer vast.

Imbathijs
                          Topic starter

Ooooh om de snaar te spannen, juist!
                            Ik wilde net vragen waarom ik mijn blok zou verschuiven.
                            thnx, ik ga dit na het eten proberen!

Ik laat horen hoe het is gegaan!

Ook zal ik eens proberen die startveertjes eruit te halen.

thnx voorzover 😉

aapie90
                            Bijdrager

succes man!

Eggie
                              Bijdrager

ik weet niet, maar het lijkt wel alsof die geen compressie heeft. Draait je vliegwiel mee als je gaat rennen?

Ik zou ook even je snaar spannen ja! Had het ook, als mijn blokje compressie wilde maken slipte mijn v-snaar en wilde mn vliegwiel niet draaien..

Succes!

Imbathijs
                                Topic starter

Ik heb even een paar wat scherpere (HD) foto’s gemaakt, vooral van de slijtage aan het afgevlakte deel van mijn koppeling, en van de as.

Ik heb nu ook de startsegmentveertjes eruit gehaald, maar sinds ik dit heb gedaan.. moet ik heel veel kracht zetten om mijn brommer achteruit te rijden, lijkt mij niet goed?
                                  De compressie zal niet optimaal zijn, aangezien er geen uitlaat onder hangt, en mijn pakkingen wat verouderd zijn.. maar dit is toch geen reden voor het niet meedraaien van mijn koppeling?? 😕

Op de laatste foto zie je zo’n ratel aan mijn koppeling zitten, als ik die naar rechts draai (dus de richting waarin hij zou bewegen als mijn brommer “rijd” ) draaien mijn vliegwiel en koppeling mooi mee TOT op een bepaald punt! daar begint mijn vliegwiel te klemmen, en moet ik behoorlijk wat kracht zetten om hem er ‘doorheen te duwen’ en dan gaat het weer soepel. hoe kan dattan 😕 volgensmij krijgt mijn koppeling daarom geen grip.
                                  >> foto’s <<

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.