Vespa-Ciao.NL
:: Koppakking alweer kapot!

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppakking alweer kapot!

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Typisch Polini 46mm gevalletje. Het probleem zit hem echt in niet twee mooie vlakke delen(cilinderdeck en cilinderkop) dit icm het niet goed vast draaien van het geheel kan je koppakking eruit doen blazen. Ook komt dit eerder voor bij cilinders met een grotere boring omdat het pakkingsvlak wat kleiner is als bij kleinere cilinders. Op een van je foto’s zie ik ook dat hij al zeker een tijdje niet goed afgesloten moet zijn geweest aan de kant waar de pakking eruit is geblazen is het een zwarte drap.

Ik zal cilinderdeck en vooral de cilinderkop gaan vlakken. Kijk tijdens het monteren ook dat de cilinder en kop niet onder grote spanning staan tov je tapeindes. Je cilinder ook echt mooi recht op je cartervoet sluit en geen speling hierop. Anders zal je je carters ook nog kunnen vlakken. Vervolgens de boel weer in elkaar draaien en je 3 tapeindmoeren om en om vast draaien. Na even warmgereden te hebben geef je alle 3 de moeren nog een klein slagje en je zal een stuk langer kunnen genieten van je pakking.

Boyan
      Topic starter

Ik heb een elektrische ontsteking die ik toevallig laatst heb vervangen, en die werkt naar mijn mening naar behoren. Ik heb trouwens ook al 2 mailtjes gestuurd naar JMPB al een hele tijd terug, maar ik krijg geen respons van ze terug. 😕 Negeren ze me nou of kijken ze hun mail gewoon niet na, want ze hebben ook geen telefoonnummer.

Lennaert
        Sleutelbeheerder

Als je de cilinder en de kop een keer goed vlakt ben je gelijk van het probleem verholpen.
          Probleem is bekend had toevallig vandaag mijn kit ook even laten vlakken.
          Je rijd hier al langere tijd mee rond dus weet niet hoe jmpb hier mee om zal gaan of kunnen gaan maar natuurlijk kan ik niet voor hun spreken.

Mijn advies is dus om hem gewoon even goed te vlakken of laten vlakken als je zelf niet de mogelijkheid hebt.

Boyan
          Topic starter

Ik heb de kit nu al te lang ja, maar toen ik de mail had gestuurd was een week nadat ik de kit had. En sinds dien heb ik nog een mail gestuurd, en nooit geen antwoord gehad. Dus ik kan nooit te laat zijn geweest.

Ok nu adviseert iedereen mij dus om de kop te vlakken, en het cilinder dek. Ik beschik zelf niet over een freesbank dus ik kan niet vlakken. Wel zei tnerual dat ik het gewoon provisorisch kan doen door middel van een glasplaat en schuurpapier, en dan zonder koppakking rijden. Wel vloeibaar pakking gebruiken dan?

Lennaert
            Sleutelbeheerder

Je hebt geen freesbank voor het vlakken nodig.
              Een glasplaat is vlak daar tape je een vierkant schuurpapier korrel 1000 op beetje wd40 erop en kruislings vlak erover schuiven.

vloeibare pakking zou dan ook overbodig wezen omdat het gewoon vlak is als je het goed doet ;)!

Boyan
              Topic starter

Ok ik ga het volgende proberen zodra ik mijn nieuwe bestelling binnen heb.

– cilinderdeck + cilinderkop schuren op glasplaat korrel 1000 (waterproof M3?)
                – kit monteren op speedengine
                – voetpakking maken 1mm dik (bepaald merk?)
                – nieuwe zuiger veren monteren, aangezien ik deze niet meer vertrouw

Als ik geen koppakking gebruik, wordt de compressie daardoor niet te hoog?

ritze
                Bijdrager

je hebt nooit genoeg compressie:thumb

en je als je de kop op de glas plaat legt dan merk je meteen of die krom is of niet.
                  neem je wel de tijd voor te vlakken want als je te snel gaat of verkeerd duwt dan gaat het niet goed,
                  misschien eerst eens oefenen op een oud std kopje 😉

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

Boyan
                  Topic starter

Uiteraard ga ik dit even oefenen of een oude cilinder en kop. Ik dacht dat ik dat vroeger al eens heb gedaan met een std kopje. Bedankt voor de tip ritze :thumb.

coda
                    Donateur

Ik heb dit ook gehad, blokje ratelt ( zuigerveren? ) op eigenlijk alle toeren en de koppakking die er tussen uit vliegt na elke rit. Heb toen vloeibare pakking ertussen gedaan, beetje op de cilinder en een beetje op de kop, daartussen de pakking.
                      Hij lekt nu niks meer dus dat is opgelost, dat was wel een uitkomst want hij lekte met 3 verschillende koppen.
                      Wel ga ik nog de zuiger en zuigerveren vervangen om het ratelen tegen te gaan.
                      Pingelen is het niet, dat heb ik ook vaak gehad, maar dat gebeurde alleen op top toeren ( lag aan een te kleine sproeier )

tnerual
                      Bijdrager

Wat ritze zegt is een mooie aanvulling, da’s de praktische invulling van “glasplaat” :p

Is het al wat gelukt?

Boyan
                        Topic starter

Ik heb er nog geen tijd voor gehad, moet namelijk nog de hulpkoppelingscilinder van m’n Alfa Romeo gaan maken. Ook weer een leuk klusje, daarna ff een paar bestellingen doen bij JMPB moet natuurlijk wachten op geld :/ en dan kan ik van de week eens gaan beginnen. Begin natuurlijk wel eens ff te oefenen op wat oud spul :p

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.