Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,841 tot 3,855 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Kinderbrueno
    Bijdrager

Hij rijdt vast wel maar verstandig lijkt het me niet. Ik denk dat hij dan ongelijk gaat slijten en dan krijg je een raar toeren verloop.

Martino
      Moderator

Sven-L :
        Hallo,

Bij mij is 1 van de vario geleiders (veertjes, rood van kleur) geknapt van de malossi voor vario.
        Maakt dit wat uit? Of kan ik gewoon met 1 minder verder rijden?

Je bedoelt dan deze driehoekjes en niet veertjes lijkt me?
        Voorbeeld Het hangt er maar vanaf waar deze stuk is gegaan. Heb je een foto? Overigens is vervangen niet zo duur alleen begrijp ik dat ze dan in een andere kleur als rood komen.

Sven-L
        Bijdrager

Martino :

Sven-L :
          Hallo,

Bij mij is 1 van de vario geleiders (veertjes, rood van kleur) geknapt van de malossi voor vario.
          Maakt dit wat uit? Of kan ik gewoon met 1 minder verder rijden?

Je bedoelt dan deze driehoekjes en niet veertjes lijkt me?
          Voorbeeld Het hangt er maar vanaf waar deze stuk is gegaan. Heb je een foto? Overigens is vervangen niet zo duur alleen begrijp ik dat ze dan in een andere kleur als rood komen.

Ja die bedoel ik! ik zag dat ze bij een brommer boer hier in de buurt 2,50- kostten. Dus ik vervang ze maar gewoon voor de zekerheid. Had alleen niet zo veel zin om alles er weer af te halen. (ivm trekstart)
          Toch bedankt voor de hulp!

Martino
          Moderator

Houd er dan wel rekening mee dat de geleide driehoekjes verschillend zijn qua merk en type vario. Je hebt ze wel echt van Malossi nodig.

Guido
            Donateur

K ben van plan mijn polini voorvario te gaan gebruiken op mijn ongetunende Si.
              Welke gewicht rollen pas ik dan toe?
              Ik heb wel een Gianelli original Power

dirkwim
              Bijdrager

Zelf rij ik ook (redelijk) origineel.

Standaard 50cc cilinder
                12.10 carb
                Belgen Carter
                Bromfilter
                Sito uitlaat brom

Lastig te zeggen welk gewicht je specifiek nodig hebt. Ligt sterk aan de karakter van je brommer/setup, drukveer+segmentveren en de tandwiel verhouding van je achterklok.

Ikzelf rij met 10gr rollen. Afhankelijk van jouw setup zou ik het zoeken tussen 8 a 12 gram.

Ook heb ik geëxperimenteerd met een standaard en gele drukveer. Uiteindelijk merkte ik dat de gele het ook prima doet op een dergelijk setup.

Onlangs heb ik de tandwiel verhouding van de achterklok veranderd van 1:10,5 naar 1:12,6 om sneller op te trekken (en dus ook lagere topsnelheid) nu merk ik dat de 10gr rollen niet meer voldoen, dus ik moet nu of zwaardere/lichtere gaan gebruiken.

Samenvattend schat ik dat je tussen 8a12 moet zitten 🙂 veel experimenteren tot je het gewenste effect heb

Lennaert
                Sleutelbeheerder

Guido :
                  K ben van plan mijn polini voorvario te gaan gebruiken op mijn ongetunende Si.
                  Welke gewicht rollen pas ik dan toe?
                  Ik heb wel een Gianelli original Power

Lekker 13 gram pakken en dan afbouwen.

arvid13690
                  Bijdrager

Beetje domme vraag misschien, maar welke pakkingset en tapeind heb ik nodig voor mijn 43 pina deps?

Tis altied moar eem!

Martino
                    Moderator

Domme vragen bestaan niet, maar hij mag wel goed geplaatst worden. De Pinasco deps heeft meestal geen dunner tapeind nodig en ik zal de voetpakking zelf maken. Koppakking als je deze wilt monteren graag een 43mm.

arvid13690
                      Bijdrager

Lekker klungelig weer…
                        Kun je me misschien een link sturen welke ik moet hebben van jmpb? Want mijn onderste tapeind gaat van m7 naar m6, ivm de uitlaatpoort.

Tis altied moar eem!

