Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,391 tot 3,405 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

pieckmeister
    Bijdrager

Hi guys,
      Ik had al een ander TopiC geopend nav het monteren mn vario maar nou heb ik toch nog wat vraagjes;
      Vannacht reed ik naar huis toe en wat me opviel was dat als ik het gas loslaat, dat ik dan een ratel hoor in mijn koppeling.
      Vroeg me af wat dit kan zijn, of dit kwaad kan en wat ik eraan zou kunnen doen.

Ten tweede lijkt het alsof mn snaar te kort is, deze ligt niet losjes op de schijven. Aan de bovenkant ligt hij er wel losjes op maar aan de onderkant zit hij al erg ver tussen de schijven. Zo ver dat de schijven schuin tov elkaar staan. Kan dit kwaad?
      Heb het blok al maximaal naar achteren gezet en het is al iets minder maar dan nog ligt hij er niet lekker ontspannen op.
      Ook vreet de vario erg veel van mn snaar en kan ik na een ritje een hele hoop stof van mn brug vegen.
      Het betreft deze snaar:KliK

Nou ben ik genegen om één maatje groter te gaan qua snaar welke maat zou ik dan moete nemen?

Dank!

pepko
      Donateur

even de bronzen bussen in je koppeling nakijken, ik denk dat ze verstleten zijn.

pieckmeister
        Bijdrager

Uhm, ik begrijp niet helemaal welke bussen je bedoelt..
          Maar bedankt voor het antwoord!

niek1992
          Bijdrager

kevin 27 :
            leuk dat je dat zegt, ik heb er olie tussen gedaan, omdat dit materiaal olie opneemt en zelfsmerend is dus, maar zou dit dan niet goed zijn?
            ik ga iig zelf een busje maken morgen , zodat ik wel de tour naar vaals mee kan rijden!!!!
            dan probeer ik wel zonder , want hij was dus ineens foetsie

Je moet begrijpen dat olie veel sneller naar buiten geslingerd word dan kopervet. Olie op je segmenten/snaar is niet best, voor logische redenen natuurlijk!

pieckmeister :
            Hi guys,
            Ik had al een ander TopiC geopend nav het monteren mn vario maar nou heb ik toch nog wat vraagjes;
            Vannacht reed ik naar huis toe en wat me opviel was dat als ik het gas loslaat, dat ik dan een ratel hoor in mijn koppeling.
            Vroeg me af wat dit kan zijn, of dit kwaad kan en wat ik eraan zou kunnen doen.

Ten tweede lijkt het alsof mn snaar te kort is, deze ligt niet losjes op de schijven. Aan de bovenkant ligt hij er wel losjes op maar aan de onderkant zit hij al erg ver tussen de schijven. Zo ver dat de schijven schuin tov elkaar staan. Kan dit kwaad?
            Heb het blok al maximaal naar achteren gezet en het is al iets minder maar dan nog ligt hij er niet lekker ontspannen op.
            Ook vreet de vario erg veel van mn snaar en kan ik na een ritje een hele hoop stof van mn brug vegen.
            Het betreft deze snaar:KliK

Nou ben ik genegen om één maatje groter te gaan qua snaar welke maat zou ik dan moete nemen?

Dank!

Nieuwe snaren slijten altijd aardig snel in het begin. Volgens mij hoort er origineel ook niet een getande snaar op, maar dit kan ik niet met harde feiten bevestigen. is opzich geen probleem, na een tijdje slijten die tandjes niet meer verder af, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
            De snaar moet het beste op de schijven liggen. Dan heb je de beste vermogens-overbrenging op je achterwiel. Nu heb ik dat zelf ook niet, deze ligt namelijk net in de schijven. maar dit komt meer omdat de snaar al bijna 2 jaar oud is.

Wat de ratel is kan ik zelf ook niet zeggen. Mischien dat de M24 moer los is komen te zitten, en dat je dit hoort. Demonteer de koppeling eens, druk de schijf in en kijk of de buitenste schijf speling heeft. En nu je hem toch ingedrukt hebt gelijk even kijken of er veel speling zit op je bronzen bus (van de schijf die je indrukt).

Als mijn vario uitgevarieerd is, en nog steeds volgas rijd, dan staan mijn schijven ook wat scheef. als ik langs me benen naar achter kijk lijkt dit zo. Vroeger dacht ik altijd dat dit een zeer groot probleem was, scheef mag niet etc. Maar het zijn al oude koppelingen qua techniek. Totaal niet te vergelijken met een fox-koppeling, of scooter koppeling. Daarom heb ik het maar voor lief genomen & de vario naar mijn idee goed in mekaar gezet. Loopt nu al 2,5 jaar prettig zonder onderhoud.

