Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,646 tot 3,660 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Zweverd
    Bijdrager

Dank je voor de reactie Niek, ik was van plan om er een te bestellen in Amerika ( hier zijn ze niet leverbaar, toch), maar daar betaal ik 92 euro voor een nieuwe koppeling incl. 100mm schijven. Dat is volgens jou dus wat aan de prijzige kant.

lightlord
      Donateur

@Zweverd ik zou gewoon hier een koppeling zoeken er worden regelmatig dergelijke spullen te koop aangeboden.

Je ware pubertijd duurt je leven lang
        Lightlord's Dizzy/Gypsi

SpeedyVespa
        Donateur

Iemand idee welke rollen ik moet?
          Polini speedengine
          polini 80 cc
          simo calibrata
          13/13 @ malossifilter
          Vario standaard (voorvario bewerkt door Florian dacht ik? dat hij niet begrenst) 100 mm schijven
          standaard bromkrukas
          Polini 80 kopje

Florian
          Moderator

SpeedyVespa :
            Iemand idee welke rollen ik moet?
            Polini speedengine
            polini 80 cc
            simo calibrata
            13/13 @ malossifilter
            Vario standaard (voorvario bewerkt door Florian dacht ik? dat hij niet begrenst) 100 mm schijven
            standaard bromkrukas
            Polini 80 kopje

Jij hebt een originele voorvario, hier passen geen andere rollen in dan die welke erbij zaten. Je kan pas echt de vario afstellen met een ”race” vario. Dan kun je verschillende gewichten rolletjes testen.

Ik heb eigenlijk geen idee of die originele voorvario bewerkt is. Ik heb het in ieder geval niet gedaan. Heb gewoon de netste uit het krat gegrabbeld en die heb ik erbij gedaan. Verder heb ik er niet naar gekeken

SpeedyVespa
            Donateur

florian@ dat word speedcontrol / multivar dus.

-RobinvS-
              Bijdrager

In een varioklok zitten 3 asjes(excl uitgaande richting driehoekslager), de 2 korte asjes, daar horen geen ringetjes onder toch? Alleen bovenop?
                De lange as heeft wel beide kanten.

klopt dit?

niek1992
                Bijdrager

voor zover ik weet niet.

als een klok goed geshimd is (en de lagers dus op de goede diepte zitten) horen er aan beide kanten shimringen te zitten. Althans, zo is het altijd bij mijn klokjes geweest.

Martino
                  Moderator

Idd aan alle kanten horen deze ringen. Bij een revisiesetje krijg je ook meestal 5x van deze kleine ringen erbij. 4 voor de kleine tussenasjes aan beide kanten en 1 voor de ingaande vario as. Deze vario as gebruikt ook nog een grotere ring.

-RobinvS-
                    Bijdrager

Okee, dan moet ik hem morgen nog weer eens even openhalen. :thumb

Ik raakte een beetje verward doordat op de 2 tussenasjes aan de onderkant al een opstaand randje zit en de as is een hele tijd geleden uit elkaar gehaald.

Martino
                      Moderator

Ik zal het je nu nog wel wat verwarrender maken. Ik lees toevallig net een onderdelencatalogus door en daar wordt in de tekening bijna geen ringen gebruikt. 😀 Deze refereert alleen de grote ringen bij de uitgaande en ingaande as. Laat dus geen van de 5 kleine ringen zien en tevens ook geen ring op de uitgaande as welke het dichtst bij de uitgaande lager zit. :con

Toch zal ik gewoon overal ringen tussen plaatsen. Ik ben nog nooit anders tegen gekomen.

EJ
                        Bijdrager

Ik zou graag willen weten hoeveel gram rollen ik ongeveer moet heb, zodat ik deze kan bestellen, voor de volgende set-up:
                          Polini speed engine
                          46mm polini cilinder
                          Std. Krukas
                          13-13 carb
                          proma cc/polini top one
                          malossi multivar met 1:10,5 vertanding

Hoop dat iemand me kan helpen.

Martino
                          Moderator

Er van uitgaande dat je met een orginele drukveer rijdt. Ik lees daar niks over zal ik gaan voor een setje Polini rollen.
                            http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-polini-5-6-7-7-gram.html

Elke setup is anders en met deze gewichten zit je in de buurt en kan jij hem goed afstellen.

EJ
                            Bijdrager

Dat ben ik vergeten te zeggen, sorry.
                              Ik rijd met een gele drukveer.
                              Veranderd dit veel voor het gewicht van de rollen?

In dat geval zal ik een setje zwaarder gaan. http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/rollenset-polini-6-6-9-5-gram.html

Bedankt voor het antwoord. :lol

EDIT:

Hallo,

Aangezien ik niet nog een post kan maken in het kleine vario vragen topic doe ik het even zo.
                              Ik heb op het forum geprobeerd te zoeken maar kon niet mijn exacte antwoord vinden, vandaar dat ik hem nu zo stel.
                              Wat voor gewicht rollen heb ik ongeveer nodig voor de volgende set up:

Carters: Polini Speed Engine
                              Cilinder: 46mm Polini
                              Krukas: Standaard
                              Carburateur: 13-13
                              Mallosi mulivar
                              Vertanding: 1:10,5
                              Schijven: 100mm
                              Drukveer: Geel
                              Trekveertjes: Nader te bepalen
                              Uitlaat: Leovince Handmade straight

Hoop dat iemand me wil helpen zodat ik het goede setje kan bestellen bij JMPB.

Florian
                              Moderator

@EJ,

Polini afstelrolletjes kopen van 5,5 gram tot 7,7 gram en dan kijken welke jij het lekkerste vind rijden.

JoeriH
                                Bijdrager

Ik krijg wanneer ik wat harder ga rijden +-60 km/h een trilling, geen constante maar korte heftige stoten. Verder uit elkaar dan de touren van het blok of de rondjes die het wiel maakt. Nou loopt er binnen het blok niks aan dus gok ik dat het aan de overbrenging ligt.

Om een lang verhaal kort te maken, kan iets bij de vario b.v. het slippen van de koppeling deze aparte trillingen veroorzaken? Zoja welke schoentjes moeten er in een achterkopp. Met centrale trekveer en drukveer zonder haakje?

Lang verhaal voor het ‘kleine vragen’ topic maar het komt neer op 2 kleine vragen.

15 berichten aan het bekijken - 3,646 tot 3,660 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.