- Dit onderwerp bevat 4,100 reacties, 470 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden geleden door Variociao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
3 maart 2013 om 22:06 #113660
hoeveel grams rolleen?
70 malossie
elec kick carters
13/13
vario malossie+90mm+gele drukveer
proma cc
bromkrukik heb nu 6 grams rollen maar maakt enorm veel toeren
wie kan me helpen?gr
12 maart 2013 om 18:18 #79871JMPB heeft me vandaag blij gemaakt met een nieuw speeltje 🙂
Nog een vraag, mijn Malossi vario die ik 2ehands kocht heeft veel vet bij de rollen, zo ook mijn standaard vario. Zal ik de rollen nog invetten en zo ja, waarmee? En hoeveel?
Eerder in dit topic werd ook wel gezegd dat er beter niet gesmeerd kan worden wat moet ik nou doen?
12 maart 2013 om 22:25 #80007Eigenlijk vreemd dat rollen rollen heten aangezien ze glijden. Je begrijpt dat wanneer je ze invet dit makkelijker zal gaan. Alleen kan je hier weer niet elke soort olie of vet voor gebruiken. Malossi en Polini hebben beide een tube te koop bijv., maar goedkoop is het niet. Veel andere vetten harden uit zoals je dit vaak bij de originele Piaggio vario’s ziet.
Ikzelf ben gestopt met het in oliën van de rollen en variobus. Na 5 a 10km zijn de goede smeermiddelen namelijk al vervlogen en kan je opnieuw beginnen. Het kan dus ook prima zonder smeermiddel, maar dan zullen je rollen en glijbanen van de vario wel wat sneller slijten. (Dit valt erg mee)
Mijn advies. Zonder olie en eventuele bramen van de glijbanen en rollen verwijderen.
13 maart 2013 om 06:30 #77374Sjors891 :
Aangezien het moeilijk is om te bepalen welke rollen je nodig hebt voor welke setup, kom ik toch lastig doen. Ik heb er geen probleem mee een setje te bestellen, maar ik heb egt geen idee in de hoeveel grams richting ik moet zitten.
Linkstaande setup met std drukveer en 1:10,5 vertanding. Thanks
Jij zal zo rond de 6,5 misschien 7 gram zitten.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!14 maart 2013 om 05:32 #96803Wat is het verschil in snelheid met een 1:13 of 1:9 vertanding met linksstaande setup? Ik overweeg om de Malossi vertanding aan te schaffen.
14 maart 2013 om 07:44 #85309denk dat je beter kan gaan kijken naar 1:11.5 vertanding. 1:9 op een ciao is naar de mening van meerdere net iets te zwaar.
Zelf heb ik beide vertandingen hier liggen (1:11.5 – 1:13) en moet zeggen dat het aardig verschilt in top. zo’n 15 kilometer.
14 maart 2013 om 11:39 #78676hoeveel is een complete vario set waard? malossi voorvario, koppeling met gele malo drukveer, orginele achterklok voor vario vanop een bravo. passende snaar voorop bravo
15 maart 2013 om 13:55 #81221hallo mede forum leden,
Omdat ik het maximale uit me blokje wil halen, wil ik me citta zo mooi mogelijk afstellen daarom het volgende:
Welke rollen denken jullie dat het beste is voor deze setup..?
Ik heb nu 6,5 rollen
<-------------------- Daarbij ook nog rekening houden met 1.9 malossie vertanding gr robbert
15 maart 2013 om 16:12 #75774Als je niet weet welke rollen erin horen dan rest je maar 1 ding. Het zelf uitzoeken. Bedenk eerst rond welk gewicht je moet zitten. Bijvoorbeeld 5gr voor een wat laagtoeriger uitlaatje als een Leo Touring, 4.6gr voor een middeltoerige Laser Xpro of 4.1gr voor een hoogtoerige Yasuni R. Onder de 4 gr is zelden nodig. Koop of leen 2 a 3 sets rollen rond dat gewicht, met onderlinge verschillen van 0.4gr. Bijvoorbeeld 3.9, 4.3, 4.7. Je kan nu door 2 sets te mengen op 0.2gr nauwkeurig gaan zitten over een bereik van 3.9 tot 4.7gr. Met deze set kan je welhaast elke snelle uitlaat goed afstellen. Je zal nu een voor een de sets moeten monteren en de acceleratie van 0-60 opmeten met een stopwatch. Je zal nu zelf zien met welk gewicht je het snelst accelereert. Probeer ook de menggewichten rond het snelste gewicht. Je komt nu vanzelf op het optimale gewicht uit waarmee je de motor het meeste vermogen laat leveren. Dit is bijna hetzelfde als afstellen met een testbank, en werkt erg nauwkeurig.
29 maart 2013 om 21:56 #73958Wat gebeurd er als je drukveer in je achterkoppeling niet in die kleine borg gaatjes ??
30 maart 2013 om 16:35 #72872VW-Mattie :
Wat gebeurd er als je drukveer in je achterkoppeling niet in die kleine borg gaatjes ??Dan varieert je koppeling niet 100%. Met wat geluk schiet hij er uiteindelijk zelf in.
30 maart 2013 om 17:15 #72860hansieb :
Als je niet weet welke rollen erin horen dan rest je maar 1 ding. Het zelf uitzoeken. Bedenk eerst rond welk gewicht je moet zitten. Bijvoorbeeld 5gr voor een wat laagtoeriger uitlaatje als een Leo Touring, 4.6gr voor een middeltoerige Laser Xpro of 4.1gr voor een hoogtoerige Yasuni R. Onder de 4 gr is zelden nodig. Koop of leen 2 a 3 sets rollen rond dat gewicht, met onderlinge verschillen van 0.4gr. Bijvoorbeeld 3.9, 4.3, 4.7. Je kan nu door 2 sets te mengen op 0.2gr nauwkeurig gaan zitten over een bereik van 3.9 tot 4.7gr. Met deze set kan je welhaast elke snelle uitlaat goed afstellen. Je zal nu een voor een de sets moeten monteren en de acceleratie van 0-60 opmeten met een stopwatch. Je zal nu zelf zien met welk gewicht je het snelst accelereert. Probeer ook de menggewichten rond het snelste gewicht. Je komt nu vanzelf op het optimale gewicht uit waarmee je de motor het meeste vermogen laat leveren. Dit is bijna hetzelfde als afstellen met een testbank, en werkt erg nauwkeurig.
@ Hansieb
:worshippy amen :worshippy1 april 2013 om 13:59 #73865links mijn setup met gele druk en trekveren. met 1:11,5 vertanding.
heb er st 8.0 gr rollen in zitten.
maar maak enorm veel overtoeren. ga niet harder als 20 nu ofzo.
welke rollen heb ik ongeveer nodig?10 april 2013 om 00:24 #72996Vandaag er achtergekomen dat me vario achter koppeling incompleet was,
De borgring en koppelings centreerring zaten er niet meer in? of zit die er alleen in bij een imitatie?<--- Links mijn setup Welke drukveer/trekveer/rollen heb ik daar ongeveer bij nodig? Tymen
10 april 2013 om 01:06 #72997Er zijn veel verschillende typen koppelingen en hierbij kom ik ook wel eens tegen zonder 1 of beiden van deze ringen. Het kan dus ook zonder, maar vooral de borgring zal ik toch zeker wel gebruiken met het oog op los trillen van je koppelingsmoer.
Voor de afstelling van de juiste rollen en drukveer lees eens een aantal posts hierboven.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.