Vespa-Ciao.NL
:: koplamp werkt niet, achterlampje wel

Home Forums Techniek Problemen oplossen koplamp werkt niet, achterlampje wel

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Raoul96
    Topic starter

gisteren wilde ik mijn koplamp lampje (ba20d) vervangen omdat hij niet sterk brandde (er zat een 35 watt in, deze wilde ik wisselen met een 15watt)
      bij het verwijderen van het oude lampje zag ik dat het plastic rondseltje in de fitting iets gesmolten was, het oude lampje ging al wat lastig los, waarschijnlijk is toen het rondsel helemaal ten einde gegaan..

wanneer ik de plus kabel en min kabel los op t nieuwe lampje houdt, brand het licht echter helemaal niet meer, achterlicht brand prima (voor- en achterlicht zijn samengeknepen wat betreft kabels)

iemand enig idee waarom het voorlampje niet werkt? (ik heb al meerdere lampjes geprobeerd

Alvast bedankt!

Wim
      Bijdrager

ba20? Fitting.
        Vreemde Ciao?

Voorzijde moet 6volt 15 watt.
        Achter 6volt 4 watt.

Alle aansluitingen moeten uiteraard wel perfect zijn.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
        Donateur

Tijd om de multimeter er even bij te pakken zou ik zeggen. hoeveel volt meet je tussen plus en min?

Raoul96
          Topic starter

Even een aanvulling. Er zit een tomos a35 vork op met een andere koplamp dus. Elektronisch blok dus 12v. Achter zit een 5watt lampje voor 15watt op 12v

Met de multimeter meet k vreemd genoeg niets. Ook al werkt achter wel..
            Al is een multimeter niet heel bekend voor mij..

Wim
            Bijdrager

12v verlichting op Ciao bestaat niet.
              Alleen knipperlicht uitvoeringen gebruiken dat voor de knipperautomaat.

6v 15w ( (met jouw fitting dan)voor.
              6v 4w achter.

Gr. Wim.

niek1992
              Bijdrager

Volledig standaard is de ciao (C24, C31 of Mix) ingericht als 6V. Echter leveren de spoelen iets meer dan 6V. Andere uitlaat (of andere opvoerdelen) en je hebt veeeeel meer dan 6V. Een opgevoerd blokje kan makkelijk 18V leveren. Ikzelf rij al jaren met 12V 20W lampjes in m’n koplamp. 6V houdt het bij mij één straat uit. Dan gaat het licht uit.

@Raoul96
                neem eens wat foto’s van de aansluiting in je koplamp. Klinkt alsof je ergens draadbreuk hebt zitten. Voltage moet niet uitmaken (tenzij het 2V is). Lampje zou wel iets moeten doen als er spanning op komt te staan.

Raoul96
                Topic starter

20220730_143321

Raoul96
                  Topic starter

Zwart is min.
                    Groen is achterlampje (die prima werkt)
                    Rood is plus

Ik vind het vreemd dat de groene kabel voor het achterlampje wel stroom krijgt, maar de koplamp kabeltjes niet..

Wim
                    Bijdrager

Dan werkt de schakelaar niet naar behoren.

Trouwens,
                      bij een elektronische ontsteking(wat jij zegt te hebben) komt er geen rode van het blok die voor de verlichting is.
                      Rood(uit de elektronische ontsteking) gaat naar de cdi.(origineel) en
                      die is voor de vonk.

Maar als rood jou voeding is naar de schakelaar
                      (uit je blok zal die wel geel blauw of bruin zijn)
                      en je achterlicht brandt wel heb je toch stroom?
                      Alleen de koplamp zal verkeerd aangesloten zijn, die moet ook aan de schakelaar.

Natuurlijk krijgt je achterlicht stroom(op de foto)
                      de groene draad naar het achterlicht zit (lijkt)direct
                      aan de rode geknoopt.
                      Dan heb je zeker altijd stroom naar je achterlicht.

Gr. Wim.

Shark
                      Donateur

Pakt ie bij een ciao de massa achter niet via het frame, zoals bij een Si?
                        Want misschien is op de foto de zwarte draad kapot of niet of verkeerd aangesloten.
                        Multimeter:
                        https://www.wikihow.com/Test-Continuity-with-a-Multimeter

Of brommer starten en lampje aansluiten op rood en een losse draad aan de ene kant tegen kaal stuk frame/stuur of beter nog motorblok aanhouden en aan de andere kant tegen massakant lampje. Als ie dan brandt, is de zwarte draad de boosdoener

Raoul96
                        Topic starter

Ik heb het cp blok omgebouwd naar een elektrisch. (compleet met Carter, etc. De ontsteking is dus de bekende kruis ontsteking) Cdi heeft inderdaad de rood wit en groene kabel. (de vorige eigenaar had de verlichtingskabels verlengd en andere kleuren gebruikt. Vandaar de rode + draad).

ik heb de bruine kabel van de cdi gebruikt voor de verlichting (de gele gaf wel heel fel licht)
                          De blauwe kabel heb ik niet nodig (geen toeter, remlicht etc. Aanwezig)

Ik heb geen schakelaar voor de verlichting ingebouwd. Enkel het andere blok.

Ik ga morgen inderdaad eens een aparte kabel voor de massa proberen. Ik ging er niet vanuit dat de kabel beschadigd is. Maar goed. Je weet het nooit zeker.
                          (het lijkt inderdaad de enige mogelijkheid)

Raoul96
                          Topic starter

Problem solved…
                            Het was de massa kabel. Nieuwe kabel getrokken en ’t lampje werkt.
                            Mensen, bedankt voor de hulp.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.