Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,811 tot 3,825 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tyskie
    Bijdrager

Martino :
      Het soort banden welke je zoekt zijn; Pirelli ML14. Ook de banden vanuit je link zullen gaan passen, maar wat heeft deze vraag met vario’s te maken?

Hey Martino, dat het ML14’s waren wist ik maar ik kan ze niet vinden, alleen vanuit Italië.. Hier zijn ze denk ik niet meer te koop.
      En sorry dat ik hier heb gepost, moest in het ‘kleine vragen topic’ heb over het vario gedeelte heen gelezen, mijn excuses.

@Gonzo, dankje zal dat eens bekijken.

Merci voor jullie antwoorden!

dirkwim
      Bijdrager

Is het mogelijk om de vario van de citta te begrenzen? De bedoeling is om 2 a 3 kmph van de top af te krijgen i.v.m. wok preventie 😉

Vespaatje
        Donateur

Ja.
          Wat is de setup?
          Hoe hard ga je nu ?

Mvg
          Jeroen

dirkwim
          Bijdrager

Naar ik meen een belgencarter (inlaat is fabriekaf uitgevijld), 12.10 carb, sito (snor) uitlaat en standaard brom filter. De citta is qua afstelling perfect afgesteld waardoor ik denk dat een snorfilter het geheel te erg zal smoren.

Snelheid ligt nu op +-37. Deze wil ik graag op lager dan 35 krijgen

Vario bestaat uit polini voorvario en achter koppeling met standaard drukveer en standaard segmentveren.

Vespaatje
            Donateur

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
              Mijn DR blok met vario ging ~80km/h op de weg en 55 km/h op de rollerbank.

Als je toch denkt dat je een WOK-melding kan krijgen zou ik zelf aan de politie vragen of je op de rollerbank mag :p

Mvg
              Jeroen

dirkwim
              Bijdrager

dat is wel een goeie 🙂

maar ik reed +- 37 op gps, maakt dat nog verschil?

Vespaatje
                Donateur

Neuh niet echt, die 80 was ook een gps snelheid.

dirkwim
                  Bijdrager

Kan er ring tussen de vario om de boel te begrenzen?

R.Zwiers
                    Bijdrager

@drikwim : ja je kan een vario ring in je voor variateur tussen je half poelie en je rollen kooi plaatsen. Waar je snaar tussen door loopt (als je begrijpt wat ik bedoel) hierdoor voorkom je dat je variateur dichter naar elkaar toe komt en daardoor je snaar minder hoog komt. Afhankelijk van hoe breed je die ring maakt kan je beïnvloeden hoever je snaar kan klimmen.

SuperSi
                      Bijdrager

Hoi

Ik heb besloten om mezelf na 6 jaar ook eens in de wondere wereld van de vario te gooien.
                        Ik heb een standaard setje gekocht met ik denk een 1/10.5 vertanding (geen loopstand)
                        Na wat zoeken op de site kwam ik op een rolgewicht van ongeveer 9gram?

Ook las ik ergens dat je ook motorisch je brommer opnieuw af moet stellen omdat een vario anders rijd? klopt dit??
                        En de snaar die er bij zat is 12.1mm breed. tijd voor een nieuwe?

De vario zit er op en ik heb er al een aantal rondjes mee gereden.
                        Wat ik merk is dat hij al vrij laag aangrijpt in toeren, die vasthoud tot ong 20km/u en trekt dan als een poelie naar de 40 (top).

Alvast bedankt!!

Vespaatje
                        Donateur

Misschien zijn de rollen toch net te zwaar waardoor de vario te snel varieert.
                          De snaar zou 12,5 of 13mm moeten zijn, het verschilt een beetje per merk volgens mij.

dirkwim
                          Bijdrager

Klopt het dat een vario langzamer gaat wanneer het regent?

Vespaatje
                            Donateur

Dat kan, met water op het wegdek heb je ook meer rolweerstand, daar komt nog bij dat de vario misschien vochtig is met als gevolg een lager overbrengingsrendement. Hoeveel langzamer gaat je brommer als het regent ?

Mvg
                              Jeroen

dirkwim
                              Bijdrager

Tussen 5a9 kmph, merk ook dat het geheel meer touren maakt. Ook varieert de vario niet zo ver als normaal

Kinderbrueno
                                Bijdrager

dirkwim :
                                  Klopt het dat een vario langzamer gaat wanneer het regent?

Wat voor brommer heb je? Op m’n Citta merkte ik in de regen een aanzienlijk verschil. Hoogstwaarschijnlijk omdat er vocht vanaf m’n achterwiel op m’n luchtfilter spoot. Door het vocht op het filter(Malossi) laat hij minder lucht door en gaat hij dus inhouden omdat het mengel rijker is. Sinds ik m’n spatbord heb verlengd heb ik er geen last meer van in de regen. Was echt wel een redelijk verschil. Ging wel zo’n 4 a 5 km/h van de top(35) af. In m’n perso kan je zien hoe ik het heb opgelost.

15 berichten aan het bekijken - 3,811 tot 3,825 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.