Vespa-Ciao.NL
:: Kevin 27 Citta project

Home Forums Perso’s Projecten Kevin 27 Citta project

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 134)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

hansieb
    Moderator

@buxy om een lang verhaal kort te maken..

Een binnenrotor combineert twee voordelen die er samen voor zorgen dat deze rotors vooral bekend staan om hun “gasreactie”.
      Voordeel een is het gewicht van de rotor; doordat deze veel lager is dan een normaal vliegwiel heb je minder massa aan de krukas, en kan er dus een snellere acceleratie van de krukas plaatsvinden.
      Dit zorgt er aan de andere kant wel weer voor dat op topsnelheden het blok gevoeliger wordt voor dingen als tegenwind, omdat uiteraard ook deceleratie van de krukas makkelijker plaats kan vinden.
      Het andere grote voordeel is dat de binnenrotors nauwkeurigere ontstekingstijdstippen hebben, al dan niet met curve, die het vermogen over de gehele toerenrange kunnen verhogen.

Bron: http://weww.scooterfreaks.nl/forum/showthread.php?t=230307

Precies internet info (en dan ook nog eens van een kneuzen site op scooter gebied, beetje ala citta forum)
      Het is ook het internet die de boel verneukt, en ik zal dat geblaat bv nooit boven praktijk ervaring stellen.
      Want een boek kan het nog zo mooi vertellen als de praktijk mij anders leert ga ik daarvoor en niet het boek;)

@kevin
      Ziet er netjes uit 🙂

bart#24

vraag.

hoe heb je en met wat de spiebaan erin gemaakt?

😕

kevin 27
        Topic starter

@hansieb: bedankt:thumb
          @bart#24: heel simpel , gewoon vijlen tot het perfect past :p
          normaal als je een preciese spiebaan van binnen moet hebben , dan steken ze het uit als het ware.
          gr kevin 27

Lastpak
          Bijdrager

speedbuxy :

Precies internet info (en dan ook nog eens van een kneuzen site op scooter gebied, beetje ala citta forum)

wat is dit nou weer voor een opmerking:?

Dat zijn mijn woorden, maar ook weer niet mijn woorden als je begrijpt wat ik bedoel;)

dat snap ik, maar dat verandert het niet.

joelciao
            Bijdrager

ziet der goed uit;)
              ik blijf um zeker volgen is een masterlijk blokje als die klaar is:thumb

ArvidW
              Donateur

http://video.google.com/videoplay?docid=9069908994917014330#

@Waarom, je moet voor de gein eens uitrekenen hoeveel potentiele energie er in een krukas + vliegwiel zit die 8000tpm draait. Vergelijk dit met de hoeveelheid energie die per seconde geleverd door een 8pk sterke setup en je krijgt een goed beeld hoe weinig (of veel) energie er maar in een vliegwiel zit.

Misschien dat ik dit vanavond even uitreken. In theorie en praktijk heb je gelijk dat een brommer met een licht vliegwiel sneller terugvalt door de wind. Buxy’s ervaring is dat je dit verschil zodanig klein is dat je het niet kunt voelen en dat het daardoor verwaarloosbaar is. Waarschijnlijk heeft hij daarin gelijk, dit betekend niet dat het verschil er niet is.

Edit: Ik bedenk me net dat dit bovenstaande alleen opgaat voor een mono overbrenging. Bij een perfecte vario overbrenging zakt het toerental van het motorblok niet in wanneer je tegenwind krijgt, ofwel de rotatieenergie van de krukas met vliegwiel voor en tijdens de tegenwind zijn gelijk dus er wordt geen energie afgestaan.

Dank u Arvid ik weet dat jou woorden hier veel meer kracht uit oefenen:thumb

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                Home made engine dyno

showiii
                Bijdrager

Hey, hoe ga je het doen als je je koppeling of vario monteerd? komt er een ring tussen ? of gewoon een speciaal vliegwiel ofzo ?

vind het leuk om te zien en knap gedaan, ben benieuwd naar een filmpje 😀

Succes!

kevin 27
                  Topic starter

@arvidw
                    dit is mooie wheelie power idd:P
                    met wat voor vertanding reed je daar? of was dat al met de fox clutch?
                    zo dacht ik idd ook over het op top inkakken, want je hebt toch 8 pk of misschien wel meer wat dit verwaarloosbaar maakt.
                    @showiii , heel gemakkelijk, ik heb met de rotor op de krukas nog 4.5mm over ,als ik dit vergelijk met de plaats waar een origineel vliegwiel komt, dus nog genoeg plaats , ook al kom 1mm verder naar buiten uit ,dan maak ik de afstandsbus toch gewoon 1mm kleiner.
                    gr kevin 27

