- Dit onderwerp bevat 4,100 reacties, 470 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden, 3 weken geleden door Variociao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 augustus 2019 om 19:51 #789462
Je probleem zit idd in de nieuwe malossi vario, deze is helaas totaal niet te vergelijken met de oude.
Zelfde blijkt aan de hand met de nieuwe pinasco vario. Het verloop van de banen is te stijl voor middelmatige setups. Ze zijn in mijn ogen overkill voor onze brommertjes…
Daardoor moet je veel zwaarder in de rollen ,terwijl je drukveer ook al snel te sterk is. Ik heb ze recent vergeleken, en ondervindt zelf in de praktijk helaas ook grote (negatieve) verschillen.
Van de oude type malossi met 4,7 gram met rode drukveer moest ik met de nieuwe pinasco naar 8 gram en gele drukveer om enigzins vergelijkbare resultaten te krijgen, maar het kost me wel 5 tot 10km op topsnelheid.
Ik zal er nog een mening en ervaring topic over openen, met foto’s van de verschillen.I came, I saw, and I forgot what I was doing...18 augustus 2019 om 20:26 #789465Aanvulling.
De oude malossi en polini hebben vrijwel dezelfde progressieve oploop in de banen, waarbij de malossi een 0 graden plaat heeft, de polini en 10 graden. Daardoor zul je de malossi theoretisch met middelmatige setups makkelijker naar zijn eind krijgen.Bij de nieuwe malossi lopen de banen progressiever op, daardoor wordt het voor de rollen moeilijker om het huis en de plaat uit elkaar te drukken. Nu valt het bij malossi nog een beetje mee, die heeft nog steeds en 0 graden plaat.
Pinasco spannt de kroon, deze heeft behoorlijk progressieve banen, en daar hebben ze ook nog eens een 15 graden plaat tegenover gezet.
Hierdoor is deze meteen het lastigste af te strekken en heb je best wat vermogen nodig om hem tot zijn recht te laten komen…
Al met al is meestal de Polini de beste keuze, en anders de oude vertrouwde malossi.
Dit alles is mijn menig en gedeeltelijke ervaring. Misschien zijn er anderen die dit anders zien, dan horen we dit natuurlijk graag.I came, I saw, and I forgot what I was doing...18 augustus 2019 om 21:08 #789466Oke, ik denk dat dit het ook moet zijn. De brommer rijdt nu verder wel erg fijn maar heb geen vergelijkingsmateriaal en ben echt iemand die zijn brommer tot in de puntjes afgesteld wil hebben. Als een polini voorvario het wat beter doet ga ik die maar voor mijn verjaardag vragen😅
Misschien van de gele drukveer maar naar de originele, dan kan ik vast ook wel wat omlaag met de rollen.
Wat bedoelen jullie trouwens met een 0 graden plaat? dat uiterste stukje van de halfpoelie dat recht loopt?
19 augustus 2019 om 07:21 #789479Ja. De plaat waar de moer op komt. Bij malossi is deze vlak.
Hoop dat je dit snel kan controleren, je wil hem immers goed afgesteld hebben.
waar woon je? Als je in de buurt woont wil ik mijn Polini uittesten.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel19 augustus 2019 om 19:33 #789488Polini H2O 41,4 cilinder, bewerkt blok, 13/13 carb, klok 10,73, 100mm achterkoppeling met gele Malossi drukveer, Malossi MHR voorvariateur met 7,5 grams rollen. (dacht ik, is 18 jaar geleden dat ik ze gekocht en erop gezet heb) Ik had voorheen last dat de motor warm inkakte met oppakken vanuit deellast, dwz de vario schakelde niet terug. Het leek ook alsof de segmenten (mijnsinziens) te laat weer loslieten voordat je bijna stilstond. Ik heb gisteren de trekveren vervangen door gele Malossi veren (geel = sport = midden) en dat scheelt al stukken. Echter heb ik nu last van de variateur al begint te variëren voordat de koppeling achter ingrijpt, hetgeen ook weer een irritante dip veroorzaakt.
Effe feedback, net even gespeeld met wat rollen die ik nog had liggen (van 18 jaar geleden :P) Had voor de gein eens de originele bijgeleverde Malossi rollen er eens ingedaan en zoals verwacht een hoop geschreeuw en weinig variëren. Ik had een setje 7,5 grams rollen liggen (7 gram zat er nu in btw) en daarmee merkte ik dat ie verder varieerde dan dat ie ooit gedaan heeft. Dit alles met de gele Malossi koppelingsveren. Het was duidelijk dat die ietsje te ruig waren voor deze setup, aangezien de H2O best een nette powerband heeft.
