Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 796 tot 810 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ciaoracer
    Bijdrager

Vanvoor moet hij er natuurlijk ook NIET in. Vanvoor moet hij nu juist naar boven komen en vanachter moet hij naar beneden gaan.

-Roy-
      Bijdrager

ja klopt, maar op het begin zou hij toch op het buisje moeten liggen op de krukas? en erna natuurlijk naar boven,

ciaoracer
        Bijdrager

hij MOET niet volledig beneden liggen hoor. Dat ligt aan hoe je afstand zit tussen de halfpoulies vanvoor. Het kan ook dat hij een beetje van dat buisje af ligt.

-Roy-
          Bijdrager

Ooh dan is het goed, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij achter in de achterkoppeling verder erin gaat??

Want ik weet dat de schijven verder open kunnen dan ze doen?

Ori voorvario( 4X8 Gr + 4X3 Gr Verdeeld)
            Achterkoppeling 100mm schijven, groene trekveertjes, ori drukveer
            13mm snaar

coda
            Donateur

Ik ben aan het stoeien met mijn vario.
              Voor heb ik malossi vario,in het wiel malossi vertanding,achter de gele drukveer.

Optrekken doet ie goed,de voorvario gaat het verst uit elkaar met 9,5 gram er in,met minder gewicht komt de snaar minder hoog,rijdt ie lanzamer en maakt meer toeren.
              Toch rijdt ie nog niet hard.

Een paar vragen:
              1:Klopt het dat hoe slapper de drukveer is,hoe lager de v-snaar er op komt te liggen? en hij dus harder gaat?

2:Gaat de voorvario met z’n schijven het dichtst naar elkaar (dus snaar hoog) met meer gewicht?

Kortom: Ik zit dus te denken om achter de ori veer er weer in te zetten en voor zwaardere gewichten omdat ie dan volgens mijn idee het hardst zal gaan.

Oh,ja de originele drukveer is aan de ene kant boller als aan de andere kant,terwijl de drukveren van malossi gewoon recht zijn.
              Moet ik de dikke kant tussen mijn segmenten zetten,of de dunnere kant?

Ik krijg het niet goed voor elkaar en hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.

Mike
              Bijdrager

dit vroeg je volgens mij laats ook al ergens… maar goed,

eigenlijk is je vraag simpel te beantwoorden.. je rollers zijn gewoon te zwaar… doe maar es lichtere.. dan word de centrfugaal kracht groter en trek je dus harder..

vervolgens moet je je gele drukveer gewoon lekker laten zitten omadat ie anders beroerd gaat “schakelen”

je hebt een snel blok jeen over het algemeen moet je met jou setup in deze richting zitten:

Gele drukveer
                gele of zwarte trekveren ( ik raad gewoon gele aan )
                en tussen de 5,6 en 7,5 gram rollers.. ( begin gewoon met 6,0 gram)

je zal zien als je lichtere roller geprobeert het dat ie harder trekt… en ook rijd omdat ie met te zware rollen niet op toeren komt.. hij komt er niet doorheen!.

succes met proberen;) dit moet het haast wel zijn :thumb

Mike

Niels
                Bijdrager

Ik heb mn speedengine met pinasco gemonteerd! En als ik nu mn vario (polini) vast zet op de krukas en hem dan aan wil lopen blijft de snaar slippen, de voorvario kan de snaar niet mee nemen! Hij glijd er over:? wat kan ik het beste hier aan doen? (de snaar staat gewoon net zo strak als anders)

Mike
                  Bijdrager

spannennn hijs gewoon te slap dan dnek ik:)

Mike

coda
                    Donateur

@ Mike,

Hij trekt al keihard,ook met die 9,5 grams rollen erin,lichter trekt ie nog harder en maakt ie heel veel toeren zonder echt hard te gaan,dat had ik vorige keer geprobeerd.
                      Hij komt met die zware rollen ook makkelijk op toeren.

Hij trekt zelfs zo hard dat ik vanuit stilstand aan de zijkant een viaduct op kan rijden,helemaal voorover liggend omdat ie anders achterover slaat.

Met poelie liep dit blokje 90 km per uur digitaal.