ArvidW
                    Donateur

Vertanding was 1:10.73 met fox koppeling en malossi vario (+/-7gr rollen). Met een 025 CP vliegwiel (+/-750gr) moest je echt flink aan het stuur trekken voordat wiel van de grond af kwam. (wat opzich niet gek is aangezien het gewoon een piaggio 50cc’tje was)

Jij zult dus echt vette wheelypower hebben vanaf stilstand met een 46pina + binnenrotor + vario 😀

Home made engine dyno

kevin 27
                      Topic starter

haha:P
                        ik hoop het ,maar wel niet te veel 😛

Waarom?

@Arvid,
                          Ik dacht dat deze discussie verder niet meer gevoerd zou worden in deze perso maar wel mooi dat ook jij van je laat horen:thumb

Dat de theorie klopt is ook niet waar ik aan twijfel en naast dat dit op de verschillende forums word beschreven is dit ook zoals ik dit op school heb geleerd. Op school willen ze dit goed in beeld brengen door dit bijv te vergelijken met een scheepsmotor (laag toerig veel koppel) en een f1 auto dat puur op vermogen werkt en ook bijna geen koppel bij komt kijken, beetje appels met peren natuurlijk maar puur voor de beeldvorming.

Ook is het ook goed mogelijk dat wat Buxy verteld uit eigen scooter ervaring ook helemaal waar is en zal dit ook zeker niet ontkennen:thumb Ging mij er alleen om dat mijn theorie ook zeker geen onzin is en was iets op m’n pik getrapt omdat Andre de indruk wekte van wel. Daarom ook de opmerking van onvolledig cowboy verhaal.

citaat Arvid,
                          Edit: Ik bedenk me net dat dit bovenstaande alleen opgaat voor een mono overbrenging. Bij een perfecte vario overbrenging zakt het toerental van het motorblok niet in wanneer je tegenwind krijgt, ofwel de rotatieenergie van de krukas met vliegwiel voor en tijdens de tegenwind zijn gelijk dus er wordt geen energie afgestaan.

Dit vind ik een interessant stukje en heb hiervoor gewoon te weinig theorie kennis om dit te ontkrachten terwijl m’n gevoel anders zegt(of het moet puur in het woord “perfect”zitten). Zeg dus niet dat het niet waar is:!

Mijn citta is afgesteld puur op topsnelheid. Trekkracht probeer ik dmv de overbrenging wel zo veel mogelijk te behouden liefst zonder dip in het toeren verloop, ja.. is dit dan perfect? Met een lichtere overbrenging/rollers maakt het meer toeren en is het minder afhankelijk van belasting maar kost me zeker top. Ik rijd ook met vario en is belasting (wind etc) dus weldegelijk van invloed:? Mijn citta met pinasco vliegwiel blijft dan ook hangen of klimt trager door in toeren bij wind tegen kost me gewoon top terwijl m’n maatje Heico die qua eigenschappen en setup redelijk gelijk is dan zeker in het voordeel met z’n 1300gram vliegwiel. Dit is dus weer mijn ervaring waarvan anderen uit theortisch opzicht misschien zullen zeggen dat dit niet mogelijk is.

tnerual
                          Bijdrager

speedbuxy :

En een race onsteking loopt op top ook niks harder das algemeen bekend, want je veranderd verder niks aan je cilinder uitlaat of inlaat.

Dit is ook niet waar.. Sommige CDI’s zijn zo gemaakt, en afgesteld met de bijhorende grondplaat, originele spoelen, pickup,… zodat ie hoe hoger het toerental, hoe minder vervroeging toelaat/vrijgeeft. Dat is dan ook een begrenzende factor, waardoor je blok aanzienlijk warmer zal worden in vergelijking met een correct werkende ontsteking, met genoeg vervroeging in de hogere toerentallen! Daarnaast zal het optrekken onwijs verbeterd worden, maar ook de topsnelheid, zeker als je standaard ontsteking werkt zoals ik net heb beschreven hierboven 😉

ArvidW
                            Donateur

Dat je je op je pik getrapt voelde heeft ook wat te maken met de manier waarop Andree discussies voert:lol. Ik bedoel hier niets slecht mee riching Andree, maar ik heb er zelf wel even aan moeten wennen:haha

Maar het woord “perfect” maakt het inderdaad moeilijk. In mijn ogen is een vespa vario verre van perfect, toeren stabiliteit is ver te zoeken en dat kun je zelfs horen. Fox met torque drive is daarin veel beter maar is nogsteeds niet perfect stabiel. Bij deze sprintscooter zie je dat tussen de 60 en de 100 zie je dat het vermogen constant is en dat daarmee dus ook het toerental constant is. In dit gebied durf ik het wel bijna perfect te noemen.