Daarna de gele veren eruit gehaald en vervangen door de zwarte Malossi veren. Stukken beter nu, hier ga ik een tijdje mee rondkoetsen. Ik denk dat er zelfs nog wel wat zwaardere rollen in mogen.
Tonni wrote:
Je probleem zit idd in de nieuwe malossi vario, deze is helaas totaal niet te vergelijken met de oude. Zelfde blijkt aan de hand met de nieuwe pinasco vario. Het verloop van de banen is te stijl voor middelmatige setups.Dat is wel kak, zijn die oude types nog ergens te krijgen of is het te achterhalen welke je krijgt voordat je iets besteld? Ik was eigenlijk van plan een tweede te gaan bouwen nu :P.
19 augustus 2019 om 21:10 #789497Ik woon in Rhenen (provincie Utrecht). Weet niet waar jij vandaan komt. Als je in de buurt woont laat maar weten, kheb nog vakantie :).
Zie net staan dat je uit Groningen komt, pff das wel een endje weg. De polini voorvario is uitverkocht bij jmpb en kparts is er nog een ander plek waar die te verkrijgen is?
Trouwens, als het probleem in de gradenplaat zit (dat bedoelen jullie toch) kan ik dan niet alleen een gradenplaat van de polini vario kopen en erop zetten, volgens mij las ik op dit forum eens dat dit gewoon past. Het is ook apart dat de multivar die kparts (waar ik hem gekocht heb) afbeeldt bij het product wel de oude versie tlijkt te zijn. Er staat bij inclusief 4.6 grams rollen maar ik kreeg er 6 grams rollen bij en hij ziet er iets anders uit. Wel jammer want op basis van reviews van dit forum van de oude malossi multivar heb ik besloten die te kopen.
19 augustus 2019 om 22:55 #789515Niet erg netjes van Kparts, maar dit zal overal wel het geval zijn wanneer Malossi gewoon compleet andere variohuizen lijkt te leveren. Ik voeg hierbij even een plaatje van een Malossi Multivar 2000 toe zoals deze hoort.
Je herkent ook de dikkere ring waar deze bij de nieuwe een stuk dunner is.
Door de loop der jaren heeft Malossi de vario wel verbeterd en is al vele malen veranderd. Waar ik wel benieuwd naar ben of ze ook hetzelfde artikelnummer hebben behouden. De gehele set is 51.3863, maar de gradenplaat en in het huis staan ook nog nummers. De gradenplaat(8066) variohuis(8126). Zal je eens willen kijken wat er in jou variohuis voor nummer staat?
Het verschil zit hem namelijk in het variohuis en niet in de gradenplaat. De nieuwe heeft namelijk hele andere glijbanen voor de gewichten welke dus steiler zouden zijn.
20 augustus 2019 om 11:32 #789536Hier wat fotos van de Malossi voorvario die ik heb.

20 augustus 2019 om 16:47 #789547Hier staat de Polini nog leverbaar
https://www.mopshop.de/detail/index/sArticle/22629/sCategory/10502Ik heb ook 8066 op de gradenplaat staan. Wel krom dat het plaatje dus niet overeen komt met wat je geleverd krijgt. Ook hier: https://www.mopshop.de/detail/index/sArticle/3158/sCategory/10502
Malossi PN: 51.3863Idem bij hun eigen webshop: https://www.malossistore.co.uk/variat-multivar-piaggio-motorcycles-51_3863-P (http://www.malossi.com/wp-content/uploads/2018/11/Ciclomotori_9918212.19-GB_malossistore.com_.pdf)
20 augustus 2019 om 20:00 #789553Ik heb kparts om wat verduidelijking gevraagd. Zij zeggen dat de nieuwe Malossi voorvarios alleen beter gebalanceerd zijn en verder identiek aan de oude. Nu lees ik hier natuurlijk iets anders, kan iemand een paar concrete verschillen noemen?
20 augustus 2019 om 20:32 #789555Ik heb zelf ook in de week van de VCM een nieuwe malossi vario bij k parts gehaald. Nieuw uit de verpakking meegenomen naar de vcm om te bekijken, en eigenlijk het enige grote verschil is de banen die een stuk steiler zijn, en je dus meer vermogen nodig hebt om door te variëren. Ik ervaar het zelf met een onbewerkte dr43, enkel een uitgeveilde inlaat, als een dood punt waar je niet doorheen trekt.
Met een polini utah vario (niet heel veel beter dan origineel vespa, ’t is ook een upgrade set daarvoor) haalde ik dezelfde snelheden, en met een citypower die meer koppel onderin heeft haalde ik zelfs 4 kmh meer op top met de polini utah, vergeleken met de malossi. Na mijn vakantie ga ik ‘m proberen met een bewerkt kickblok en 46 athena en proma cc, zien of die wel genoeg vermogen heeft.
