Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 4,066 tot 4,080 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Donateur

Klein vario vraag: Passen de vertandingssetten voor een vario in een bromklok of moeten die speciaal in een varioklok?

Nee die passen niet in de bromklok.
      Het huis van een snorklok is het zelfde als van een varioklok.

De vertandingssetten voor een vario moeten dus in een speciale vario klok, maar als je alleen een vario deksel hebt kan je dus ook het huis van de snorklok erbij pakken.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.

richard
      Bijdrager

Oke dat is duidelijk, dankjewel.
        Ik neem aan dat de deksel niet los te koop zijn?

richard
        Bijdrager

Wim, ik kon het niet vinden in de how-to’s, vandaar dat ik het hier vroeg.

zevenenergie
          Donateur

@richardz Ik zou even een advertentie zetten hier op het forum.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.

richard
            Bijdrager

Als je voorvario tegen de achterbrug aanloopt moet je dan een busje ofzo tussen de koppeling en vliegwiel zetten? Of kan dit ook gewoon met meerdere ringen?

Martino
              Moderator

Welke vario gebruik je, bij de originele zit idd een ongeveer 1cm dikke afstandbus. Loopt hij dan nog steeds aan zal je de vario kunnen shimmen, maar niet te ver dan hou je geen draad op de krukas over. De koppeling zit achter bij een vario-overbrenging.

richard
                Bijdrager

@martino, bedankt voor de reactie. Daar kan ik wel wat mee.
                  Sorry voor al de vragen maar vorige week wist ik nog 0 van vario’s af, ondertussen iets meer.
                  Inclusief een ‘dure’ miskoop.
                  Volgens mij is dit de standaard vario.
                  Helaas bij de aankoop zag ik later dat er een plaatje mist waar de bevestigingsbout komt die tegen de frame aanzit ( zie foto ).
                  image-07-06-2025_13-39-46-45
                  En helaas zag ik dat de moer van de koppeling eraf was en dit vast gelast is ( zie foto ).
                  Dus kan ik helaas de drukveer en trekveren niet vervangen.
                  20250607_185404

En dit is de variateur ( zie foto )

17493157240299186013666027586264

Martino
                  Moderator

Helaas idd wat gebreken aan jou vario-overbrenging. dat gat in je naafdeksel komt vaak wanneer er een bout in wordt gedraaid zonder dikker ring of zonder de naaf in je frame te monteren. Je drukt het “plaatje” als het waren naar binnen en breekt af. De naaf zal nu altijd blijven lekken. Ik begrijp dat er een andere naafdeksel onderweg is.

De koppeling is idd niet heel netjes zo met de gelaste moer en kan je niks meer aan afstellen. Je zal ook eens naar een Malossi fly-clutch kunnen kijken, dit is sowieso een upgrade tov de originele koppeling.
                    En dan direct opzoek naar een tuning-vario, deze Piaggio vario biedt ook weinig afstelmogelijkheden en mist dus de afstandbus.

richard
                    Bijdrager

Helaas stonden al deze gebreken niet in de advertentie, anders had ik hem ook niet aangeschaft. Wat betreft de naafdeksel, de adverteerder zou kijken of hij nog 1 had liggen. Dus nog geen garantie dat er 1 onderweg is.

Ik zat zelf te denken om deze koppeling aan te schaffen https://www.jmpbonderdelen.nl/achterkoppeling-variateur-zonder-huis-ciao-citta-si.html . Samen met een gele drukveer en om te beginnen met groene trekveertjes.
                      Om gelijk een malossi te kopen word een dure aanschaf. Misschien later als ik hem wil upgraden.

Als variateur wou ik deze nemen https://www.jmpbonderdelen.nl/polini-variateur-vespa.html . De reden dat ik voor polini ga, is omdat de rolletjes toch iets goedkoper zijn dan die van Malossi. Want je hebt toch verschillende setjes nodig als je hem echt wilt fine tunen op je eigen brommer.

FonS
                      Bijdrager

Die imitatie koppeling is een risico, de kwaliteit is niet zo best. In elk geval is het aan te raden om de koppeling voor gebruik helemaal uit elkaar te halen en schoon te maken. Mijn ervaring is dat er een hoop zooi in zit, lijkt wel straalgrit. Je kunt je voorstellen wat dat doet met bewegende onderdelen.

Of je voor de Polini of Malossi vario gaat, maakt niet zo veel uit. Rollen koop ik nooit van die merken, maar gewoon de goedkoopste die verkrijgbaar zijn.
                        De maat is heel gangbaar (16 x 13) dus elke scooter shop heeft ze op voorraad. Een setje kost bijvoorbeeld €6,65 bij Q-parts.

Verder is het natuurlijk heel vervelend dat je een vario set met gebreken gekocht hebt. De naafdeksel is nog prima bruikbaar als je wat teflon tape of vloeibare pakking aan de schroefdraad van de bout doet. Bij het bovenste boutgat komt ook maar relatief weinig olie.

richard
                        Bijdrager

Bedankt voor de tip, hij moet toch uit elkaar om de drukveer en trekveertjes te vervangen dan kan ik gelijk alle onderdelen even goed reinigen.

Dat klopt, met een beetje loctite zal die ook wel dichten ( heeft mijn voorkeur boven teflon ). Maarja je verwacht natuurlijk dat het spul goed is zonder teflon/loctite te hoeven gebruiken als het niet vermeld is. Maar dat is nu helaas niet meer anders en een goede les geweest voor de volgende keer. Beter iets meer betalen en spul maar nieuw kopen.

Martino
                          Moderator

De imitatie-koppeling is idd een stukje goedkoper, maar zoals beschreven ook de kwaliteit is minder. De Fly-clutch loopt soepeler en heeft ook meer bereik. Zoals Fons ook al schrijft, je hebt voor de tuning-vario’s de juiste maat gewichten nodig 16×13 het merk maakt dan niet veel uit. Of je nou een Pinasco, Polini of Malossi vario aanschaft, ze verschillen onderling niet heel veel. Malossi heeft een iets strakker toerenverloop tov de Polini welke wat klimt in toeren.

richard
                            Bijdrager

Bedankt voor de omschrijving. Dan denk ik toch dat ik voor een Malossi ga, voor en achter.
                              Ieder bedankt voor de tips en informatie ( zullen vast nog meer vragen komen ). Ben een stuk wijzer geworden over vario’s en toebehoren.

richard
                              Bijdrager

Zit te twijfelen tussen de overrange en de multivar.
                                Wat ik zo begreep is dat de overrange iets minder top snelheid en optrek heeft in vergelijking met de multivar, maar de overrange slijt minder snel.

Heeft iemand de overrange al ? En wat zijn de ervaringen hierbij?

zevenenergie
                                Donateur

Je bedoelt waarschijnlijk dat je aan het twijfelen bent tussen de overange en de Malossi Fly Clutch?
                                  De multivar zit aan de voorkant en is dat ding met die rolletjes.

15 berichten aan het bekijken - 4,066 tot 4,080 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.