Vespa-Ciao.NL
:: Kevin 27 Citta project

Home Forums Perso’s Projecten Kevin 27 Citta project

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 134)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

hansieb
    Moderator

Ah valt best nog mee hoe de schroeven uitkomen, mooi projectje van de binnenrotor trouwens.

Keep up the good work 😉

kevin 27
      Topic starter

bedankt:thumb

VespaAvanti
        Donateur

Goed bezig man, als die binnenrotor gaat werken heb je wel echt een heel bijzonder blokje waar (op Sil na) niemand op dit forum mee rijdt:thumb

Spulleke!

Ziet er zeker heel nice uit, komt wel goed denk ik met dat blokje van jou:):thumb

kevin 27
            Topic starter

@vespaAvantai: bedankt, daarom juist wil ik het allemaal zo goed mogelijk en snel mogelijk laten lopen.
              bij een kartmotor :een rotax max 125cc is de vonk gestuurd via de krukas en een sensor , nu hebben ze daar eens een andere ontsteking op gezet en dat scheelde 6 pk, maar dit kun je natuurlijk niet in een wedstrijd gebruiken.
              daarmee wil ik zeggen dat binnenrotor niet alleen fijner is omdat het lichter is ,maar ook vanwege de vooorontsteking wat je kunt zetten.
              zo had het 60cc comer blokje waar deze ontsteking vanaf komt 12 pk!!, en het mooie is : het blokje heeft een 43mm krukas slag ,een 41mm cilinder(dus hetzelfe als bij vespa) en een 18mm carburateur gestuurt via de zuiger, enkel de ontsteking is anders en de poorten, want hier zit namelijk een 32 mm uitlaatflens op:D

@spulleke : bedankt:thumb
              ik moet even nieuwe ophoogbusjes maken voor de ontsteking te liften , want deze waren wel een proefje en zo scheef als wat.

edit: vandaag ook mijn kart gesloopt en gepoetst , toen kwam ik tot dit:bier
              mooi he:P
              gr kevin 27

Javad
              Donateur

Ik heb nog wel een spruitstukje voor de RV waar zo’n carb op past.
                Maar je moet er wel schroefjes in kunnen maken, en deze carb heeft daar geen vlees voor zie ik.
                Zie dat maar eens in en achterbrug te proppen.

<3 Thunderstone
                Check mijn perso!

kevin 27
                Topic starter

haha ,nee dit is een 34 mm dellortho, dat past nooit, endaarbij gaat dit zeker niet lopen.
                  het is wel een leuk plaatje vind ik:)

Docs
                  Donateur

Zo kun je ook wel gewoon je brondstofslang vanuit de tank op je inlaat knopen :D:D

joelciao
                    Bijdrager

chill project bink ik kom binnekort nog eens langs dan kun je ook complete installatie in me autootje ook zien

grtz

Vespaheerlen
                      Bijdrager

Zwaar vet Project man, wil je citta wel zien rijden op een filmpje;)

kevin 27
                        Topic starter

bedankt:thumb

ik heb de rotor aan laten passen.
                          ik wou dit zelf op school doen en moest de formule weten hoe je de graden kon meten van de conisiteit , vrij simpel eigenlijk maar de leraar had het verkeerd begrepen en dus moest ik het laten doen:(,ik had het zeker gekund als ik wist onder welke hoek ik moest draaien maarja .
                          uiteindelijk hebben ze het uitermate goed gemaakt:

de ontsteking is nu af ,en kan dus nu uit gaan vogelen hoe ik deze op de accu kan aansluiten…
                          graag reacties:D
                          groeten kevin 27

Spulleke!

Het ziet eruit alsof je het samen even mee neemt in een donker hoekie:D

misterd11
                            Bijdrager

al het goed te veweselijken is wil ik graag je kostenplaatje ontvangen, zodat ik hier ook ooit mee aan de slag kan gaan! ect super man!

ps; heb je wel gedacht aan schroefdraad gaten voor het vliegwiel??

kevin 27
                              Topic starter

@spulleke
                                haha nee, toevallig is een stroom groep bij een paar lampen kapot in de kamer , dus heb ik daar weinig licht:P

@misterd 11
                                ik zou niet weten wat zo`n ontsteking kost , maar kan misschien wel aan een paar soortgelijke ontstekingen komen(van kartmotoren )
                                hier kan ik wel naar infromeren .
                                de rest van plaatjes enzo kost geen cent en is eigenlijkt gewoon huis tuin en keukenmateriaal:P
                                de gaatjes boren en tappen doe ik pas als ik het vliegwiel zelf heb gemaakt , maar ik weet nog niet precies hoe en wat ik doe…

Waarom?

Leuk project en ook mooi om te zien hoe je bezig bent met de binnenrotor etc:thumb

Ik las wat berichten van mensen die grote verwachtingen hebben van de binnenrotor en wil hier even het volgende over kwijt omdat hier veel misverstanden over bestaan.

Snelle scoot cilinders hebben vaak een krappe powerband en moeten het vermogen dus puur uit de hoge toerentallen halen. Dan hebben we het dus over zeer hoogtoerig, dat de originele scoot ontsteking dus ook de begrenzende factor is. Een binnenrotor is dan ideaal en zorgt dat de cilinder dus snel in bedrijf is(Gasreactie). Ook vervroegd je ontstekingstijdstip, en bij rotors met een curve veranderd dit tijdstip(wat je zelf instelt). Het ontstekingstijdstip veranderd tijdens je toerenverloop nog om zo op ieder toerental zo gunstig mogelijk te ontsteken.

Vespa cilinders zijn juist vaak koppel gericht en hebben in veel gevallen dus ook een “brede” powerband (De powerband is het toerenbereik van een motor waarbinnen het grootste motorkoppel wordt afgegeven). Een rotor ontsteking heeft nut bij hoogtoerige cilinders en zal dus weinig uithalen bij onze vespa cilinders, ook al is het bewerkt en noemen wij ze hier hoogtoerig.
                                  Ik denk dat het grootste nadeel van rotor ontsteking op vespa is dat je het gewicht aan de krukas kwijt bent(geen vliegwiel). Juist omdat “onze” cilinders weinig toeren draaien en door het powerband verhaal is het juist goed om wat gewicht aan de kruk te hebben. Dit zorgt namelijk dat je cilinder niet inkakt bij bijv tegenwind en heuvel op(Belasting) Natuurlijk is het zo dat we graag rijden met afgedraaide of pinasco vliegwieltjes omdat deze lichter zijn maar te licht is ook niet goed en is het zelfs mogelijk dat je de top niet eens haalt (het kan je dus snelheid kosten!) Het minimale gewicht dat een vespa vliegwiel moet hebben is naar mijn ervaring/mening +- 550gr omdat je hieronder te maken krijgt met de nadelen van het inkakken etc…

Begrijp me niet verkeerd want probeer je project niet af te zeiken en vind het juist top dat je zo bezig bent:thumb.
                                  Zelf heb ik ook even met de gedachten gelopen om een rotor ontsteking op m’n blokje te bouwen maar na het een en ander gelezen en gehoord te hebben van anderen heb ik er toch vanaf gezien. Terugbouwen naar de originele vespa ontsteking is zo gedaan en heb je dus ook niets te verliezen;).

Succes verder.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 134)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.