28 augustus 2019 om 23:36 #789760RECTIFICATIE.
Wij hebben alle types vario even bij elkaar gehad om te vergelijken, en ik moet terug komen op mijn valse beschuldiging over de nieuwe malossi vario.
Ondanks dat het huis er op het oog heel anders uitzag, blijkt hij toch nagenoeg gelijk aan de oude qua banen. Ook heeft hij net als de oude een nul graden plaat.De polini heeft inderdaad iets minder steile banen, maar compenseert dat dus door de 10 graden plaat.
De nieuwe pinasco is wel echt een ander verhaal, en voor mijn idee ook echt alleen geschikt voor sterkere setups.
Deze heeft namelijk nagenoeg even steile banen als malossi, maar wordt geleverd met een 15 graden plaat.
Hier zul je met een gemiddelde niet zo snelle setup misschien niet zoveel hinder van hebben, maar je zult er in de meeste gevallen echt een minder hoge top mee halen, en je moet al snel een stuk zwaarder in de rollen en lichter in de drukveer..I came, I saw, and I forgot what I was doing...28 augustus 2019 om 23:45 #789761Oke, bedankt voor het checken. Als ik het dus goed begrijp zal een polini voorvario dus weinig verschil geven t.o.v. een malossi voorvario?
1 oktober 2019 om 11:53 #790548Aangezien ik toch steeds meer naar vario begin te neigen ivm meer trekkracht tov poelie een paar vragen. Ook naar aanleiding van bovenstaande posts over verschil in voor vario’s.
Voor op mijn Citta met:
Elektronische SE
43mm DRevo (wordt wellicht een 46mm)
13-13@66 met Polini filter
Pinasco vliegwiel
Keuze uit Proma CC, Leo Krul, of nieuwe aanschaf.Welke voorvario nu het beste nemen, Polini of Malossi met welke snaar bij 90mm schijven/100mm schijven koppeling.
Waar op te letten bij aankoop 2ehands klok met koppeling. Dat deze soepel loopt in de lagers uiteraard, maar kan je zo al andere dingen eraan afzien of hij nog goed is of niet (segmenten bijvoorbeeld).
1 oktober 2019 om 14:00 #790551Welke voorvario nu het beste nemen, Polini of Malossi met welke snaar bij 90mm schijven/100mm schijven koppeling.
Ik heb tot dusver altijd Malossi gehad en eigenlijk altijd tevreden mee geweest, maar begrepen dat de Polini betere bouwkwaliteit heeft. De Malossi kon wel eens last hebben dat de bus wat lang was waardoor je snaar vrij snel doorslipte. Deze iets afvlakken verhielp deze problemen (maar dit moet eigenlijk niet hoeven bij iets wat je nieuw koopt imho).
Als je voor 100MM schijven gaat, samen met bijvoorbeeld 1:13 vertanding dan is het vrij snel autowheelies op een Citta. Vriend van me rijdt met een soortgelijke setup maar dan met een CP SE (en afgedraaid vliegwiel) en dat kwam goed van z’n plek.
Waar op te letten bij aankoop 2ehands klok met koppeling.
Ten eerste of het aluminium bij de uitgaande as (waar de koppeling overheen gaat) niet beschadigd is door loslopen van de M24 moer achterop de koppeling.
Daarnaast of de schijven geen speling hebben. Dit kan je testen door de koppeling in de hand te nemen en de schijven proberen in te drukken (zoals de snaar ook doet). 1 kant meer druk zetten dan de ander en als hij dan scheef kan komen te zitten dan weet je dat de messing bus wat versleten is. Je kan er nog wel mee rijden maar moet niet te veel speling hebben.
De achterste schijf moet vast zitten. Ik noemde net al het loslopen van de M24 moer op, wanneer dit gebeurd is betekend het eigenlijk automatisch dat de spiebanen waarmee de achterste schijf vast zit ook naar de gallemiesen zijn. Deze krijg je dan nog wel vastgedraaid, maar deze draaien vanzelf weer los (vanwege ontbreken borging). Lassen is dan vaak de enige optie.
als laatste zou ik het type koppeling controleren. Veelal worden de “duitse” koppelingen hier ook gevonden, hier passen normale trekveertjes in en deze zijn het makkelijkst aan te passen voor wat extra schijfbereik. De “oostenrijkse” koppeling of de koppeling die vaak met asbest segmenten geleverd werd is wat lastiger met trekveren.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.