Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,781 tot 3,795 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Strikert
    Bijdrager

@zevenenergie;

Dankjewel voor je uitgebreide antwoordt hier kan ik wat mee!!

Oeps zie net dat ik in het verkeerde topic heb gezet..

Vespaatje
      Donateur

Welke variorollen adviseren jullie bij mijn linksstaande setup?
        43DR
        Std Piaggio kop
        Std mix-bromkruk
        Inlaat (een beetje) gevijld en uitgeboord
        13mm @72
        Malossi filter
        Technigas cc

Malossi voorvario
        90mm 1:10,5
        Gele drukveer, witte trekveren

Momenteel rij ik met 7,5 gram volgens mij, alleen merk ik dat ik vrij snel aan de eindoverbrenging zit (7.000 tpm).
        Mijn blok kan echter 8.000 tpm draaien.

jeffreykruize
        Bijdrager

Een aantal dingen,

Allereerst dit probleem?, hoort hier iets achter? Anders zou de plaat tegen mijn vliegwiel gedrukt worden. Te zien aan de tweede foto

Deze bus, te gebruiken of niet meer?
          De platte kant heeft namelijk spelling, ook te merken in de voorvario plaat.

Vervolgens, welk van de 3 types koppeling is deze koppeling.

Als laatst, voor de bravo, staan 3 maten snaar, 13×950, 975, 1050.
          Welke moet ik nou voor voor 100mm schalen.
          De how-to praat over standaard variokoppeling en 100mm schalen. Maar ik snap er niets van
          😕

Lennaert
          Sleutelbeheerder

Die schaal er af halen en DIRECT weg gooien ga hier niet mee rijden!
            De verkoper waar je dit van hebt heeft er zelf gaten in lopen boren dit verzwakt het geheel dermate dat het erg risicovol is gezien ze kunnen knappen/exploderen.

jeffreykruize
            Bijdrager

Was zoiezo al niet van plan met deze schaal te gaan rijden.
              Zoek nog steeds een stevige ?alu? versie.

Maar de overige vragen?

Martino
              Moderator

Die koppelingsring hoef je nu niet meer te gebruiken. Er hoort afhankelijk van welke variateur je gebruikt een vulbus tussen. Deze dus ipv de koppelingsring te plaatsen.

Die variobus lijkt nog wel te gebruiken, maar dit is heel lastig te beoordelen van een foto. Het gaat vooral om de combinatie met je gradenplaat of halfpulley. Zit er dan teveel speling op dat de delen over elkaar heen zullen slijten?

Om te zien welke koppeling je hebt zal je de schaal moeten demonteren en nog eens een foto maken. Idd die schaal bij het oud ijzer. Ik hoef zo niet in de buurt van jou te rijden bij een toertje! :ehh

Dan heb je het over 100mm schalen waar je denk ik schijven bedoeld? Per koppeling heb je de keuze tussen 100mm en 90mm doorsnee schijven/discs of poelies. Het lijkt erop dat jij 100mm schijven hebt. Meet dit even na. Afhankelijk van maat schijven en variateur kies je de juiste maat v-snaar.

jeffreykruize
                Bijdrager

Vulbus, neem aan dat ik de maat kan opmeten en hier bijvoorbeeld een aluminium bus voor kan maken.

De variobus, zal een foto maken als hij in de varioplaat gedrukt zit.

Schaal haal ik er ook even af voor een foto.

Bedoelde inderdaad 100mm schijven…
                  Betekend dit 13×975:?

Wilk1985
                  Moderator

Je kan 2 normale ringen met opstaande rand monteren, werkt goed bij gebrek aan de standaard vulbus :thumb

Martino
                    Moderator

Ja dit is mogelijk. Zo te zien heb je een Piaggio vario en hier heb ik wel eens gezien dat je met 2x koppelingsringen er ook bent. De eerste tegen je vliegwiel aan zoals bij een normale koppeling en de tweede koppelingsring zet je in spiegel beeld hier tegen aan. Samen is dit precies de juiste hoogte zoals van de Piaggio vulbus. Een busje hiervoor draaien is wel mooier.

