Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 3,226 tot 3,240 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

paulhermens

ze zeggen dat, dat past.
      alleen niet in de imi want die heeft een centrale trekveer.

ketel
      Bijdrager

ketel :
        hoeveel gram rollen moeten in dit setup ongeveer
        dr evo
        inlaat bewerkt
        13/13
        racekruk
        polini sp

kan iemand mij helpen?

Javad
        Donateur

6,5 of 7 grams denk ik. hangt een beetje van af waar die uitlaat om vraagt.

<3 Thunderstone
          Check mijn perso!

weg-gevaar
          Bijdrager

wat voor rollen heb ik nodig met std vario en naast staande setup
            en wat voor trekveren en welke drukveer? iemand die het weet
            <<<<<<<< <<<<<<<< en wat is beter polini of malossi vario alvast bedankt:P

ketel
            Bijdrager

Javad :
              6,5 of 7 grams denk ik. hangt een beetje van af waar die uitlaat om vraagt.

ok bedankt 😛

AA-T
              Sleutelbeheerder

Als ik een complete vario vertanding en deksel heb kan ik deze toch zonder enige aanpassingen in de behuizing van een bromnaaf zetten, of moet dit specifiek de behuizing van een vario/snor-naaf wezen?

pepko
                Donateur

ik meen een snornaaf, omdat deze een extra tandwiel heeft t.o.v. de bromnaaf.

weg-gevaar
                  Bijdrager

als je de vario monteert moet je blok dan helemaal na voren of helemaaal na achteren staan?

ERIKJAN1984
                    Donateur

gewoon zodat je snaar goed op spanning staat, mag bij een vario iets strakker als bij pouli

Spulleke!

bij vario mag die juist iets losser liggen als bij poulie…:con

paulhermens

welke rollen op naaststaande setup ? wil graag mooi egaal doortrekken.
                          en als een 1025 snaar te kort is met het blok in de achterste stand zal een 1050 dan niet te lang zijn ?

snaar probleem is opgelost, heb de stelsleuven even kennis laten maken met meneer dremel en nu past mijn snaar spontaan wel 😉

kevin 27
                          Bijdrager

waar kan ik de missende lagers kopen voor mijn variocardan te reviseren?
                            ik heb een origineel cardanrevisiesetje gekocht ,en dan missen er een paar lagers.
                            gr kevin 27

Vespa Si
                            Bijdrager

Vespa Si :
                              Als je een te kleine snaar heb (wat bij jou waarschijnlijk het geval zal zijn) dan blijf je als het ware met een hele grote poulie rijden omdat ‘ie niet meer kan varieeren. In dat geval trekt ‘ie goed op, varieert een klein beetje maar dan is de snaar op en gaat ‘ie overtoeren maken.

Zwaarder maken kan door je rolletjes op te vullen met lood. Heb ik ook gedaan. Zo heb ik 4 grams rolletjes 9 grams gemaakt 🙂 Het ijzeren rolletje gevuld met visloodjes en vervolgens de gasbrander erop zodat het erin smolt. Nadat het afgekoelt is kan je het eruit tikken en heb je een mooi gevormd stukje lood waarmee je je rolletjes zwaarder en lichter kan maken 🙂

Maar als ik jou was zou ik eerst eens zorgen dat alle dingen goed zijn, voordat je met rolletjes gaat werken. Dus alles goed schoon en vetvrij maken, een goede snaar en deze op juiste spanning brengen. Als dat dan allemaal goed is en nog steeds heb je problemen, dan pas aan de afstelling gaan werken.

@evo666:
                              Wat volgens mij de oplossing is (iemand met ervaring, graag commentaar 🙂 ) is om de groene vlakken hier te ‘verlagen’ zodat de gradenplaat wat dieper kan komen te liggen. Waarschijnlijk moet je dan ook het blauwe vlak verlagen zodat de moer goed past.

Wat je doet, zorg dat je in iedergeval NOOIT in de richting van het rode vlak bewerkt, dan creer je speling op de passing met je gradenplaat en dat gaat werken en slijten etcetc.

@de meer ervaren vario-tuners: mee eens?

Ik heb geprobeerd om de bus aan te passen maar met een handvijl is het niet te doen. De bus is van verdomde hard staal en het vijlen gaat echt uuuren duren voordat je genoeg hebt afgeslepen.

De laatste twee weken moest ik minstens 100meter rennen. Door de compressie kon ik het wiel alleen laten draaien als ikzelf op het zadel zat/lag. Met dikke handschoenen en winterjas aan was ik om de 15meter in zo’n verrotte positie al vermoeid en dus moest ik een goeie 6 a 7 stukken van 15meter rennen voordat ‘ie aansloeg. En dan zat ik zwaar hijgend op de brommer, goed vervelend.

Vandaag dus een paar ringen in de vario gemonteerd waardoor de halfpoulies dichter tegen elkaar aangedrukt worden. Ik heb 0.1mm dikke shims gevonden met een binnendiameter van 20mm en buiten 30mm, de perfecte maat! Wel duur, 1,20 per stuk en ik heb er 7 gekocht plus nog een pakkingring van 1mm x 20mm x 24mm a €2.60. Een tientje aan stomme ringetjes. Eerst alleen de pakkingring geprobeerd, geen resultaat. Toen nog 3 shims er tussen.

=) Het werkt perfect! Zodra de startschoentjes aangrijpen maakt het blok direct veeeel meer toeren dan voorheen en hij slaat met een halve meter aan =)

Helemaal top! Bedankt voor tip Tonni!

petertje!!

hallo

ik heb sinds kort een vario gekocht
                                ma heb er nog niet echt veel verstand van
                                mijn setup up is:

65cc malossie
                                malossie hogedruk kop
                                13/13 met sproeier 68
                                malossie luchtfilter
                                met een leo handmade

weet iemand mischien wat voor trek veer/ drukveer en rolletjes ik moet hebben??
                                alvast bedankt

mvg peter

Martino
                                Moderator

Dag Peter, ik had je al wel antwoord gegeven in je losse topic hoor. 😉

15 berichten aan het bekijken - 3,226 tot 3,240 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.