Vespa-Ciao.NL
:: Kattegejank uit m’n blok

Home Forums Techniek Problemen oplossen Kattegejank uit m’n blok

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

GRLWBNL
    Topic starter

Heb vandaag me blok helemaal uit elkaar gehaald. Er is gewoon helemaal niets te zien….

– geen slijtage in de cilinder/kop
      – pakkingen zijn goed
      – hij trekt nergens valse lucht
      – hij lekt niet
      – bougie vonkt goed
      – zuiger en veren zijn goed
      – lagers draaien soepel en zit geen speling in
      – vliegwiel is niets mis mee
      – koppeling is in orde
      – elektronica is netjes aangesloten en weg gewerkt
      – de carters zien er schoon uit

Ben ik nog iets vergeten? Lijkt me niet…..

Ik ga voor de zekerheid maar gewoon de boel reviseren, kijken of dat wat uit maakt. Heb zo’n setje gekocht met pakkingen en lagers.

Als iemand in de tussentijd toch nog een suggestie heeft over wat het nou kan zijn, dan hoor ik het graag…..

hansieb
      Moderator

Even kijken of de krukas vrij draait in het grote carterdeel en bijv niet aanloopt op je inlaatvlak.
        Netjes de spanning eruit slaan en de “kruk in het midden zetten” na het reviseren.

Zie -> http://www.scooter-freaks.nl/techcenter/monteren/monteren_krukasminarelli.php

Desalniettemin is het een vreemd probleem, ik zou het zo 123 ook niet durven zeggen.

GRLWBNL
        Topic starter

Vandaag heb ik m’n blok gereviseerd. Toen ik de kleine carter los gekregen had van de krukas, zag ik al snel dat er allemaal zwarte aanslag achter de lager in de kleine carter zat. Aangekoekte rommel.

De lagers gingen ook vrij makkelijk van de krukas af. Ik heb de nieuwe lagers erop getikt met een buisje en ingevet met wiellager vet. In het begin draaiden ze vrij moeilijk, maar na wat getik en gedraai ging het al beter.

Heb dezelfde cilinder, zuiger, bougie en kop er weer opgezet. Wel met nieuwe pakkingen en keringen!

Toen ik hem startte merkte ik al snel dat het “vermogensverlies/geratel” weg was, alleen merkte ik ook dat het optrekken niet zo snel gaat en dat ik ook moeilijk op toeren kom.

Is dit het gevolg van de nieuwe lagers, zuiger en cilinder?

ronreniers
          Bijdrager

heb je nou lagervet in de lagers gedaan of lees ik dat nou verkeerd? als je er vet in hebt gedaan dan moet je het er direct uit halen.

GRLWBNL
            Topic starter

Hoezo moet ik het eruit halen? Dit vet is speciaal bedoelt voor kogellagers….

G-no
              Donateur

Direct eruit halen is een beetje overdreven, maar je moet alles in je blok gewoon smeren met 2takt-olie. Dat vet gaat smelten, en als het in de verbrandingsruimte komt (wat het doet) geeft het veel rotzooi na verbranding. Maar een ramp is het niet..

ronreniers
                Bijdrager

het is anders niet goed voor je cil. als dat vet erin komt.

GRLWBNL
                  Topic starter

Op die fiets….Ik heb er verder nog geen hinder van ondervonden. Gelukkig was het ook maar een heel klein beetje!

Hier kan trouwens een slotje op want wat mij betreft is het probleem verholpen……

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.