- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 juli 2025 om 13:43 #829498
Hoi allemaal,
Kans is groot dat dit al een keer ter sprake is gekomen, maar ik zag even door de bomen het bos niet meer waarvoor excuses.
Correct me if I’m wrong maar, er zijn Vespa Ciao brommers met een snorklok en er zijn Vespa Ciao brommers met een bromklok, maar hoe zit dat nu met Vespa Ciao brommers die een vario hebben? Zijn daar ook snor- en bromklokken en klopt het dat de vario snor klok de topsnelheid van je brommer begrensd?
Reden waarom ik het vraag is dat ik een standaard 50cc blok heb, met een 45/km per uur uitlaatje (dus niet afgeknepen), een 12.12 Dellorto met een 52 sproeier en een gewoon filter en mijn brommer houdt in tussen de 35 en de 40/km per uur. Het enige wat ik me nog kan indenken is dat het de klok is.
Hoe zie ik nu welk soort varioklok ik heb en hoe pas ik dit aan zodat deze, mocht het de oorzaak zijn, niet langer begrenzend werkt? Kan ik die klok überhaupt aanpassen of kan ik er beter een ouderwetse bromklok in zetten zonder de vario?
Member of the Bored28 juli 2025 om 13:44 #829499PS: Ik zal vanavond foto’s maken en toevoegen aan mijn post.
Member of the BoredDat inhouden komt dat door viertakten? Is de eerste vraag die bij mij opkomt.
Een standaard bromblok heeft geen 12mm opening dus met die 12/12 kan je het sproeier topic niet gebruiken.
Ik zou eerst even de carburateur goed afstellen met de “Wim methode” want de afstelling moet eerst goed zijn voor het bij de vario gaat zoeken of de vario wil gaan afstellen.De vario kwam naar mijn weten alleen op brommers dus er is geen snor versie. Maar de vario klokken zien er allemaal uit als een snorklok.
Ze zijn er in meerdere overbrengingen je zult even moeten tellen welke verhouding jij hebt want dat kan je niet aan de buitenkant zien.Er zijn vario,s met 100mm schijven en met 90mm schijven. De meeste mensen geven de voorkeur aan de 90 en zeker als je een Citta hebt want die heeft kleine wielen.De 90mm heeft iets meer variatie.
Met een geheel standaard vario gaan je brommer meestal langzamer, dus wil je je vario optimaliseren dan is het een goed idee een polinie of mallosie vario te monteren.
Een vario komt met een opgevoerde setup meer tot zijn recht. Dus terug gaan naar een poelie overbrenging is best begrijpelijk. Met groene trekveertjes en eventueel een trekstart zodat je startsegmenten dip verdwijnt kan je toch nog redelijk snel optrekken.
- Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door zevenenergie.
29 juli 2025 om 08:11 #829506Heel erg bedankt voor deze uitgebreide uitleg en alle stappen die ik kan gebruiken.
Zal eerst beginnen met de ”Wim Methode” en de carburateur eens goed doorlichten.
Dat er geen ”snor” vario’s zijn wist ik helemaal niet, dat is al een opluchting, want ik heb in het verleden een keer stervelgen geplaatst i.p.v. spaakvelgen en die stervelgen hadden dus een snorklok, waardoor ik heel veel snelheid verloor. Dacht dat dit weer hetzelfde was. De verhouding zal ik straks ook testen, daar wist ik ook nog niet veel van, maar ik ben erover aan het lezen op het forum.
Waarschijnlijk een domme vraag (ja ze bestaan hoor) maar van een 100mm naar een 90mm gaan, vervang ik dan vooraan bij het blok, of achteraan bij het wiel een schijf? Ik heb nog nooit eerder een Ciao met een vario gehad, moet nog veel leren.
Member of the BoredDat gedeelte aan het achterwiel, maar je kan niet de schijf wisselen zo als bij een poelie overbrenging.
De vario achter heeft een vaste schijf die deel uit maakt van de hele koppeling. Wil je overstappen op een 90mm dan moet je dus de hele koppeling vervangen.Een kleine correctie, de 90 en 100mm schijven zijn wel uit te wisselen op de koppeling. Misschien handig dit topic eens door te nemen, is weliswaar ietwat verouderd omdat er inmiddels veel meer op de markt is gekomen op vario gebied, maar dit volstaat wel met de basis.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.