Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling draait niet

Home Forums Techniek Mechanisch Koppeling draait niet

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jenoah
    Topic starter

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag geprobeerd grondig mijn Vespa Si schoon te maken, inclusief in de carter. Tevens ook de eerste keer dat ik zelf het blok eronderuit heb gehaald…
      Dit ging allemaal goed, maar na het weer in elkaar zetten liep ik op het eind tegen een probleem aan met de koppeling.

Waarschijnlijk ben ik gewoon iets vergeten, maar het komt erop neer dat wanneer de moer van de koppeling strak zit, de koppeling zelf niet meer wilt draaien. Het vliegwiel draait wel gewoon zonder koppeling en wanneer de moer los(ser) zit, dan draait het ook wel, maar wat zwaarder.
      Verder draait het koppelingshuis ook gewoon goed, ongeacht het strak de moer van de koppeling staat en ik heb ‘m zelfs kunnen starten met een lossere moer, maar wel gelijk weer uitgezet omdat hij vanzelfsprekend een goed hard geluid ging maken door het ratelen van de koppeling omdat ie niet goed vast zat.
      Het lijkt dus alsof de koppelingschotel de koppelsegmenten vastdrukt als de moer erop zit.

Momenteel zit het volgende op de krukas vanaf het vliegwiel:
      Koppelingsring > Koppelingshuis met startsegmenten > Koppeling met segmenten > Koppelingschotel > Gekartelde shimring > Moer maat 15

Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn of wat ik kan doen om het te fixen?
      Alvast bedankt!

Joor
      Donateur

Ring met opstaande rand hoort met de opstaande rand naar de koppeling. Meestal is dat wat jouw probleem veroorzaakt.

Jenoah
        Topic starter

Ring met opstaande rand hoort met de opstaande rand naar de koppeling. Meestal is dat wat jouw probleem veroorzaakt.

Bedankt voor de reactie Joor!
          Helaas was dat al één van de eerste dingen die ik kon vinden op internet en dus ook al had geprobeerd. Opstaande rand wijst dus naar buiten / van het vliegwiel af.

Wellicht dat het ook iets met het vliegwiel te maken kan hebben? Ik las namelijk ook dat je die vast zet door de koppeling erop te draaien, maar vermoed dat ik dit goed heb gedaan door gewoon de koppeling er strak op te draaien?

Wim
          Bijdrager

Je hebt het blok niet opengemaakt?
            Alleen demonteren en reinigen buitenzijde?

ciao koppeling

ciao nok

Wat details, mocht je die nog niet hebben.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jenoah
            Topic starter

Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie en de afbeeldingen. Zijn zeker handig en voor zover ik kan zien is alles nog aanwezig zoals op de tekening!

Het blok is wel open geweest om de pakkingen te vervangen en aangezien er geen rubber in het gat van het vliegwiel zat, stond de ontsteking altijd bloot. Ik heb daarom dus met een vliegwiel trekker het vliegwiel eraf gehaald en ook binnenin voorzichtig schoongemaakt.

Verder draait het vliegwiel ook gewoon en kan je de zuiger ook (niet knarsend) horen, dus dat gaat wel allemaal goed. Het is puur dat wanneer de moer van de koppeling strak staat, het vliegwiel en alles eromheen niet meer wilt draaien.

Ik had net weer even gekeken en zag dat het vliegwiel eigenlijk nog helemaal niet vast zat. Naar mijn veronderstelling (en de eerste reactie van dit topic) moet dit gebeuren als de koppeling vast gedraaid zit, maar na de koppeling er meerdere malen op- en afgehaald te hebben, zit het vliegwiel nog steeds niet vast. Wellicht dat hier iets verkeerd gaat dat ook gelijk verhinderd dat de koppeling er goed op gaat?

In ieder geval heb ik snel een filmpje gemaakt waarop te zien is dat het vliegwiel niet goed vast zit en hoe ik de koppeling erop zet, in de hoop dat iemand daaruit kan halen wat er mis gaat.

Groetjes, Jenoah

Joor
              Donateur

En juist voor deze problemen heb ik een paar tooltjes te koop.

Vliegwiel vastzetten

Helaas kan ik pas in juli weer leveren

Wim
                Bijdrager

Krukas en vliegwiel zijn een conische passing.
                  Als je de koppeling vast draait zit het vliegwiel ook direct vast en zou je normaal alweer een trekker nodig hebben om het vliegwiel los te krijgen.
                  Daar gaat dus al iets mis.
                  Valt de spiebaan in het vliegwiel wel mooi over de spie?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jenoah
                  Topic starter

Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie. Het klopte inderdaad dat er iets mis is gegaan met het bevestigingen van het vliegwiel. Ik heb even het blok er weer onderuit gehaald en het vliegwiel eruit gehaald om te controleren of de spie er nog goed uit zag. Deze was nog heel, dus vervolgens geprobeerd het vliegwiel vast te zetten met de koppeling zonder dat deze in het frame zat en ik weet niet waarom, maar het vliegwiel zit er nu wel goed op.

Hierdoor is ook gelijk het probleem met de koppeling verholpen, dus beide erg bedankt voor de tips! Hij loopt nu bijna weer goed, behalve dat ik een soort geknetter hoor wanneer ik wat harder rijdt, maar ik vermoed dat dat wellicht verkeerd afgestelde contactpunten kunnen zijn? Contactpuntjes zitten namelijk een beetje schuin waar de bovenkant het andere puntje raakt, maar de onderste niet… Maar ja, ik probeer het nog een keer met de voelermaat op .45mm en dan goed strak draaien ☺️

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.