- Dit onderwerp bevat 4,100 reacties, 470 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden geleden door Variociao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 februari 2014 om 16:42 #117335
je koppeling aanpassen zodat de schijven niet meer tegen je segmenten aan komen.
Hierdoor krijg je zo’n ‘zoemend’ getril.
Ikzelf heb dit van Tonni’s perso overgenomen. Waarom? heeft het volgens mij ook gedaan.komt er op neer dat je de uitstekende gedeeltes op de segmenten plat veilt, op dezelfde hoogte als de segmenthouder zelf. Normaal steken deze namelijk een stuk uit.
zoals dit:
9 februari 2014 om 18:29 #117336Bedankt! Zal vanavond even kijken.
10 maart 2014 om 18:07 #117541niek1992 :
je koppeling aanpassen zodat de schijven niet meer tegen je segmenten aan komen.
Hierdoor krijg je zo’n ‘zoemend’ getril.
Ikzelf heb dit van Tonni’s perso overgenomen. Waarom? heeft het volgens mij ook gedaan.komt er op neer dat je de uitstekende gedeeltes op de segmenten plat veilt, op dezelfde hoogte als de segmenthouder zelf. Normaal steken deze namelijk een stuk uit.
Als ik het goed begrijp en ik vijl mijn achterkoppeling ook zodanig als op die foto, dan ben ik dus van dat wòòòwwwòòòòwwwòòòòwwww effect af op topsnelheid?
10 maart 2014 om 18:08 #117542goed begrepen, chris. 😀
10 maart 2014 om 18:13 #117543ijselijk! ik begon die brom al zwaar irri te vinden en ook een van de redenen dat die vaker op de plank lag dan de bedoeling was zeg maar. ik ga hier zeker even naar kijken. bedankt!

Ik dacht overigens dat het vertandings gerelateerd was..
10 maart 2014 om 18:23 #117544Dit “wòòòwwwòòòòwwwòòòòwwww effect” kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. In ieder geval een punt van aandacht is de koppeling aan passen zoals hierboven.
10 maart 2014 om 18:30 #117545Ik heb dit een tijdje geleden gedaan.
Ik rij zelf met een imitatie-koppeling en hierbij ziet het er toch anders uit en liep er niks aan. Toch alles flink verlaagd. Nu is het geluid meestal weg maar niet altijd. Het nog verder verlagen van de segmenten had geen effect.
Toch maar is een “echte” kopen.
10 maart 2014 om 20:13 #117546Het is inmiddels wel een stuk minder geworden maar nog niet geheel weg. Zijn er nog extra ideeën toe te passen?
Ik vermoed zelf dat het de resonantie is van de lange as die je voelt maar aangezien de asset en lagers nieuw zijn is daar weinig aan te doen denk ik.
17 maart 2014 om 08:25 #115788hey hallo,
Ik ben mijn vespa aan het ombouwen naar vario alleen 1 kleine vraag. Ik heb momenteel een kleine naaf in de achter klok (poelie systeem). Kan ik deze vervangen voor een lange naaf? Of moet ik een hele nieuwe klok aanschaffen?
17 maart 2014 om 08:55 #108839Nee dat gaat niet, lees anders deze how-to even door.
17 maart 2014 om 11:14 #109193Dus hier: http://www.brommeronderdelenshop.nl/nl/product/achteras-lang-vario-cif-vespa-ciaosibravocitta/ heb ik niets aan? 🙁
Nee
17 maart 2014 om 13:42 #109199Weet iemand of deze rollen in een standaard vario passen?
http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-std-vario-10-delig.html
En ook wat het gewicht ervan is?Oldtimer fanaat17 maart 2014 om 17:05 #53110Ja deze passen, maar welk gewicht ze hebben weet ik niet precies.
17 maart 2014 om 17:10 #69024Joukel :
Weet iemand of deze rollen in een standaard vario passen?
http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-std-vario-10-delig.html
En ook wat het gewicht ervan is?Je kunt deze rolletjes ook nog iets uitboren , heb ik ook ooit met een ori voorvario gedaan.
21 maart 2014 om 16:13 #117537Even een vraagje, m.b.t de std rolletjes van een std voorvario;
Ik heb nu dus een variosetje gemonteerd (90mm schijven ori koppeling met witte trekveertjes en een gele drukveer)
En de std voorvario met 3 rolletjes van de 8. (Dit trok het beste op en snelste op top (65km/u)Dit is al een hele vooruitgang t.o.v de oude poulie-aandrijving, maar bij het optrekken vanuit stilstand heb ik nog steeds het “poulie-idee” het toerental neemt toe en de snelheid ook en dan zakt het toerental weer wat (0-20km/u), en dan begint hij weer toeren te maken en blijft hij op een constant toerental en trekt ie hem mooi door naar de topsnelheid(20-65).
Ik vroeg me af of dit normaal is? misschien dat iemand wat ideeen heeft voor mijn afstelling?Filmpje zal ik zo spoedig mogelijk even maken, maar opzich rijdt dit al prima, alleen heb t gevoel dat t nog wel beter kan
Oldtimer fanaat -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.