VesbaS
                        Bijdrager

Hallo en hoi,

Ik zit er aan te denken om over te stappen op een vario overbrenging, maar ik zou echt niet weten wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten. Ik rij nu met een standaard koppeling (diameter 50) en pulley 60 op een snornaaf wat resulteert in een top van 40/45 km/h (met mijn bromnaaf tik ik meestal de wel 55km/h aan maar deze maakte zo’n herrie dat ik hem tijdelijk maar weer even heb vervangen voor de snornaaf). Na een korte speurtocht door jmpb kwam ik al snel richting de €150 en dit vind ik toch wel aan de hoge kant aangezien ik dat ook voor mijn complete Ciao Mix heb betaald een paar jaar geleden :p Ik heb de volgende producten gevonden en dan mis ik nog de juiste vertanding voor in de naaf:

https://www.jmpbonderdelen.nl/v-snaar-vespa-ciao-vario-13×957-975.html
                          https://www.jmpbonderdelen.nl/achterkoppeling-variateur-ciao-citta-si.html
                          https://www.jmpbonderdelen.nl/malossi-variateur-vespa.html

Ik denk dat dit veel goedkoper kan, of in ieder geval zo dat ik onder de €100 blijf. Nieuw of tweedehands maakt mij niet zo veel uit. Ik hoef zeker niet te racen, kilometertje of 50/55 per uur is al hard zat voor een snor 😉 Vandaar dat ik al tevreden zou zijn met een standaard setje. Het lijkt me gewoon leuk om er een beetje mee bezig te zijn en te kijken of het wat is. Ik weet ook nog niet zeker of ik wel wil overstappen aangezien ik nog niet helemaal op de hoogte ben van de positieve en negatieve kanten van een vario overbrenging. Daarom lees ik graag eerst jullie ervaringen, aanbevelingen, meningen en tips 🙂

Groetjes, Bas

Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
                          VesbaS perso hier!

westra96
                          Bijdrager

Hallo Bas,

een vario is echt een mooie ”tool” voor onder je vespa, deze zorgt voor de perfecte overbrenging omdat de pulley zich aanpast aan de snelheid. op de volgende site staat perfect beschreven hoe een vario werkt een kan je misschien overhalen om 1 te kopen 😛 http://www.kymco-tourclub-nederland.nl/smf/index.php?topic=14562.0
                            echter, een vario voor een vespa zijn meestal wel prijzig en ik heb ze van 150,- tot 250,- gezien. maar als je een goedkoop product koopt moet je je afvragen of het nog wel in goede staat is. Daarom is het beter om dan langs te gaan dan te versturen.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel!

groeten, Jurre

VesbaS
                            Bijdrager

Hoi Jurre,

Bedankt voor de snelle reactie! Als ik zo het filmpje van de vario in werking bekijk zie ik dat de overbrenging van de voor- naar de achtervario zo goed als 1:1 wordt. Is dit altijd het geval? Of wordt de vario in die video begrensd met een varioring? Hier nogmaals het filmpje:

Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
                              VesbaS perso hier!

westra96
                              Bijdrager

hallo bas,

In sommige gevallen wordt een vario begrenst met een varioring maar het principe is dus dat bij het optimale toerental de overbrenging gelijk blijft, dit kun je aanpassen door rolletjes met een bepaald gewicht te plaatsen in de vario. door de centrifugaal krachten wordt word de ring dus groter bij een hoog toerental. verder heb ik zelf niet een vario omdat deze voor mij eerst nog niet nodig is maar zat wel vaak te overwegen om een te kopen. Ik weet dus niet of er een begrenzing op de vario van de vespa zit maar toch is de overbrenging wel beter dan zonder vario waardoor je vooral snel kunt optrekken. Dit heb je misschien wel eens bij een scooter gehoord wanneer deze wegrijd, altijd gelijk vol in de toeren.

mvg, Jurre Westra

Wilk1985
                                Moderator

Een vario zoals die bij onze brommers voorkomt heeft geen begrenzing, de begrenzing is eigenlijk de vario zelf. Hij heeft een beperkt bereik en er gaan rollen in van een afwijkende maat die vrijwel nergens te verkrijgen zijn.

Als je de rollen af wil stellen zal je een Malossi of een Polini vario kunnen kopen.

Schaam je overigens niet om voor dit soort uitgebreide vragen gewoon een topic te openen :thumb

15 berichten aan het bekijken - 3,841 tot 3,855 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.