Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Kabelboom elec. ontsteking, hoe?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 12 maanden geleden door stefanp.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 februari 2009 om 18:51 #158165
hee,
ik wil mijn cp kabelboom gaan veranderen naar eentje van een elektrische ontsteking.
Ik heb nu wel de onderdelen ervoor bij elkaar; toeter, remlichtschakelaar, 4 spoels ontsteking, en een lichtschakelaar met 3 standen (klein, uit, groot) + toeterknop van een bravo stuur.Maar hoe zit de draadboom in elkaar?
Welke spoel moet waarheen en welke snoer aan de schakelaar moet waaraan?
hieronder even een mooi paint tekeningetje van hoe de schakelaar ongeveer werkt.
Geel = koperen plaatjes, en de schakelaar schuift daar overheen volgens de zwarte schakelaars, daaronder zit de toeter schakelaar.
1 = ? (spoel?)
2 = ? (spoel?)
3 = draad naar voor en achterlamp? (splitsen op de andere zwarte stip of na de groene draad?)
4 = ? (spoel?)
5 = toeter? (moet het ook geaard worden, na de toeter?)en mijn spoelen:

welke spoel zou waarvoor dienen, of welke draad uit de schakelaar moet aan welke spoel?
enne ff ter controle, ik kan een vliegwiel van 3spoels toch gwn voor 4spoels gebruiken?Ik heb wel een vermoeden hoe het ongeveer zit, maar waar moet dan mijn remlicht schakelaar aan?
En als ik dan zou toeteren of de achterrem zou gebruiken, klopt het dan dat mijn voor/achterlicht zachter gaat branden?
vragen,vragen,vragen?:? maar een antwoord zou fijn zijn:D6 februari 2009 om 19:12 #158701
Rechts klikken/ opslaan als. Dan kan je m vergroten.
EDIT: werkt niet, MijnAlbum vern^^kt de layout.
Link naar mn album, dan kan je m groot openen. KLIK
I came, I saw, and I forgot what I was doing...7 februari 2009 om 11:45 #158702:worshippy Tonni
Ik snap nu het meeste wel hoe het in elkaar steekt, maar een paar dingen zijn toch best vaag.
(klik)1. Waarom is die is de draad daar onderbroken? hij kan toch gewoon doorlopen?
3. Hè? 😕 Wat uit de spoel komt, splitsen naar een aarde en de koplamp?
2. Wat schakelt dat ding nou aan wat? En wat ik vooral niet snap, waar zit nou de aarde van de koplamp, ik heb nu een aparte aarde voor men voor + achterlicht. Ik snap het echt niet 🙁 Misschien dat iemand me kan uitleggen welke stroomkring er nou loopt bij klein licht en welke bij groot licht.Hier nog even 2 foto’s van de schakelaar,

klein licht – uit – groot licht
8 februari 2009 om 11:58 #158703kan iemand dan tenminste zeggen wat het verschil in stroomkring is tussen groot en klein licht?
8 februari 2009 om 13:36 #158704Die schakelaar ken ik niet, komt in dit schema ook niet voor. Dit schema is de standaard draadboom van het nieuwe type Ciao, electronische ontsteking, met toeter en remlichten.
Hij is uiteraard wel aan te sluiten op dit schema, moet je alleen even kijken welke kleur welke functie heeft. Dan kan je hem er gewoon bij tussen bouwen i.p.v. de standaard schakelaar.
-1 Jouw vraag over de onderbroken draad moet je denk ik zien als een slechte kopie dus die draad lopen gewoon door.
-2 Is je lichtschakelaar. Die heeft normaal bij een Ciao twee standen maar die doen allebij hetzelfde… (vandaar 1-0-1)
-3 Dat is je aarde draad. Waarom deze ook de ontsteking ingaat is mij ook een raadsel..Volgens mij zou de draad die uit de spoel komt met de aanduiding Bl rechtstreeks naar de toeter lopen.
Dus de draad G die ineens overgaat in R moet wel naar de koplamp lopen (stroomaanvoer) maar daarna niet door naar de toeter. Dit is wel zo als je maar 1 of 2 stroomspoelen hebt.Het lijkt alsof ze dat door elkaar gemixt hebben in deze tekening.
Ik ga er een nieuwe voor maken.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...8 februari 2009 om 13:58 #158705een nieuwe tekening zou erg fijn zijn Tonni, want ik pieker me suf hierop.
Die 2 standen die hetzelfde doen is ook apart, je zou bijna denken een productiefout.
Want op het kapje dat over mijn schakelaar moet staan de symbolen van dimlicht en groot licht.
staat dat bij een ciao ook?dimlicht heeft een combi van rood-groen-bruin en groot licht een combi van rood-groen-paars. Ik kreeg net op msn de tip dat van de schakelaar 2draden naar de koplamp gaan, 1groot + 1klein licht.
En bij het stukje draadboom dta ik hier heb lijkt het erop dat bruin + paars naar de koplamp gaan want er zit tape voor het uiteinde van de stekkertjes.Waarom zou volgens jou Bl naar de toeter moeten lopen? ik snap dat het schematechnisch kan, maar volgens mij is de spoel die aan Bl zit de dikste (bovenste op mijn ontstekings foto) en zou die logischerwijs toch beter voor het licht gebruikt kunnen worden? Dat je de dikke voor het licht hebt, en de andere 2 voor toeter + remlicht, en dan dik+ 1 vd andere 2 = groot licht.
ben erg benieuwd:)5 april 2009 om 20:16 #158737heeft iemand toevallig gemeten hoeveel volt over de lampen heen staat? aangezien mijn elektronische blok nu 25 AC ? (op toeren ) levert en stationair ongeveer 6 AC
ps dit was gemeten over bruin en geel direct na de spoel
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.