Vespa-Ciao.NL
:: Klopt deze ontsteking?

Home Forums Techniek Elektrisch Klopt deze ontsteking?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vinnyolsen
    Topic starter

Hallo allen,

Ik heb een piaggio ciao, nu wou hij niet starten… direct het draadje van de onsteking gaf een flinke vonk bij het testen.
      Ook vanaf de bobine kwam een vonk maar helaas niet van de bougie. Bobine door gemeten 9,1 ohm tot in de bougie dop. Je zou dus zeggen dat het vanaf de onsteking tot aan de bougie dop in orde moet zijn de bougie is nieuw trouwens.

Dus even kijken bij de onsteking en toen trof ik dit aan (foto) klopt dit wel? Verlichting en alles is eraf gehaald dus is echt puur en alleen voor de onsteking.

Graag jullie mening/advies, het sleutelen aan blokjes is al een tijd geleden maar nu mijn kids ouder worden moest er toch maar weer eens wat komen. Wat ik wil zeggen ik ben een beetje roestig als het sleutelen gaat en vooral ook waar te zoeken.

Lijkt een spoel te ontbreken of klopt dit wel omdat er geen verlichting en zo meer op zit?

Thanks alvast
      IMG-20250302-WA0002

???

Janno
      Bijdrager

Dat er een spoel mist klopt wel, dat is de lichtspoel maar aangezien je deze niet gebruikt is dat geen probleem, wat mij meer op een probleem lijkt is dat de punten op de foto al openstaan, dus deze zullen eerst goed gezet moeten worden op 0.45. Ook lijkt het dat de shimring van de ontstekingsnok gebroken is. En je mist het viltje wat in dat bekje van de condensator komt.

1

Vinnyolsen
        Topic starter

Hey top voor je snelle reactie thanks!

Shimring? De ring om de as? Die is golvend en idd open lijkt zo te horen als ik de ring bekijk. Vilt kan je mij daar wat meer over vertellen?

Thanks

???

Janno
          Bijdrager

https://www.jmpbonderdelen.nl/shimring-krukas-citta.html

zo hoort de shim eruit te zien, het vilt in het klemmetje van de condensator zorgt ervoor dat de onstekingsnok vrij blijft van vuil van de magneetspoelen of vuil van buiten als je de rubberen afdekdop mist in het vliegwiel. Maar dat de puntjes op dit punt op de foto openstaan hoort niet.

1

FonS
            Bijdrager

Eerste indruk: wat een zooitje…

Die ring is stuk, omdat de spie gebroken is. Daardoor lijkt ook de spiebaan in de krukas beschadigd (te breed geworden). Waarschijnlijk is de spiebaan in het vliegwiel er net zo slecht aan toe.
              Verder is het conische deel van de krukas, waar het vliegwiel op vast klemt, roestig waardoor je vliegwiel er niet meer goed op vast zal klemmen.

De schroefdraad van je krukas lijkt ook gestript. Mijn vermoeden, door die slechte schroefdraad is de koppeling los gekomen, waardoor het vliegwiel los kwam en de spie brak.

Lang verhaal kort: krukas, vliegwiel en klein materiaal vervangen.
              Of een ander blok aanschaffen.

1

Vinnyolsen
              Topic starter

Helder zo kan ik weer even verder. heb het brommertje geruild met een speedfight 1.
                Daar leek het allemaal wel goed maar eenmaal thuis bleek wel wat voor een prutser ermee bezig was geweest.
                Cilinder zat onder de vloeibare paking, cilinder kop zat maar met 2 moeren vast.
                Zaten geen afsluiters (rubber) op de onsteking, vlotterbakje schroeven doorgedraaid, het moertje voor de poli zat niet vast enz enz.
                Je zal ongetwijfeld gelijk hebben over een nieuw blokje of as ik ga toch nog even proberen of de boel nog wat te redden valt.
                Om er waarschijnlijk achter te komen dat het verspilde energie is geweest maar ja alles gelijk afschrijven vind ik ook een beetje zonde.
                Een shim ring nieuwe pakking en viltje zijn de kosten niet en het proberen waard lijkt mij.
                Ik hou jullie op de hoogte Thanks voor jullie advies

???

Lennaert
                Sleutelbeheerder

Bespaar jezelf de kosten, moeite en tijd om dit te gaan proberen.

Je moet minimaal vervagen:

Krukas, vliegwiel, vliegwiel nok, spie.

Dit al met al 2e hands vinden in nog goed bruikbare staat is niet de kosten en zal je een hoop gezeur en verdere kosten beperken.

zevenenergie
                  Donateur

Helder zo kan ik weer even verder. heb het brommertje geruild met een speedfight 1. Daar leek het allemaal wel goed maar eenmaal thuis bleek wel wat voor een prutser ermee bezig was geweest. Cilinder zat onder de vloeibare paking, cilinder kop zat maar met 2 moeren vast. Zaten geen afsluiters (rubber) op de onsteking, vlotterbakje schroeven doorgedraaid, het moertje voor de poli zat niet vast enz enz. Je zal ongetwijfeld gelijk hebben over een nieuw blokje of as ik ga toch nog even proberen of de boel nog wat te redden valt. Om er waarschijnlijk achter te komen dat het verspilde energie is geweest maar ja alles gelijk afschrijven vind ik ook een beetje zonde. Een shim ring nieuwe pakking en viltje zijn de kosten niet en het proberen waard lijkt mij. Ik hou jullie op de hoogte Thanks voor jullie advies

oh-nee-he-face-palm
                    Houd ons maar niet op de hoogte 😉

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Lennaert.
                    1

Lennaert
                    Sleutelbeheerder

@Zevenenergie,

Juist wel het is fijn dat er weer wat leven in komt hier en er nieuwe mensen instromen. Fijner dat iemand de problemen opmerkt en enthousiast is om mee aan de gang te gaan dan dat het spul kapot blijft en niks mee gedaan zal worden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.