Het verschijnsel dat jij beschrijft kwa doortrekken met tegenwind (pinasco VS 1.3kg vliegwiel) kan bij een perfecte variomaat en identieke setup gezien niet. Ofwel, bepaalde dingen zijn niet perfect en de setups zijn niet identiek (duh, maar dan weten we alsnog niets:lol) Ik kom er nog wel een keertje op terug.

Home made engine dyno

speedbuxy
                              Bijdrager

Waarom? :
                                Heico die qua eigenschappen en setup redelijk gelijk is dan zeker in het voordeel met z’n 1300gram vliegwiel. Dit is dus weer mijn ervaring waarvan anderen uit theortisch opzicht misschien zullen zeggen dat dit niet mogelijk is.

Dit ervaren ik en andere rijders anders ook niet zo.
                                Mijn citta heeft bv zeker weten ingeleverd toen ik ben gaan rijden met dat 1,3kg zware elec wiel.
                                Enige wat ik wel vond is dat de kickdown in het midden gebied ietsje beter leek te voelen.
                                Maar allround gezien trekt een cp wiel een stuk sneller en rijd het op top gevoels matig even hard.
                                (ik vernam zelfs duidelijk verschil tussen afgedraaid en orgineel qua optrekken, 500gr nog wat vs 700gr nog wat)

En dat met die scheeps motor en F1 wagen, moet ik helaas ook wat ontkrachten. (sorry:lol)
                                Want een c500(oud type 84/85) is in de 2takt wereld een ”scheeps motor” met een vet lange slag en een max toeren bereik van maar 5800 toeren.(koppel zelfs nog ver daaronder 4500 ofzo)
                                Toch zit hier orgineel een binnen rotor onsteking op.

En dit is niet om jou onderuit te halen ofzo, maar als jij met een theorie komt waar ik van weet dat ie in praktijk niet klopt of rammelt dan meld ik dat wel.
                                En ik hoop ook dat een ander dat mij bij zou doen, want je visie kan er alleen maar door verijken.

ArvidW :
                                Dat je je op je pik getrapt voelde heeft ook wat te maken met de manier waarop Andree discussies voert:lol. Ik bedoel hier niets slecht mee riching Andree, maar ik heb er zelf wel even aan moeten wennen:haha

Ja hier betrap ik mezelf ook wel eens op:D
                                Alleen zal dit komen omdat ik meestal alleen echt de discussie aan ga als ik weet dat ik gelijk heb of een sterk punt maak.
                                En dan ga ik meestal automatisch in defcon 1 mode.

En in dit geval heb ik heel veel praktijk ervaring op dit gebied, en durfde ik de discussie dus ook wel weer aan.
                                Maar ook ik zeg” kom er wel op terug” want heb nu een makkelijke film camera ipv z,on hand geval’, dus zal aankomende voorjaar het verschil wel even vast leggen.
                                (op een matig 47mm malossi sport giet setupje)

@kevin
                                Als je wil ruim ik straks als de discussie wat over is de boel wel op zodat het weer netjes lijkt.
                                Of je moet zeggen dat je het nu nog steeds niet erg vind?:lol
                                Je perso staat wel iedere keer mooi bovenaan zo en je vieuwers rate stijgt met de dag:haha

Edit by hans: misschien maar in pro access verder ofzo?

Das idd misshien wel een idee om daar een soort binnen rotor werking/theorie topic te openen.
                                Ik zal eens zien of ik vanavond als ik thuis kom de tijd heb om het mooi over te zetten

kevin 27
                                Topic starter

@buxy
                                  als de discusie over is kun je het misschien wel overzetten naar pro acces idd.
                                  van de andere kant vind ik het wel fijn dat er hier veel over gespeculeert wordt , zo krijg ik ook het gevoel dat ik het achteraf niet alleen voor mezelf heb gedaan:P
                                  gr kevin 27
                                  Ps , mag ik dan ook reageren in het PRO ACCES topic?

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 134)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.