Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling loopt stroef

Home Forums Techniek Vario Koppeling loopt stroef

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Smitthers
    Topic starter

Goedendag,
      Na heel lang niets gedaan te hebben met m’n brommer toch maar is verder gaan kijken of ik hem weer rijdend kreeg.
      Na een hoop gezeur met startproblemen doet hij het nu eindelijk.
      Had er de laatste keer een Polini Vario opgezet maar deze nooit echt afgesteld.

Tijdens het monteren van de V snaar lag de snaar netjes aan de buitenkant van de achterpoelie maar na een kort stukje gereden te hebben komt hij niet meer verder naar buiten dan halverwege de poelie. Ook merkte ik dat m’n achterwiel en koppeling erg stroef lopen na het ritje, ook werden m’n achterklok en koppeling erg heet.

Is het gebruikelijk dat deze erg heet worden? En zou het snaar probleem opgelost worden met een sterkere veer?IMG_20220805_134717

SuperSi
      Bijdrager

is je koperen glijbus van je half pulley op je achterkoppeling nog wel goed?

Smitthers
        Topic starter

Er zit een nieuwe achterkoppeling op, dus ik denk dat nog wel

Wim
          Bijdrager

Er zit een nieuwe achterkoppeling op, dus ik denk dat nog wel

Denk, ….is dat zeker weten?
            Ik denk van niet 😉 .

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

niek1992
            Bijdrager

Heb je toevallig die nieuwe achterkoppeling via JMPB? Imitatie model maar wel zoals origineel? Deze hebben dan wel een goede glijbus, het oppervlak waar de glijbus overheen moet is niet goed gepolijst. Alleen afgedraaid. Dus de koper/messing bus naait zich vrij snel vast tijdens varieren. Bron, eigen ervaring:

2015-06-02 17.25.06
              (Hier zit de halfpouli zo vast dat hij niet los schiet ondanks dat de drukveer dat wel probeert)

Smitthers
              Topic starter

Het was inderdaad een nieuwe koppeling van JMPB, net dan toch maar even gekeken en wat ik daar vond wordt ik denk ik niet echt vrolijk van.

Koppeling ligt uit elkaar (is ook geen schroefdraad meer op te bekennen) en er is een hoop metaal/aluminium weg gesleten.

Hoop dat mn Vario cardan nog te redden is16619540632085963853217041516839

Befkuh
                Bijdrager

beste is om ff wat geld uit te geven en die fly clutch van malossi te vatten.. want die imi shit zijn echt schijt dingen

Smitthers
                  Topic starter

check,

ik kan verder weinig ervaringen vinden over de fly clutch, heb je daar zelf een goede ervaring mee?

ook vroeg ik mij vooral af of mijn vario carter helft ding niet te ver is afgesleten. er zit een keerring om de as maar kan niet vinden waar die vandaan zou moeten komen. iemand die aan de hand van de foto’s kan zien of dit nog te redden valt?

Befkuh
                    Bijdrager

https://www.k-parts.nl/achterkoppeling-malossi-fly-clutch-vespa-ciao-citta-si-variomatic.html

dit is het setje die ik bedoelde  op de brommers die ik zelf met normale vario rij.. (dus niet fox ) heb ik die malossie op zitten.. ouwe fouten zijn verbeterd van de orginele  de glij bus enz.. en de vrienden van me die ik hem heb aangesmeerd hoor ik ook niet meer klagen over de koppeling  dus ik vin uit eigen ervaring en van me vrienden het een erg goed ding..

en als je deksel nog te redden is das een lastige.. blijft je kering er nog in zitten en lek vrij zo niet moet je denk ik wel op zoek na een nieuwe deksel.. want de koppeling word geklemd door je vario as dus komt niet tegen je deksel op.. dus als ie lek vrij is dan is het prima.. maar persoonlijk zou ik zelf wel een nieuwe deksel gaan zoeken

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.