Als het echt niet lukt, kan je altijd langskomen :).

pieckmeister
            Bijdrager

Okay bedankt!!
              Ik weet eigenlijk bijna zeker dat die M24 moer niet los is gekomen want die zit keurig geborgen, maar zeg nooit nooit natuurlijk. Maar ik zal toch eens kijken. Begrijp het verhaal van de bussen niet helemaal maargoed, ik zie het vanzelf.
              De klok zelf is pas gereviseerd en daar zit volgens mij het probleem ook niet.
              De ratel komt puur uit de koppeling en die was er in eerste instantie ook niet, pas toen ik de 8km naar huis toe reed was hij plots daar.

Dus jou schijven liggen ook niet kaarsrecht tegenover elkaar?? Ook als je brommer stilstaat?

In ieder geval bedankt voor je aanbod en wellicht dat ik van je aanbod gebruik maak!
              Ga eerst nog ff kijken hoe het gaat.. Je hoort het wel..

Groeten

Spulleke!

klein vraagje,

welke rollen moet ik ongeveer hebben met deze setup <---- vertanding is 1:10,5

Indowess
                Bijdrager

xinix :
                  heb je de startveertjes wel verwijderd?

ja want, heb moment dat ik loop al compressie.. is elec onsteking.. en hij blijft ook niet stationair lopen ..

pieckmeister
                  Bijdrager

Okee, ik heb mn koppeling uit elkaar en volgens mij is de koperen bus echt versleten:

Kan iemand even bevestigen dat dat echt zo is en of die bussen nog ergens verkrijgbaar zijn?
                    En ik neem aan dat de eerste ring die over de bus gaat, dis die met het gaatje voor de veer, strak om de bus heen moet zitten??

Thanks

pepko
                    Donateur

@pieckmeister: idd versleten…

Helios
                      Bijdrager

Waar kan ik deze nog bestellen?

Dringende naar opzoek!!

pieckmeister
                        Bijdrager

pieckmeister :
                          Okee, ik heb mn koppeling uit elkaar en volgens mij is de koperen bus echt versleten:

Hi guys,
                          Ik heb inmiddels nieuwe schijven binnen en ga vanavond mn koppeling weer in elkaar zetten maar is het nou verstandig om wat (koper)vet in de bus te smeren?

En ook heb ik de mogelijkheid om de druk- en trekveren nu te veranderen. Qua setup ben ik nu nog redelijk standaard maar met een weekje ofzo ben ik klaar met het reviseren van een ander blokje. Met oa een 13/13, 43mm cilinder en we hebben de inlaat groter gemaakt.. Welke veren zal ik nu nemen?

Ciao!

portlock
                          Bijdrager

Die bronzenbus is ‘zelfsmerend’ daar hoef je geen vet tussen te doen.

Qua druk veer zou ik voor geel gaan.

pieckmeister
                            Bijdrager

Ok thanks!
                              En qua trekveren??

Tonni
                              Topic starter

portlock :
                                Die bronzenbus is ‘zelfsmerend’ daar hoef je geen vet tussen te doen.

Het is niet gezegd dat een nieuwe bus reeds geïmpregneerd is. Waarschijnlijk wel maar je weet het niet..
                                Een beetje HT vet o.i.d. kan dus geen kwaad.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

pieckmeister
                                Bijdrager

Wat voor olie gebruiken jullie in je achterklok?
                                  Heb nl pas mn klok gereviseerd gevuld met de cardan olie zoals jmpb die verkoopt maar hij lekt dus iets.
                                  Kan het zijn dat die olie toch iets te dun is? Of is mn pakking dan niet lekker? Want daartussen komt de olie vandaan.

De klok is geheel schoongemaakt en ontvet tijdens revisie en toen keurig in elkaar gezet door iemand die echt wel kennis van zaken heeft.

Ik ben nu geneigd om of dikkere olie te gebruiken, of de klok weer uit elkaar te halen en er vloeibare pakking tussen te doen.

Echt veel lekken doet hij trouwens niet, er ligt hooguit een druppeltje olie onder de Citta als ik smorgens de schuur in kom.

Dank

15 berichten aan het bekijken - 3,391 tot 3,405 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.