Ik moet er volgens mij voor zorgen dat de snaar achter zo laag mogelijk komt te liggen,dat gaat (denk ik) het beste met een ori drukveer of niet?
                      Die trekveren zijn er toch alleen voor om met meer toeren te vertrekken,dus dat het langer duurt voor de segmenten oppakken?

Misschien toch maar 90mm schijven kopen?

Mike
                      Bijdrager

hmm het word me nu ene beetje onduidelijk.. wat wil je precies bereiken?

je trekt hard zeg je.. en hoe hard rijd je dan?

ik heb vandeweek met m’n blokje en me mhr vertanding de 87 kmh geklokt digitaal..

wat je zegt theoretisch over die drukveer kan wel kloppen ja.. maar ik denk dat het tog averechts werkt want een bruute setup heeft gewoon een sterke veer nodig.. om goed terug te komen.. het blijft ene nadeel van een vario.. een vario is niet echt een tunings onderdeel.. er zijn wel dingen waardoor ze sneller zijn dan “gewone”vario’s daarom hebbe we multivar en speed control enzo.. maar een sterke drukveer is idd net wat je zegt weer meer weerstand wat te nadele van je snelheid gaat..

als je nu hard rijd en trekt zal je er vrede mee moeten hebben denk… poulie zal altijd sneller blijven omdat er minder weerstand optreed..

als je het egt wilt weten moet je het gewoon maar proberen denk ik 😕

want ik begrijp niet helemala wat nu echt je doel is:) hoe hard rijd je nu dan.. wnat je trekt hard zeg je!

Mike

coda
                        Donateur

Hij trekt idd super,maar de top is niet naar mijn zin.
                          Hij rijdt nu ongeveer 75.
                          Deze set up doet het ’t best met vrij zware vertanding,met poelie was het het belgenkoppeling voor en 95 poelie achter,dat is een vrij zwaar.
                          Als ik er een malossi cilinder opzet is het al weer anders omdat deze beter presteert met hogere toeren.
                          Kortom,hij maakt nu vrij veel toeren zonder behoorlijk hard te gaan terwijl deze set up met vrij lage toeren ook goed kan presteren omdat er vrij veel koppel inzit.
                          Dus ik moet ervoor zorgen dat de snaar voor zo hoog mogelijk ligt en achter zo laag mogelijk.
                          Ik ga nu 90mm schijven halen en mijn SP erop zetten,dan gaat ie iets langer door in toeren,wat nu ook goed mogelijk is omdat ie door de vario veel meer trekkracht heeft,meer als met de top one die voor goede acceleratie met poelie weer goed werkt.

Je blijft maar aan de gang pfff…

Mike
                          Bijdrager

kan ik hieruit afleiden dat jij ook zegt dat een ( neem een malossi vertanding) het best tot zijn recht komt op een cilinder die meer op koppel doelt dan snelheid?

dit is puur een vraag voor mijn eigen kennis.. over vario’s kan ik nog wel het een en ander leren.. ik rijd namelijk nu een 70 polini op me malossi vertanding en soms komt ie er niet egt doorheen en kan je hem bijna langszaam noemen.. aan de andere kant als ie dr egt dooheen komt breekt de hel los en heb ik 87 kmh gerede:O

en ik heb een simo racing hoogtoerig en 90mm schrijven) kan je nog iets aanraden?

Mike

coda
                            Donateur

Als ie er moeilijk doorheen komt soms,zou je er eens een top one op kunnen zetten,misschien ken je iemand die er een heeft,deze geeft namelijk heel veel trekkracht en kan ook aardig wat toeren aan,misschien dat je dan makkelijker over dat dode punt heenkomt.

ArvidW
                              Donateur

Ja, een andere cilinder 🙂

Polini 43mm is een zeer leuke cilinder en is snel, maar hij is nou niet echt teringsnel te noemen. Dat je er 87 mee gereden hebt vind ik al een prestatie:thumb en ik denk dat er niet heel veel meer meer in zit.

Inplaats van allerlei andere onderdelen te gaan vervangen zou ik eerst je polini 43mm gedag zeggen en iets snellers er voor in de plaats zetten 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                Home made engine dyno

Edjuh
                                Bijdrager

Mike is dit geen kwestie van lichtere rollen nemen?

15 berichten aan het bekijken - 796 tot 810 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.