Ik wacht de foto af maar je kunt zelf ook even kijken. Er zijn grofweg 3 verschillende variokoppelingen en dan nog een aantal uitzonderingen. Zie; http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=46

Volgens mij heb je een langere snaar nodig dan die 13×975 omdat deze bedoeld is icm een racevario en volgens mij een Ciao maat is. Vergeet überhaupt de how-to Hier staat nog steeds dezelfde maat voor een Ciao en Bravo brug. 😕

Zo uit mijn hoofd heb je een 13×1050/13×1060 snaar nodig, maar pin me er niet op vast. Heb even geen juiste snaar voor mijn neus liggen. Er is vast iemand die dit kan bevestigen?

jeffreykruize
                      Bijdrager

busje gaat wel lukken, kan het wel proberen met 2 ringen, past dat is het ook wat makkelijker te meten.

type koppeling zal zonder schaal vast duidelijk zijn.

dan alleen snaar, wil graag in 1 keer de goede bestellen.
                        stel ik gebruik nu eerst de standaard voorvario, maar stap toch over naar polini of mallosi. past dezelfde snaar dan nog? of weer een andere maat snaar.

waar is op dit moment nog een betere schaal te krijgen? lieft een alu versie (?C40?)

Ziggys91
                        Bijdrager

Oke, ik ben dus mijn achternaaf aan het reviseren maar ik loop tegen de volgende dingen aan:

*als ik alles (met alle ringetjes) gemonteerd heb en aandraai met pakking er tussen loopt alles erg zwaar(ik krijg hem pas in beweging als ik het koppelingshuis met spie er op zet en rond draai) ik heb alle lagertjes verder er in en verder er uit geprobeerd maar niks helpt…Ook heb ik om de beurt alle tandwielen er in gehad en alles liep soepel totdat ik alles tegelijk monteer. Is dit gewoon een kwestie van inrijden?

*Ik krijg de keerringen er met geen mogelijkheid in. Die bij de achterkoppeling as lukt nog wel redelijk maar die bij de wiel as gaat hij er echt niet op.. Ik heb het geprobeerd voordat ik alles in elkaar zet te doen en als de klok al in elkaar zit(maakt dit verder nog uit wanneer je de keerringen er in zet?)

zevenenergie
                          Donateur

Als de keerringen er nog niet in zitten zou het soepel moeten draaien. Met de keerringen er in, draaid de klok verrassend zwaar. De keerringen nieuw geven behoorlijk wat weerstand, het dus belangrijk die van te voren in te vetten.
                            Mijn ervaring is dat ze ook als laatste gemonteerd kunnen worden.

Ziggys91
                            Bijdrager

En waardoor zou hij zwaar kunnen draaien zonder keerringen als ik de lagers op alle mogelijke manieren heb geprobeerd en alle ringetjes er in heb zitten?

Lennaert
                              Sleutelbeheerder

Komt door je pakking.. je hebt een nieuwe gepakt he? De nieuwe pakkingen zijn zeer dun in vergelijking met de originele. Deze afstand wat weggenomen wordt wordt ook bij de assen en ringen weggenomen. Hierdoor staat er meer druk pp de ringen en assen en gaat het stroef lopen. Probeer maar eens de boutjes een slag los te draaien om dan de vertanding te testen qua soepel draaien.

Vespaatje
                                Donateur

Lennaert mijn (dunne) pakking werkt toch uitermate prima.
                                  Wellicht dat het probleem opgelost is met wat vloeibare pakking ertussen 😉

De as een beetje in oliën op de plaats van de keerring en dan de keerring erover doen scheelt misschien ook al wat.

Mvg
                                  Jeroen

15 berichten aan het bekijken - 3,781 tot 3,795 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.