Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Koppeling grijpt niet aan
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 11 maanden geleden door Frishe.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 april 2012 om 13:41 #211154
Het begon begin vorige week ergens. De vespa maakte als ik geen gas gaf een heel erg schurend geluid. Dit begon pas na 2 kilometer ofso.
Ik heb dinsdag nieuwe koppelingsschoentjes gehaald bij de dealer. Deze heb ik (samen met de bijgeleverde veertjes, oude waren scheef) vervangen.
Alles prima gegaan, schurend geluid was ook weg.
Vandaag toen ik met de brommer naar stage ging, ging het de eerste 5,6 kilometer goed. Toen ik in beek stilstond bij bij de slagbomen van het spoor, merkte ik in een keer dat hij nog maar heeel laag stationair liep. Ik heb toen steeds kleine beetjes gas gegeven zodat hij niet uitviel (ik was immers toch bijna op stage). Toen ik verder reed heb ik eigenlijk niets raars gemerkt tijdens het rijden. Toen ik op stage aankwam heb ik hem gewoon uitgezet en in de fietsenstalling gezet.
Ik had halverwege de dag niets te doen dus ik heb toen de brommer even in de werkplaats gezet. Ik merkte al meteen dat de koppeling niet pakte (dus het buitenhuis draait wel, maar de schoentjes en de krukas niet). Dit is dus ook het probleem.
Ik heb toen de koppeling eraf gehaald en nagekeken of alles goed zat. Ook heb ik alles ontvet en goed gedroogd. Vervolgens alles weer gemonteerd en hij liep weer zoals het hoorde. startte ook weer en koppeling pakte ook weer. S’avonds toen ik naar huis ging kreeg ik hem niet meer aan. tussendoor ook niet meer gereden. Meteen weer naar de koppeling gekeken en jawel, hij pakte weer niet.
Nogmaals de koppeling eraf gehad en weer erop gezet maar ik kon niets raars vinden. Ik heb de brommer dus naar huis gebracht en hier weer alles uit elkaar gehaald.
Als ik met de hand aan de poulie draai, werkt alles gewoon (wiel draait fijn en soepel mee dus achterklok is niets mis mee) draai ik met de hand aan de krukas voel ik gewoon compressie en ook deze draait zoals het hoort. Met decompressiekabel in zoals gewoonlijk ook makkelijker. V-snaar is ook nog goed en staat strak. Dan blijft in mijn inzicht nog maar 1 ding over dat is de koppeling. Startsegmenten zijn volgens mij ook nog redelijk. Ik heb voor de zekerheid n 2dehands koppeling gehaald maar hier heb ik hetzelfde probleem mee.
Ik kan dus gewoon met de brommer lopen zonder de decompressiekabel in te drukken. Nou kwam ik na lang nadenken en kloten op het idee om de decompressiekabel eens in te drukken en ermee te lopen. Nu draaide tot mijn verbazing de krukas, vliegwiel en binnenhuis wel mee. Zodra ik de decompresseur loslaat stopt het voorgaande weer met draaien.
Nou had ik zelf het idee dat ik misschien een vastloper heb, omdat de startsegmenten dan geen grip meer hebben op het binnenhuis doordat de cilinder te stroef gaat. Zodra ik dan decompressie maak gaat de cilinder weer makkelijker en hebben de startsegmenten dus ook weer enigsinds grip en draait de hele boel gewoon weer mee.
Een heel verhaal dus!
Iemand misschien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en of het inderdaad misschien een vastloper is?Voor de duidelijkheid:
* poulie met achterwiel draait
* ontsteking werkt, bougie vonkt
* V-snaar is goed en gespannen
* Ring staat met openstaande rand naar koppeling toe
* schoentjes en trekveren zijn vervangen
* spoeier of iets dergelijks altijd goed gewerkt dus kan het niet zijn
* decompressiekabel zit ook goed (staat dus niet half open ofso)11 april 2012 om 15:36 #234807heb je de beruchte “ring met opstaande rand” juist gemonteerd?

deze moet met het kleine opstaande randje richting de koppeling.
edit @ hieronder: haha oeps! het is zo’n lang verhaal, dan lees je wel eens ergens overheen
11 april 2012 om 15:38 #234808Voor de duidelijkheid:
* decompressiekabel zit ook goed (staat dus niet half open ofso)denk accentuur het nog even voor je.
11 april 2012 om 17:21 #234467DR-flenny :
Voor de duidelijkheid:
* decompressiekabel zit ook goed (staat dus niet half open ofso)denk accentuur het nog even voor je.
Thx 8)
Heb net het blokje eruit gehaald, cilinder ziet er nog prima uit niets mis mee!
Kop- en voetpakking zijn wel zo goed als weg dus morgen maar eens nieuwe halen en vervangen.
Maar het lijkt mij sterk dat dit te maken heeft met de koppeling die niet wil pakken11 april 2012 om 17:24 #234452heb jij je startveertjes er nog tussen of heb je deze bij beide koppelingen er uit?
11 april 2012 om 17:31 #234356Deze zijn er bij beide koppelingen uit, ook zitten de segmenten goed om zoals op deze foto!
Dit was ik er inderdaad vergeten bij te melden
11 april 2012 om 17:43 #233847probeer eens met start veertjes erin 😉
als jij een cif koppeling heb adviseer ik je tevens eens een std frabrieks afkoppeling te proberen de Cif koppelingschaal is bijvoorbeeld in mijn geval niet goed gemaakt en valt niet voldoende over de krukas.
11 april 2012 om 20:13 #229143Voor zover ik weet heb ik een gewone fabriekskoppeling, ik weet het verschil niet tussen de fabriekskoppeling en de Cif koppeling dus?
Startveertjes heb ik niet meer dus dan zou ik die morgen even moeten kopen!11 april 2012 om 22:38 #234539spietje niet geknapt :$?
12 april 2012 om 08:04 #233126citta 0321 :
spietje niet geknapt :$?Nee, want als ik aan het vliegwiel draai, draait de krukas gewoon mee.
Ik heb echt geen flauw idee meer waar het aan kan liggen?12 april 2012 om 08:22 #220789toch spietje controleren, als je blok er toch al uitligt.
12 april 2012 om 11:05 #235009segmenten scheef afgesleten? trekveertjes kapot? 1tje mischien los? bedenk alles wat er gewoon in de koppeling zit…
12 april 2012 om 11:10 #235022schoentjes en trekveren zijn vervangen en nieuw, staat ook in de eerste post;)
als er een los had gezeten had ik dit zeker weten wel gezien en ik weet 100% zeker dat dit niet zo is.
Trekveertjes zitten ook om en om (dus 1 boven en 1 onder per segment):!12 april 2012 om 11:16 #235021en als je nou eens wat harder rent?
klinkt heel flauw maar mijn koppeling heeft ook even nodig om aan te grijpen 🙂12 april 2012 om 15:30 #236229Al geprobeerd, maar harder rennen kan ik niet haha :)!
Ik snap je logica wel 😛 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.