Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling past niet meer op krukas

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppeling past niet meer op krukas

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Rick
    Topic starter

Ik heb mijn Ciao blokje gereviseerd. Nu heb ik een probleem met het plaatsen van de koppeling. Ik heb het volgende gedaan:

1. Blok gemonteerd
      2. Koppelingsring met verhoogde rand richting koppeling geplaatst
      2. Gehele koppeling

Nu is het probleem dat de krukas te kort lijkt te zijn, waardoor ik het afdekplaatje plus moer er niet meer op krijg. Zonder het afdekplaatje kan ik de gehele koppeling wel bevestigen.

Iemand bekend met dit probleem of ideeen voor een oplossing?

Alvast bedankt!

zevenenergie
      Donateur

Het gat in de koppeling heeft dezelfde vorm als de krukas een rondje met een plat vlak dus het past er maar op 1 manier op. Hier moet het probleem zitten.

Rick
        Topic starter

De koppeling past perfect, het probleem is dus de lengte van de krukas, er blijft niet genoeg schroefdraad over van op de krukas om het afdekplaatje plus moer te kunnen monteren. Ik hoop dat dit duidelijker is.

Gratje
          Bijdrager

Zit je vliegwiel wel goed vast? En diep genoeg. Na een revisie monteer ik eerst een keer de koppeling als het blok nog op de werkbank ligt om zo het vliegwiel helemaal op zijn plek te krijgen. Daarna hang ik het blok er pas weer onder.

Dustin
            Bijdrager

Zoals Gratje zegt, ik denk dat je vliegwiel er niet goed / ver genoeg op zit, had dit ook de eerste keer.  En je hebt vrij weinig draad over als je de hele koppeling dus ook afdekplaat erop hebt geschoven, als je de moer aandraaid zet je de afdekplaat strak op de segmentjes en zit alles op zijn plek.

Rick
              Topic starter

@Gratje, dit was inderdaad het probleem. Ik heb eerst het vliegwiel er verder op geschoven door de moer vast te draaien zonder klepje, daarna had ik net genoeg schroefdraad vrij om alles goed vast te kunnen zetten.

Thanks voor de hulp!

zevenenergie
                Donateur

Net genoeg? Zit de spie wel in de gleuf van het vliegwiel?

Wilk1985
                  Moderator

Daar dacht ik ook aan, sowieso moet je voor je het blok in het frame hangt altijd de hele boel even met koppeling monteren terwijl het blok op zijn kant licht zodat de spie zich goed vast kan zetten.

Anders sta je binnen een paar km stil met een kapotte spie.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.