Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Koppeling krijst tijdens het wegrijden
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 maanden, 1 week geleden door bb.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 mei 2025 om 10:25 #828797
En vraagje ik hoorde afgelopen heel veel gepiep en geschraap en gekreis uit de koppeling. Ik heb dit probleem al eerder gehad toen had ik de lager bus vervangen want die had allemaal braamjes. Ook weer mooi ingevet daarna was het tot afgelopen week weg. Deze week dus weer dat geluid dus heb gisteren alles schoongemaakt en weer wat nieuwe vet erin gedaan. Daarna een keer test gereden niks gehoord hij trok zelfs en stuk sneller op. Volgende ochtend mee gereden dus vandaag. En het gekreis werd met de km steeds harder en harder. En ik had ook het gevoel dat de optrek weer was gezakt. Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Want ik word helemaal gek tijdens rijden. En ik schaam me ook dood tijdens het weg rijden als dat ding als een kip klinkt die gemarteld wordt
Voor de duidelijkheid dit geluid is er alleen bij het wegtrekken vanaf stilstand. Als de koppeling volledig aangrijpt stopt al het geluid.
16 mei 2025 om 10:40 #828799Als het echt van dat lager komt.
Er zit ook nog een naaldlager in hoor die je dan moet vervangen.
Niet alleen de bus. Het is een set, lager en bus is één, een set.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.16 mei 2025 om 10:53 #828802Ik zou het wel leuk vinden om dat geluid van die kip te horen kan je een filmpje maken?
Als je dat hier plaatst dan maak ik een nieuw topic aan.
Dat topic heet dan “het geluid van het jaar” en aan het eind van het jaar houden we dan verkiezingen met een prijs.- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
16 mei 2025 om 10:59 #828804En filmpje kan heel moelijk tijdens het rijden. En het gebeurt volgens mij ook alleen als de koppeling en beetje opgewarmd is
16 mei 2025 om 11:01 #828806Ik weet niet 100% zeker of het de lager is maar het komt in ieder geval in de buurt van de koppeling vandaan
16 mei 2025 om 11:02 #828807Jammer zeg….en is alleen een geluid opname mogelijk?
Ik weet wel 99% zeker dat Wim gelijk heeft. Heb je niet even een andere kopplings schaal liggen?- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
16 mei 2025 om 11:07 #828810Ik heb niet gezegd dat ik het niet doe maar ik bedoel meer dat je Het misschien niet kan horen door wind en andere geluiden
Ik heb geen andere koppeling liggen nee.
Maar het lager zelf voelde wel soepel dus dat vind ik wel vreemd- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door bb.
16 mei 2025 om 11:18 #828813Ik moet trouwens wel toegeven dat ik de lager bus een keer in de tuin op de grond heb laten vallen in allemaal zaagsel en zand dit was gebeurt voor de eerste keer toen het geluid kwam maar ik heb hem daarna wel goed schoongemaakt en nieuw vet erin gedaan
16 mei 2025 om 13:50 #828815Toegeven is goed.

Maar je hebt hem dus vuil op de brommer gezet en bent er toen mee gaan rijden en toen kwam dat kippen geluid en toen pas heb je het schoon gemaakt en er nieuw vet in gedaan?16 mei 2025 om 15:06 #828818Nee ik heb hem helemaal schoongemaakt voor dat ik hem er in had gezet
- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door bb.
16 mei 2025 om 15:19 #828821Hoe zet ik de video’s op het forum als ik ze aan klik als bestand verschijnen ze niet
- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door bb.
16 mei 2025 om 22:17 #828825Nieuwe conclusie ik heb net weer ff gereden. Gekrijs was naartuurlijk alsnog aan wezig maar ik was er wel achter gekomen dat het gekrijs echt alleen is bij het weg trekken en het voelt alsof die afgeremt word door de vrijving van iets want als ik net genoeg gas geef dat die vooruit gaat krijst die niet en gaat die wel soepel vooruit en ook sneller als ik vol gas doe
Hopelijk wordt er gesnapt wat ik bedoel
17 mei 2025 om 19:36 #828837Hier del link van de 2 video’s van het kippen geluid https://we.tl/t-U1OOTRYShk
En nog en vraag wat nou het beste is dat ik kan doen en nieuw naald lager aanschaffen of en nieuwe koppelings behuizing of en nieuwe complete kopeling20 mei 2025 om 16:52 #828887goed nieuws ik heb nog ff en keer gekeken naar de koppeling. Niks gevonden naartuurlijk maar ik heb wel de alles ontvet behalve het lager. Ook nog ff de koppelings schoentjes een beetje opgeschuurd. En bij het in elkaar zetten en flinke ring voor de de krukas moer gedaan omdat ik zelf dacht dat er dan meer druk wordt verspreid om de glimde balletjes op de koppelings schoentjes inplaats van alleen druk bij de krukas. En na 2 dagen te hebben gereden en de koppeling goed op zijn staart hebben getrapt is het geluid niet meer aanwezig. En voor me gevoel trekt die ook beter op
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.