Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Koppeling Vespa Ciao ’07 doet niets…denk hulp gevraagd…
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 9 maanden geleden door the sphere.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
3 juli 2012 om 20:36 #211338
Hallo,
Ik heb (gelukkig) al een hele tijd niets meer aan de brommer gehad, maar nu 10.000 KM verder vind die het dan toch een keer welletjes geweest en besloot die gisterochtend net voordat ik op het werk aankwam ermee te stoppen….buhhh…uit, van 50 naar 0 binnen 5 meter…over en uit.
Tijdens de rit had ik al een beetje het idee dat die niet volledig op snelheid kwam, dat het net leek alsof iemand je de hele tijd de brommer naar achteren trekt zeg maar, en toen die uitviel deed die dit best wel even stevig zeg maar.
eenmaal thuis heb ik de kappen eraf gehaald en ben ik gelijk gaan kijken wat er aan scheelt, en zag ik dat wanneer het achterwiel draait, de v-snaar wel meedraait evenals het koppelingshuis. check, so far so good….
maar nu komt die; hier blijft het ook bij. je kunt rennen tot timboektoe, het blok zelf geeft geen kick!
hij pruttelt niet, en wanneer je naar onder kijkt zie je ook dat het vliegwiel geen millimeter draait.nu heb ik al met een 17-er sleutel zelf aan de moer die voren op de koppeling zit gedraaid, en dan draait de complete koppeling inclusief vliegwiel wel rond. ik heb ook de bougie eruit gehaald om zodoende naar binnen te kunnen kijken of de zuiger wel beweegt en dat doet die.
dus het enige dat ik me kan voorstellen is dat het de koppelingen segmenten zijn (de startsegmenten). er is tenslotte geen verbinding tussen het draaiende koppelingshuis en de segmenthouder.Kan dit, of zie ik nu iets over het hoofd?
dan gelijk de volgende vraag; indien ja, kan je hier iets aan doen? (start- en koppelings-Segmenten vervangen) of is het dan beter dat je de gehele koppeling vervangt? (gezien de leeftijd/km-stand)
ik hoor graag jullie gedachten hierover!
GreetZ!
Chris.
3 juli 2012 om 20:39 #235767het is of dat,
of je hebt een warm/vast lopen gehad
waar het meer naar klinkt eigenlijk3 juli 2012 om 20:52 #236165warm/vast loper…hmm…daar heb ik in inderdaad ook nog aan gedacht.
maar zou dat dan zomaar uit het niets kunnen gebeuren?
(Deze brommer heb ik in 2007 geheel nieuw gekocht, en heb de vrouw beloofd er niet aan te sleutelen, en dit heb ik ook heel netjes volgehouden tot en met vandaag. (a) )En daarbij; dan zou ik het blok toch nu ook niet moeten kunnen ronddraaien toch?
zoals ik al zei; als ik bij ons achterom de oprit afrol start die normaal nog voordat ik bij de oprit ben. (zo’n 5, 6 meter tot de oprit….mmmm dat klinkt best als heel erg lang bedenk ik me net), maar zoals nu net zonder kappen erop zie je ook dat er totaal geen aandrijving plaatsvind vanaf de koppeling. vandaar dat ik gelijk moest denken aan die segmenten. heb ze eens eruit gehaald en overal waar ze moeten bewegen gesmeerd (de segmenten uiteraard goed schoongemaakt) en eens geprobeerd met de vinger of ze wel wilden bewegen in gemonteerde toestand, en dat deden ze.
dus kan ik me alleen nog bedenken dat de startsegmenten niet naar buten komen tijden het rennen/berg af rollen.
maar hoe dit kan??? geen idee…dit gaat toch vanzelf? (uiteraard met tegendruk van de veertjes)…..frustrerend…ik zou denken dat de veertjes na verloop van tijd juist uitlemmelen en daardoor de startsegmenten JUIST naar buiten toe komen. maar ik heb het idee dat bij mij nu juist het tegenovergestelde gebeurt…
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.