- Dit onderwerp bevat 4,100 reacties, 470 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 1 week geleden door Variociao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 september 2011 om 18:54 #110341
60 is echt helemaal niks, ik rij 60 met mn creco op nog geen half gas met mn vario
als je echt snelheid mist door het niet ver genoeg varieeren dan zou ik de zwaarste rollen erin doen die je hebt om hem toch te laten varieren, heb je ook getest met wiel in de lucht en dan naar je vario kijken?
(niet gas helemaal opengooien maar wel ver genoeg om het varieeren te zien.)slecht starten had ik ook altijd maar nooit een oplossing voor gevonden opeens was het gewoon goed.
die van mn vriendin kon ik met malossie vario door de compressie heen duwen met 50cc 😛anders zou ik het deco kanaal van je cil iets groter boren om zo min mogelijk weerstand te hebben.
de meeste snelle blokjes starten met ongeveer 850 toerenDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.8 september 2011 om 19:28 #110375Ik zal morgen een met de tomtom gaan rijden, zal ik even een accurate snelheid meten. Op de bok heb ik nog niet naar de variatie gekeken. Gister toen ik de boel ging schoon maken wel naar de achterkant van m’n multivar gekeken. Als ik niet naar de halfpoulie maar de achterkant van de vario kijk zie je heel duidelijk waar de snaar wel en niet komt. De buitenste 1 a 1,5 cm van de vario was onaangeraakt door de snaar! Hij kan dus echt nog veel verder varieren.
Ik heb de zwaarste rolletjes uit m’n Polini setje er nu inzitten… Ben vergeten het exacte gewicht te meten, maar het ligt om en nabij de 7,5gram.
Maar er wordt altijd gezegd dat de 100mm schijven langzamer zijn dan 90mm omdat de 100’s een vlak deel hebben waar de snaar niet komt. Dat vlakke deel begint echt al absurd snel! Als de snaar daar echt niet tussen hoort te komen, ligt het daar dan niet aan?
edit: ik lees de snelheid nu dus af op m’n ori tellertje. Deze staat wel iets verder dan de 60kmh, hij gaat net voorbij de honderdtallen op de kilometerstand. Gaat dit tellertje gewoon oneindig ver door in de kilometerstand of geeft ‘ie op een gegeven moment niet meer aan dat je harder gaat, terwijl dat in ’t echt wel zo is? Met andere woorden, zit er een max. aan wat een ori meter aan kan geven?
edit: kan ik lood gebruiken om m’n rolletjes te verzwaren? Ik gebruik die polini rolletjes met daarom heen plastic busjes. Na een stuk rijden wordt de vario namelijk goed heet en lood heeft een nogal lage smelt temp. Of moet dat gewoon kunnen?
9 september 2011 om 16:26 #110392welke rolletjes, drukveer en trekveer voor mijn setup
ik heb nu 9gr met een leo-krul en bij 45km/h begint hij raar te doen
het voelt alsof je met 60cc en std poelie rijdmaar als ik de SP eronder gooi is hij niet vooruit te branden komt dit door de rolletjes?
dat hij te weinig toeren draait om de expansie te vullen43mm pinasco speedengine
13/13 malossi
polini SPpolini voor, 100mm, 1;10,5
9 september 2011 om 16:30 #110393Voor de Polini SP zal hij met die 9 grams rollen zeker te weinig toeren draaien en zelfs voor de Leo is dit aan de zware kant. Je mag wel bijna 4 gram lichter in rollen zitten. Het preciese gewicht moet je nog altijd voor gaan testen.
9 september 2011 om 22:09 #110405Net ff aan het sleutelen geweest om de problemen uit mijn vorige posts op te lossen.
