Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,661 tot 3,675 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

niek1992
    Bijdrager

je koppeling aanpassen zodat de schijven niet meer tegen je segmenten aan komen.
      Hierdoor krijg je zo’n ‘zoemend’ getril.
      Ikzelf heb dit van Tonni’s perso overgenomen. Waarom? heeft het volgens mij ook gedaan.

komt er op neer dat je de uitstekende gedeeltes op de segmenten plat veilt, op dezelfde hoogte als de segmenthouder zelf. Normaal steken deze namelijk een stuk uit.

zoals dit:

JoeriH
      Bijdrager

Bedankt! Zal vanavond even kijken.

ChrisNL
        Bijdrager

niek1992 :
          je koppeling aanpassen zodat de schijven niet meer tegen je segmenten aan komen.
          Hierdoor krijg je zo’n ‘zoemend’ getril.
          Ikzelf heb dit van Tonni’s perso overgenomen. Waarom? heeft het volgens mij ook gedaan.

komt er op neer dat je de uitstekende gedeeltes op de segmenten plat veilt, op dezelfde hoogte als de segmenthouder zelf. Normaal steken deze namelijk een stuk uit.

Als ik het goed begrijp en ik vijl mijn achterkoppeling ook zodanig als op die foto, dan ben ik dus van dat wòòòwwwòòòòwwwòòòòwwww effect af op topsnelheid?

pepko
          Donateur

goed begrepen, chris. 😀

ChrisNL
            Bijdrager

ijselijk! ik begon die brom al zwaar irri te vinden en ook een van de redenen dat die vaker op de plank lag dan de bedoeling was zeg maar. ik ga hier zeker even naar kijken. bedankt! :thumb

Ik dacht overigens dat het vertandings gerelateerd was..

Martino
              Moderator

Dit “wòòòwwwòòòòwwwòòòòwwww effect” kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. In ieder geval een punt van aandacht is de koppeling aan passen zoals hierboven.

JoeriH
                Bijdrager

Ik heb dit een tijdje geleden gedaan.

Ik rij zelf met een imitatie-koppeling en hierbij ziet het er toch anders uit en liep er niks aan. Toch alles flink verlaagd. Nu is het geluid meestal weg maar niet altijd. Het nog verder verlagen van de segmenten had geen effect.

Toch maar is een “echte” kopen.

ChrisNL
                  Bijdrager

Het is inmiddels wel een stuk minder geworden maar nog niet geheel weg. Zijn er nog extra ideeën toe te passen?

Ik vermoed zelf dat het de resonantie is van de lange as die je voelt maar aangezien de asset en lagers nieuw zijn is daar weinig aan te doen denk ik.

mitcheman
                    Bijdrager

hey hallo,

Ik ben mijn vespa aan het ombouwen naar vario alleen 1 kleine vraag. Ik heb momenteel een kleine naaf in de achter klok (poelie systeem). Kan ik deze vervangen voor een lange naaf? Of moet ik een hele nieuwe klok aanschaffen?

Wilk1985
                      Moderator

Nee dat gaat niet, lees anders deze how-to even door.

http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=224

mitcheman
                        Bijdrager

Joukel
                          Bijdrager

Weet iemand of deze rollen in een standaard vario passen?
                            http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-std-vario-10-delig.html
                            En ook wat het gewicht ervan is?

Oldtimer fanaat

Martino
                            Moderator

Ja deze passen, maar welk gewicht ze hebben weet ik niet precies.

r32
                              Bijdrager

Joukel :
                                Weet iemand of deze rollen in een standaard vario passen?
                                http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-std-vario-10-delig.html
                                En ook wat het gewicht ervan is?

Je kunt deze rolletjes ook nog iets uitboren , heb ik ook ooit met een ori voorvario gedaan.

Joukel
                                Bijdrager

Even een vraagje, m.b.t de std rolletjes van een std voorvario;
                                  Ik heb nu dus een variosetje gemonteerd (90mm schijven ori koppeling met witte trekveertjes en een gele drukveer)
                                  En de std voorvario met 3 rolletjes van de 8. (Dit trok het beste op en snelste op top (65km/u)

Dit is al een hele vooruitgang t.o.v de oude poulie-aandrijving, maar bij het optrekken vanuit stilstand heb ik nog steeds het “poulie-idee” het toerental neemt toe en de snelheid ook en dan zakt het toerental weer wat (0-20km/u), en dan begint hij weer toeren te maken en blijft hij op een constant toerental en trekt ie hem mooi door naar de topsnelheid(20-65).
                                  Ik vroeg me af of dit normaal is? misschien dat iemand wat ideeen heeft voor mijn afstelling?

Filmpje zal ik zo spoedig mogelijk even maken, maar opzich rijdt dit al prima, alleen heb t gevoel dat t nog wel beter kan

Oldtimer fanaat
                                15 berichten aan het bekijken - 3,661 tot 3,675 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.