Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Keuze tussen 50cc of 60cc na warmloper?
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 11 maanden geleden door Ronnie0594.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 april 2014 om 15:11 #209628
Beste forumleden,
Ik rijd een Vespa Ciao snorfiets, geheel origineel.
12/7 carburateur met sproeier 40
Snorklok met pully 80
Originele 50cc cilinder en een standaard uitlaat.Een paar weken geleden hoorde ik de zuigerdoor de cilinder schreeuwen toen ik onderweg was.
Het achterwiel blokkeerde en de brommer viel uit. Ik kon hem daarna gelijk weer starten maar hij had weinig vermogen, warm gelopen dus(?). Ik heb vervolgens de cilinder eraf gehaald, deze zag er nog netjes uit. De zuiger had wel een ‘veeg’ en heb deze dus vervangen. Nadat ik een nieuwe zuiger erin had gezet is hij weer een aantal keren warmgelopen waarbij hij helemaal stil viel en ik hem wel gelijk kon starten. Uiteindelijk liep hij bij de 5e keer écht vast.Ik smeer vrij rijk (1 op 40) met de juiste olie (2T Valvoline vol syntetisch). Heb ook al sproeier 44 ipv 40 geprobeerd, deze is écht te groot want dan trekt hij slecht en krijgt hij teveel brandstof. Zou ik een bromklok moeten monteren omdat mijn brommer teveel toeren draait en daardoor te warm wordt??? (zie setup.. hij loopt ongeveer 35 km/h)
Aangezien ik nu een nieuwe cilinder moet gaan bestellen twijfel ik nog tussen een 50CC en een 60CC. Heeft een 60CC zin gezien het feit dat ik een origineel snorblokje heb met een vernauwde inlaat, of kan er wel een 60’er op?
Wat raden jullie aan?mvg,
Ricardo.21 april 2014 om 15:29 #240417Er moet toch een reden zijn voor de constante warmlopers. Dit zou normaal gesproken de verhouding moeten zijn.
Teveel lucht / te weinig mengsel, hoe je het ook wilt zien.
Is het een optie dat je met een 12/10 gaat rijden?Zo niet, raad ik je aan om de carburateur helemaal schoon te maken.
Ik zou ook niet meer vrij rijk gaan smeren, dit is absoluut niet nodig. Ik smeer met mijn 80CC setup misschien net 1 op 45. Maar vaak gewoon 1:50.
Tuurlijk past een 60cc ook, je zal wat meer koppel krijgen waarschijnlijk. Heb je nog een heel oud blokje? Dan moet het geen probleem zijn. Als je pech hebt en een nieuw blok (carters), dan past het cilinderhemd er niet in.
Check je cilindermaat (hemd + uitlaatpoort) even voordat je een nieuwe bestelt.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel22 april 2014 om 05:58 #223024kijk ook eerst eens even naar je boegie, hier kun je een beetje aan afleiden hoe het blokje gelopen heeft.
het is altijd vrij lastig om die dingen continu volgas te laten lopen zeker snor versie, je hebt weinig rij-wind koeling waardoor de boel snel warm word.blokje draait dan ook bijna de zelfde toeren als een std brom versie, alleen met minder koppel en vermogen.
als jij de nieuwe cilinder gaat aanschaffen zou ik toch maar eens goed naar de sproeiers gaan kijken.
bij al mijn 2takt blokjes loopt het op 1/4 tot 1/3 gas pruttelend en bij volgas niet meer,
mijn sproeier is dus altijd aan de rijke kant.en het probleem van te rijk smeren is, de benzine word dikker waardoor deze ook weer lastiger door de sproeier gezogen word en zo gaat die nog armer lopen 😉
en wat flick zegt : check even de maten van je uitlaat poort en hemd
het kan namelijk zijn dat je een begrensd carter hebt, die je dan weer moet kotteren of uit slijpen
uitlaat poort zou ik gewoon 22mm gaan nemen, als je die al hebt is dat geen probleemDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.22 april 2014 om 17:19 #223023Hoi,
ik heb ook een snorcarter en snorcilinder ( wel uitgedremeld naar 10 mm inlaat )
heb hier met deze cilinder (welke eral opzat toen ik hem kocht )nu 5700 kilometer gereden,
altijd volgas (woon werk verkeer 23 kilometer ) met snorklok en 85 mm poelie ,heb nog nooit een warmte loper gehad
ik zou de inlaat ook uitdremelen op 10 mm nadeel is wel dat je carters uitelkaar moeten om te dremelen.
ik heb een 46 spr iets te rijk maar loopt prima.
26 april 2014 om 17:40 #240444heb eerder een forum lid zien zeggen dat ze altijd precies 1:50 doen met iets van 80cc of 100cc simo
en hooguit 1x in de 100x tanken 1:40 doen
hun mixen het dan wel zelf met benzine en dan dopjes etc
dus gewoon 1:50 blijfen rijden! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.