Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,826 tot 3,840 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vespaatje
    Donateur

dirkwim :
      Naar ik meen een belgencarter (inlaat is fabriekaf uitgevijld), 12.10 carb, sito (snor) uitlaat en standaard brom filter.

De citta is qua afstelling perfect afgesteld waardoor ik denk dat een snorfilter het geheel te erg zal smoren.

Snelheid ligt nu op +-37. Deze wil ik graag op lager dan 35 krijgen

Vario bestaat uit polini voorvario en achter koppeling met standaard drukveer en standaard segmentveren.

dirkwim
      Bijdrager

Heb er al voor gezorgd dat er geen regen in het filter kan 🙂 ik reed wel zonder zijkappen, dus de snaar lag wel bloot.

Vespaatje
        Donateur

Dat is stom, sorry als ik t even zo kort verwoord.
          Je snaar zal nat regenen en vochtig worden, hierdoor zal de snaar eerder slippen. Dit heeft weer als gevolg dat het blok meer toeren draait en de vario door de slip niet utvarieert.

dirkwim
          Bijdrager

Ahja, wist niet dat het zo gevoelig is voor regen 🙁

Nog een vraag, thuis heb ik een uitgaande as liggen met 11 tanden. Welke verhouding zal dit zijn? 1:13 toevallig?

niek1992
            Bijdrager

heb je alleen een uitgaande as liggen met 11 tanden(schuin) ? Die kan van meerdere verhoudingen zijn. de 1:13 heeft deze, 1:11 heeft deze volgens mij ook, en de 1:14.5. Wilde net even die tabel erbij pakken die op ciaocrossclub.it staat, maar deze is niet meer bereikbaar. heeft iemand deze toevallig opgeslagen op zijn computer?

Vespaatje
              Donateur

dirkwim
                Bijdrager

Ik heb meerdere Assen liggen idd, het is een compleet setje. Wist niet dat er verschillende bestonden 🙂 adhv bovenstaande tabel zal ik eens gaan tellen, thx!

edit:

Even gekeken zojuist. Ik heb een 11,5 vertanding los liggen. 11t uitgaande as, 38t tandwiel, 9/30t as, 22t as.
                  In mn huidige varioklok zit een 10 a 10,5 vertanding

Valt zoiets nog te combineren om richting een verhouding van 1:13 te komen of zit je dan met het feit dat de tanden niet netjes in elkaar overlopen?

Anders zou ik tandwiel 44t + as 9/30t i.c.m een 11 uitgaande as op een verhouding van 1:13,3 uitkomen

Edit 2:

Verschillende tandwielen zijn inderdaad te combineren 🙂

SuperSi
                  Bijdrager

Passen de veren uit een polini setje ook in je vario koppeling?

Martino
                    Moderator

Bedoel je de trekveren welke voor een normale koppeling? Ja en nee, dit hangt weer af van welk type variokoppeling je hebt.

SuperSi
                      Bijdrager

Als ik de fotos bekijk denk ik dat het deze koppeling is.
                        http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=227

dirkwim
                        Bijdrager

Zal er veel verschil zitten in topsnelheid wanneer je van vertanding 1:12,6 naar 1:13 gaat?

edit:

typo’s aangepast 🙂

SuperSi
                          Bijdrager

ho eens!
                            vertandingen gaan van 1:8 tot ongeveer 1:13 met een maximaal op de ciao porter (bakfiets) van 1:18

dirkwim
                            Bijdrager

SuperSi :
                              ho eens!
                              vertandingen gaan van 1:8 tot ongeveer 1:13 met een maximaal op de ciao porter (bakfiets) van 1:18

was nog niet wakker blijkbaar 🙂 bedoel 1:12,6 naar 1:13

SuperSi
                              Bijdrager

Puur op vertanding?
                                Je huidige snelheid keer 12.6 en dan delen door 13.

Sven-L
                                Bijdrager

Hallo,

Bij mij is 1 van de vario geleiders (veertjes, rood van kleur) geknapt van de malossi voor vario.
                                  Maakt dit wat uit? Of kan ik gewoon met 1 minder verder rijden?

15 berichten aan het bekijken - 3,826 tot 3,840 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.