Vespa-Ciao.NL
:: Koplamp verlichting groot licht en klein licht.

Home Forums Techniek Elektrisch Koplamp verlichting groot licht en klein licht.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wolf
    Topic starter

Hallo, wie kan mij de juiste informatie geven over de juiste originele koplamp verlichting van een Vespa Ciao uit 2005 met een C24 blokje ( contactpunten ).

Heeft deze vespa Ciao uit 2005 Origineel wel of geen Groot MET klein Licht optie in de Koplamp ????

Want als ik mijn Koplamp open maak zie ik alleen een grote lamp met kraag 6 v /15 w verboden met een paarse draad en volgens mij is dat het de lamp voor het GROOT LICHT en niet voor het KLEIN LICHT !

Ik zie in de koplamp geen goede aansluitingen e/o mogelijkheid voor klein licht, terwijl de schakelaar boven op de koplamp wel 3 standen heeft, namelijk: Stand1 naar beneden = mogelijk het kleine licht en Stand 0 is in het midden = mogelijk verlichting uit en Stand 2 omhoog = wellicht het groot licht ?!?!?

En als ik verder in mijn koplamp kijk ook 2 kleine platte metalen aansluitingen naast de kraaglamp 6v / 15 w waarop kleine stekkertjes gezet kunnen worden, Maar waarvoor zijn deze 2 stekker aansluiting opties; Is dat voor een massa aansluiting te maken of waarvoor zijn deze anders daar aanwezig ???

Wie heeft er de juiste foto of tekening van de binnenkant van de koplamp van een Vespa Ciao uit 2005 met een C24 blokje ( contactpunten ) zodat tik ook tevens kan zien hoe het origineel behoort te zijn, met of zonder groot licht / kleine licht !

ik hoor julie reacties graag, dan kan ik daarna mijn koplamp verlichting weer origineel werkend maken !!

alvast bedankt,

Ciao,

Wolf

Ries Maas
      Bijdrager

Hoi Wolf,

Voor zover ik weet, gaan er in de meeste( alle) Vespa ‘s/ Piaggio ‘s/ Gilera ’s maar 1 type lamp bolletje in.
        De 6 volt, 15 watt lamp met maar 1 gloeidraad.
        Het klopt dat nagenoeg alle koplampen ( behalve de Ciao-mix ) een drie standen schakelaar hebben waarvan je de indruk kan krijgen groot-licht te hebben. Zelfs de draad ervoor lijkt er al te zitten.
        Het is niet standaard.

Daarbij geeft een gemiddeld blok zo ’n 20 watt af voor verlichting.
        15 watt voor de koplamp, 5 watt voor het achterlicht.
        Een bolletje met twee gloeidraden ( met grootlicht) zal onvoldoende uithalen om een felle lichtbundel te krijgen. Daar geeft het blok te weinig stroom voor.
        Vergelijk het met een koets-lamp, je word wel gezien door je medeweggebruikers, zelf zie je geen hol er mee.

Zo ’n 30 jaar geleden reed ik Tomos en Puch maxi/ Rider macho en die hadden veel krachtiger licht met dim/ grootlicht. Dan had je tenminste een lichtbundel waar je iets mee kon als ik door de donkere polder of de Lekdijk naar school of een discotheek reed …goeie ouwe tijd… maar bij de gemiddelde Ciao/ Citta/ Si kun je daar alleen maar van dromen.

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

TifSi
        Bijdrager

Si heeft wel groot en klein licht hoor, een 6 volt Bol van 15 watt en een 6 volt staaflampje van (ik meen) 6 watt onder elkaar. Ik heb onder in mijn krat onderdelen ook nog een nieuwe Citta koplamp liggen met dit zelfde principe, in mijn Ciao koplamp heb ik nog niet gekeken.

Befkuh
          Bijdrager

is het niet normaal licht en een stads verlichting.. en die stads verlichting zit een langwerpig buis lampke   na voren normaal licht en midden uit en na achter stads licht..

TifSi
            Bijdrager

Ja klopt, binnen de bebouwde kom gebruik ik eigenlijk alleen stadslicht want gewoon licht is dan meestal te fel voor tegenliggers.

@ wolf
              Misschien kan je een paar foto’s van de binnenkant van jouw koplamp plaatsen?

Wolf
              Topic starter

Hi, bedankt vast voor de eerste reactie, ik ga eens kijken in mijn koplamp en hoor graag verder meerdere reacties alvast bedankt !

Wim
                Bijdrager

Precies, het is voor het stadslicht buisje(5watt)
                  Je hebt dan ook een gat in de koplampspiegel boven de bol,
                  want het buislampje bevindt zich dan aan de achterkant boven de
                  fitting van de 15 watt lamp.
                  Veel Ciao’s hebben die armatuur en het gat voor dat buisje ook weer niet.
                  Vaak heb je dan wel zo’n schakelaar, maar daar heb je dan niets aan.
                  Sommige hebben wel zo’n schakelaar maar weer geen gat én geen armatuur enz enz.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
                  Bijdrager

Ciao schema

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.