@Ritze: ik heb zwaardere rolletjes geprobeerd. Van 7gram ben ik naar 10,5 gram gegaan. Geen verandering. Optrekken nog steeds prima, topsnelheid exact hetzelfde… Als zulke rollen het niet doen dan houdt ’t op 😛
Ik heb de achterkoppeling eraf gehaald en eens gekeken hoever de snaar kan komen en dat is echt maar beschamend weinig. Mijn snelheids limiet komt dus zeker door de 100mm schijven. De snaar kan niet verder inzakken en daardoor rijd ik op topsnelheid op maar een fractie van hoeveel de vario kan varieeren… 🙁
9 september 2011 om 22:21 #110406@vespa si
Het is normaal dat de voorvario niet maximaal varieert, meer snaaropbrengst is er niet.
Je zult altijd hebben dat er voor bij de voorvario een rand van 1-2 cm overblijft.Als je met deze setup rijdt zou ik het juist gaan proberen met:
Cilinder : Polini 46mm
Carters : Elec. Speed Engine
Carb. : 13 / 13
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Gianelli Fire
Krukas : (licht) Bewerkte brom
Snelheid : 60km/hGele drukveer malossi
Witte trekveren malossi
Zo rond de 5,5-6,5 gram rollenVolgens mij staat die op dit moment te laagtoerig afgesteld.
Zie dat je behoorlijk wat posts boven de mijne hebt getypt 😀
9 september 2011 om 23:15 #54080Ik heb geen malossi veertjes, zitten nu de groene van polini in (net gedaan), maar die zijn eigenlijk nét te groot. Ze vallen iets te ruim in de segmenten.
Ik heb eerst met 6.9gr rolletjes gereden, daarna 7.8 geprobeerd en het verschil is minimaal. Eigenlijk niet merkbaar zo op gevoel. Voor de gein de 4,7 er nog even in gedaan, toen leek het alsof ‘ie wilde opstijgen, niet normaal xD Maar dat was echt te licht, optrekken na 25kmh ging crap met een berg overtoeren.
Ik zal de rolletjes nog even op 5,5 proberen, kijken wat dat doet. Lang leve de polini setjes 🙂
[spoiler]Maare… Help me even… Ik niet snap niet xD
“Zie dat je behoorlijk wat posts boven de mijne hebt getypt “[/spoiler]11 september 2011 om 01:40 #110446@ vespa si..
ik rij met bijna de zelfde set.. ik heb alleen de originele 46mm hd kop van polini erop.. maybe dat dit zal uitmaken met het starten omdat je compressie ruimte iets groter wordt. en de zuiger makkelijker op gang komt. bij mij start hij redelijk goed. maar het is nog niet zoals je start met een standaardt poelie overbrenging.
en ik rij met mijn vario (om en om in de variateur)met 6 gram en 4.7 gram. met zwarte trekveren dacht ik. en ik haal een topsnelheid van 80Km/h (dat is bij mij op de originele teller net voor bij het vespa teken onder in de teller.)nou succes iig!
gr Tim
Ga nie. Besta nie11 september 2011 om 12:13 #110461Ik heb inmiddels ook de polini46mm kop erop zitten, starten is niet makkelijker geworden. Ik begreep van Tonni dat de geleidebus van Malossi soms net ff te ruim is waardoor de snaar niet goed geklemt wordt tussen het variohuis en de halfpoulie.
Ik herinner me dat ik een paar jaar geleden inderdaad een beetje had zitten vijlen aan de bus, dus waarschijnlijk heeft de snaar niet niet genoeg grip voor.Wat de snelheid betreft moet ik dan toch echt eens kijken naar lichtere rolletjes. En misschien de Proma CC eens eronder hangen, kijken of die leuker is.
60 is wat conservatief ingeschat, mijn wijzertje staat net op het onderste hoekje van het rode getalletje uit de KM-stand. Echter weet ik dat toen mijn Creco43 ook dat aangaf, de GPS een stuk minder toonde 😛
Maar er is meer uit mijn blok te halen, dat mag duidelijk zijn! Maar eerst het stuur fixen o.0
11 september 2011 om 19:07 #110487ik heb volgens mij bovenstaand probleem ook met een multivar en teveel ruimte tussen halfpoulie en variohuis…
wat moet ik precies doen om dit op te lossen?
