Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,241 tot 3,255 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

bobclees
    Bijdrager

hallo,

ik heb sinds kort een varioset ontvangen.
      ben er hellemaal nieuw mee dus heb wat vragen.
      mijn setup is:

43mm Polini met polini HD kop
      kickblok 13mm inlaat met 13/13 Carb sproeier 66.(mallossi filter)
      carters waren getuned op creco maar rijd dus met polini. (rijd goed met pouly)
      polini top one.
      standaard voor en achter vario.
      100MM schijven
      1.10,5 vertanding.

nu is mijn vraag welke rolletjes,trek en drukveren moet ik ongeveer hebben?
      ik ga nog wel een snelle voor vario kopen.

Anoniem

Hey Bob! toch maar een variosetje aangeschaft:D
        43mm polini zal zeker goed lopen op jou carters alleen de 2 boosterpoortjes zijn niet in het carter doorgetrokken maar dat maakt niet zo veel uit.

Qua trekveren kun je kiezen uit std, zwart of geel (malossi). wit is te sterk voor jou setup. de gele zullen zeer hard optrekken alleen is het aangrijpings punt erg laat. zelf rijd ik altijd met de std trekveren zodat die lekker snel aangrijpt. Gele drukveer zal ook een stuk beter rijden op jou setup. qua voorvario heb je niet veel te kiezen. neem aan dat je alleen de std rolletjes erbij hebt? zolang even met deze blijven rijden. std voorvario rijd wel echt bagger op zo’n setup. een racevoorvario rijd 10x beter en de trekkracht neemt enorm toe. Ik had altijd tussen 6,7 en de 8 grams rollen in mijn multivar. ligt er een beetje aan wat je zelf wilt. lager als 6,5 zorgt denk ik voor overtoeren.
        zorg ook dat je de V-snaar perfect afsteld zodat die strak genoeg staat en een beetje uitsteekt boven de poelie:thumb

bobclees
        Bijdrager

haha idd toch maar wel.
          ga denk ik gele veertjes en drukveer monteren.
          de snaar die ik nu heb is wat te klein denk ik, als ik mijn blok helemaal naar achter doe zit de snaar toch te diep in de schijven.
          en ik koop denk ik Rollenset Polini 6.6>9.5 Gram.
          dan moet ik goed zitten.
          ben nog op zoek naar voorvario kreeg wat aangeboden maar is beetje beschadigd hierbij een foto:

zoals jullie zien is een hoekje plat geworden.
          is deze voor vario nog goed bruikbaar of niet?

Mvg bob

Strikert
          Bijdrager

Welke rollen voor de setup:

drevo tuned 27mmm
            proma cc
            13-13 – malossifilter @ 72
            polini voorvario – achterkoppeling ; gele trek en drukveer.
            100MM schijven
            1:6,7 vertanding.

Anoniem

@ Bob: daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.. kun je beter voor een andere gaan of een nieuwe kopen.
              zoals je ziet is de snaar ook behoorlijk ingesleten op de half poelie (zo lijkt het tenminste als ik mij niet vergis).

@Strikert: denk dat je ook vanaf de 6 gram kunt opbouwen naar wat jij het fijnste vind rijden

bobclees
              Bijdrager

oke dacht ik inderdaad al kan niet de bus omwisselen met die van me originele vario of ergens los kopen.

zat er ook aan te denken om teknoetre te kopen.
                denk je dat dat wat word met mijn setup?
                en kan ik daar gewone polini rollen in?

Eggie
                Bijdrager

Ik heb eindelijk mijn malossi vario en mijn proma cc er op maar ik kan nou niet echt ontdekken welke rollen ik moet hebben.

Setup:
                  Uitgevijlde carters
                  DR Evo
                  Proma CC
                  malossi vario + 100mm schijven en gele drukveer
                  13/13

Wat voor rolletjes zou ik moeten gebruiken? Ik heb er nu 7 gram in zitten maar hij trekt in t begin niet super op maar daarna heeft die een super harde boost en lijkt wel op overtoeren. Hij trilt ook vrij hard.

Hoe kan ik dit oplossen? Gewoon 8 grams rollen halen/ evt rollen mixen?

Bram Hanegraaf

Belgische Carters
                    12.12
                    43mm Creco
                    Proma cc
                    Polini vario 100mm, 10,5 vertanding
                    17 inch velgen

Hoeveel gram rollen ongeveer?
                    En welke trekveren?

bobclees
                    Bijdrager

halllo vraag je kan ik rollen in de vario ook combineren?
                      en kan dit positieve effecten hebben?

GR BOB

ERIKJAN1984
                      Donateur

ja, je kan verschillinde rollen combinere. zolang je maar de rollen wel netjes verdeelt over je vario.

dus niet 3 lichte aan 1 kant en 3 zware aan de andere. Je moet om en om doen zeg maar, dus lichte, dan een zware, dan een lichte dan een zware enz.

zodat het wel altijd in balans blijft.
                        Zo heb ik bij een originele vario een paar maanden gereden met 4 rolletjes eruit. (dit was een model met 8 rolletjes)
                        maar dan 1 boven eruit, 1 onder, 1 links en 1 rechts. zodat het gewicht wel verdeeld blijft over je varioschijf.

El Citta
                        Donateur

bobclees :
                          halllo vraag je kan ik rollen in de vario ook combineren?
                          en kan dit positieve effecten hebben?

GR BOB

Wat Erikjan zegt klopt. Toch heb ik wel eens vernomen dat het veel beter is om met rollen te rijden van hetzelfde gewicht. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen als je denkt aan de krachtverdeling. Dus mixen kan maar liever niet.

jeffrey citta
                          Donateur

wat doed nu eigelijk een drukveer?

ik heb nu een std vario er opzitten, hij trek heel goed maar zit nog verschrikkelijk hoog in ze toeren, en volgens mijn kom ik niet boven de 60 km/h uit

zou iemand uit kunnen leggen wat ik hieraan kan doen??

Anoniem

Rijd je met een std. vario met een 46.5Malossi en een Calibrata? Dan zul je toch echt een Polini of Malossi voorvario moeten kopen…

Een drukveer houdt je snaar op spanning zodat je snaar niet begint te slippen bij meer koppel.

jeffrey citta
                              Donateur

aha okeee dan gaan we nog eens even verder kijken! dus ik hoef niks met die drukveer dus?

pepko
                                Donateur

als je de std.drukveer er nog in hebt kan je beter ene gele monteren, en inderdaad een malossi/polini voorvario kopen. daarna gewoon afstellen met rolletjes.

15 berichten aan het bekijken - 3,241 tot 3,255 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.