Vespa-Ciao.NL
:: Klapperend voorwiel?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Klapperend voorwiel?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

RobertoPaco
    Topic starter

Heren,

Ik heb een probleem met mijn voorwiel en navraag bij een brommerzaak heeft mij niets opgeleverd.

Aan één van de voorveringen zit een palletje (uitstekend rond staafje). Deze valt in een sleufje van de kap van de trommelrem. Volgens mij is het nut hiervan dat de kap niet meedraait met het voorwiel. Alleen lijkt het erop dat er speling zit tussen dit palletje en de kap waardoor de kap op en neer klappert en dat maakt een enorm irritant geluid.

Hoe kan ik dit verhelpen?

Ik dacht zelf dat er wellicht een rubber dopje tussen hoort te zitten om dit klapperen te voorkomen.
      De brommerzaak zei mij dat het ligt aan de ringetjes op mijn voorwielas…

Iemand de verlossende tip? Thnx!

Groeten
      Robert

Vliegwielspie
      Bijdrager

waarschijnlijk zijn je wiellagers verrot of moeten ze afgesteld worden.

EJ
        Bijdrager

Ik zou inderdaad ook eens naar je wiellagers kijken.

niek1992
          Bijdrager

een paar foto’s ter verduidelijking kan geen kwaad denk ik.

Ik begrijp dat het te maken heeft met je anker van je voorrem, maar misschien dat de mensen hier wat kunnen zien als ze beeld hebben:thumb.

Ramirez
            Bijdrager

Vliegwielspie :
              waarschijnlijk zijn je wiellagers verrot of moeten ze afgesteld worden.

Zou goed kunnen.
              Misschien zit je rempotdeksel gewoon niet goed vast. In elk geval moet je je voorwiel ff eruit halen, de aandrijving van je km teller van de as af draaien. Dan haal je 2 moeren eraf en kun je je rempotdeksel en as er zo uithalen. Nu kun je zien of je lagers nog goed zijn. Als deze nog goed zijn zet je alles weer in elkaar. De 2 moeren draai je dan goed handvast aan. (niet te strak want dan merk je dat je deksel niet meer soepel draait ten opzichte van je wiel) Nu je alles zelf opnieuw hebt vastgedraaid, weet je zeker dat ook het deksel goed vast zit.

RobertoPaco
              Topic starter

Bedankt voor de reacties!
                De wiellagers zijn oke, maar wellicht dat het inderdaad een keer aangedraaid moest worden.
                De velgen liggen nu te drogen in de grondverf, als ik ze straks gelakt heb dan zal ik bovenstaande tips eens gaan proberen.

Ramirez
                Bijdrager

He RobertoPaco,
                  Ga je je band eropleggen nadat je je velg gelakt hebt? Ik heb vorige maand mn velg gespoten en heb erg veel krassen gemaakt met het erop leggen van een nieuwe powertread. Zo veel zelfs dat ik achteraf nog besloten heb om km band af te plakken en de hele velg opnieuw te spuiten.
                  Je bent dus gewaarschuwd…;)

RobertoPaco
                  Topic starter

He Ramirez,

Bedankt voor de headsup. De banden moeten er inderdaad nog omheen en ik wil nieuwe halen, dus die zullen ook wel extra stroef gaan. Zal op het forum nog even neuzen of iemand nog goeie tips heeft om dat te doen zonder krassen. Misschien even langs de bandenboer om dat met zo’n apparaat te laten doen…

Wilk1985
                    Moderator

Haal bandenvet bij een autozaak, dit smeer je op de randen en ze glijden er zo omheen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.