Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling slijt tegen achterbrug?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppeling slijt tegen achterbrug?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

toughgal112
    Topic starter

hallo,
      ik heb een vespa si achterbrug op me citta maar sinds kort als ik rijd hoor ik een piepend , fluitend geluid uit me citta komen.

en ik heb dus gekeken of dat ringetje tussen je vliegwiel en koppeling er wel goed op zat en toen zag ik dat er een heel stuk van mijn achterbrug vas versleten en toen ik hem weer vast zette zag ik dat mijn koppeling tegen mijn achterbrug aan slijte volgens mij komt het geluid daardoor.

zou het kunnen dat het komt omdat mijn blok ophang bout (die ene waar ook je zij standaard tussen komt) dol is gedraaid en dus niet vast zit.

alvast bedankt.

mvg.
      ali

seann
      Donateur

Het ringetje tussen de koppeling en vliegwiel zit dus goed om? (opstaande randje naar buiten)
        Ik het het aanlopen ook is gehad met mijn si brug en heb het geen wat aanliep met een hamer een beetje terug getikt
        (zorg dat het dan niet tegen je viegwiel gaat zitten en doe het met beleid)

toughgal112
        Topic starter

ja het ringetje zit goed.
          maar dat met die hamer ben ik niet zo goed in ik maak het dan altijd stuk als ik dingen probeer recht te slaan :S.
          is er geen andere manier om het goed te laten gaan ?
          of hoort het te slijten ? want bij elke citta hoor ik als je gaat lopen dat koppeling huis beetje rare geluiden maken.

niek1992
          Bijdrager

toevallig van de week nog gehad, ik had mijn blokbouten niet vast gedraaid, en om het vliegwiel weer goed conisch passend te maken, een keertje vastdraaien. tot mijn verbazing liep hij aan. Nadat ik de blokbouten had aangedraaid was het euvel weg.

Ik zou even een nieuwe bout halen en die erin draaien. Als het om het achterste tapeind gaat, even nieuw draad in tappen.

seann
            Donateur

Ja dat metde brommer aan de hand geluid heb ik ook
              Is een beetje een hol schrapend geluid dat ken geen kwaad als je het maar met het weg rijden niet hoor, want dan is je kopelingshuis niet goed

Als je koppeling dus tegen je blok frame aanloopt zal je toch het een beetje terug moeten duwen.
              Foto’s zouden ook handig zijn om je te helpen met het probleem

Jonny10
              Bijdrager

Toen ik een Si brug had gekocht liep mijn vario poulie ook een beetje erop aan. Op de plek waar hij aanliep heb ik een hout blokje gezet en met een hamer erop getikt. Geen probleem meer 🙂

Wilk1985
                Moderator

Die blokbouten moeten gewoon vast zitten anders hangt je blok tever naar achter en gaat hij aanslepen. Een schurend geluid bij je koppeling is wel normaal als je ermee aan de hand loopt met de motor uit.

Je zou het naaldlager en de bus e.d. eens kunnen doorsmeren dan zal het wel minder worden.

toughgal112
                  Topic starter

bedankt voor de reacties ik ga nu meteen,
                    nieuw schroefdraad laten tappen.

mvg.
                    ali

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.