11 september 2011 om 20:40 #110494Hallo,
Ik heb sinds vandaag mijn vario set erop zetten en ben hier helemaal nieuw mee. (qua scooter weet ik t wel maar is toch weer wat anders)
Ik rijdt met
Dr70 Evo
13/13
homoet
std vario(8rollen) + koppeling (std drukveer)In het begin trekt die gewoon super op, maar hij maakt al heel snel overtoeren en dan ook echt veel. Ik durf er gewoon niet harder mee te rijden.
Heeft iemand advies mbt de rollen die ik moet nemen? Ik weet zo niet hoe zwaar de rollen zijn die er nu in zitten, maar er moeten in ieder geval zwaardere in.Weet ook iemand wat voor maat rollen dit zijn en waar ik die evt kan bestellen?
Alvast bedankt!
12 september 2011 om 07:11 #110504Kan je onderdelen zoeken. Maar een std vario kan je wel niet veel mee varieren, omdat er geen andere rollen voor zijn ):
Zwaardere zou je zelf moeten maken denk ik. Lichter kan wel, uitboren 😛12 september 2011 om 07:32 #110505De rolletjes zijn incl covers 8 gram per stuk. Ik ben zelf ook nog aan het kloten hoeveel rolletjes ik moet.
Eggie, wat voor carters heb je?
Naar mijn idee moeten 8 rolletjes à 8 gram gewoon goed zijn.
Zwaardere rolletjes zijn er volgens mij ook niet voor std voorvario.12 september 2011 om 07:36 #110506woetie93 :
De rolletjes zijn incl covers 8 gram per stuk. Ik ben zelf ook nog aan het kloten hoeveel rolletjes ik moet.
Eggie, wat voor carters heb je?
Naar mijn idee moeten 8 rolletjes à 8 gram gewoon goed zijn.
Zwaardere rolletjes zijn er volgens mij ook niet voor std voorvario.Heb gewoon standaard carters, volgens mij licht bewerkt maar weet ik zo niet zeker.
Zal maar even moeten kijken want ik maak echt veel overtoeren, kan dit evt te maken hebben met mijn snaar? Want heb nog geen goede snaar. Moet mijn moeder vandaag even halen
12 september 2011 om 08:25 #110507Als je een te kleine snaar heb (wat bij jou waarschijnlijk het geval zal zijn) dan blijf je als het ware met een hele grote poulie rijden omdat ‘ie niet meer kan varieeren. In dat geval trekt ‘ie goed op, varieert een klein beetje maar dan is de snaar op en gaat ‘ie overtoeren maken.
Zwaarder maken kan door je rolletjes op te vullen met lood. Heb ik ook gedaan. Zo heb ik 4 grams rolletjes 9 grams gemaakt 🙂 Het ijzeren rolletje gevuld met visloodjes en vervolgens de gasbrander erop zodat het erin smolt. Nadat het afgekoelt is kan je het eruit tikken en heb je een mooi gevormd stukje lood waarmee je je rolletjes zwaarder en lichter kan maken 🙂
Maar als ik jou was zou ik eerst eens zorgen dat alle dingen goed zijn, voordat je met rolletjes gaat werken. Dus alles goed schoon en vetvrij maken, een goede snaar en deze op juiste spanning brengen. Als dat dan allemaal goed is en nog steeds heb je problemen, dan pas aan de afstelling gaan werken.
@evo666:
Wat volgens mij de oplossing is (iemand met ervaring, graag commentaar 🙂 ) is om de groene vlakken hier te ‘verlagen’ zodat de gradenplaat wat dieper kan komen te liggen. Waarschijnlijk moet je dan ook het blauwe vlak verlagen zodat de moer goed past.Wat je doet, zorg dat je in iedergeval NOOIT in de richting van het rode vlak bewerkt, dan creer je speling op de passing met je gradenplaat en dat gaat werken en slijten etcetc.

@de meer ervaren vario-tuners: mee eens?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.