Vespa-Ciao.NL
:: Kabelboom bravo

Home Forums Techniek Elektrisch Kabelboom bravo

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Flamingo
    Topic starter

Hallo,
      Ik heb begin dit jaar een bravo gekocht in onderdelen.
      Heb deze opgemaakt en ben hem nu aant opbouwen maar ben vast gelopen met de kabelboom weet niet hoe deze aan te sluiten
      Uit de motor komen bruin en groen
      Van de kabelboom paars en wit/groen
      De groene kabel van de bobijn
      Rode en zwarte kabels van de kabelboom.
      Alvast bedankt
      FB_IMG_1593616561855FB_IMG_1593616556982FB_IMG_1593616547243FB_IMG_1593616540016FB_IMG_1593616531440

1

Wim
      Bijdrager

Is dit misschien wat?

bravo electric

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Flamingo
        Topic starter

Hey Wim is dat die die bij how to’s staat?
          Ben nie zo denderend met zulke dingen maar wil wel proberen
          Bedankt!

Gratje
          Bijdrager

kijk een in het werkplaatshandboek deel 1 daar staan alle electrische schema’s in in hoofdstuk 4.

ps. er komen 3 draden uit het blok. Rood/Bruin/Groen.

Heb alleen zo’n bobine nog nooit gezien een groene.
            Lijkt me een elektronisch ontstoken blok.
            Wat voor opties zitten er op je bravo? remlicht? claxon? etc.
            de 3 draden uit je blok moeten naar je bobine.
            En wat er uit dat witte plastic blokje komt in je carter is makkelijk gezet je Plus Spanning van je lampen, claxon etc.
            De groene draad die onder de schroef van de bobine zit moet waarschijnlijk op de koperen lip die achter je cartermoer zit. Dat is je aarde.

Documenten

Flamingo
            Topic starter

hey gratje
              De rode die uit de blok komt is aangesloten het zijn enkel de groene en de bruine die ik moet aansluiten.
              Is geen electro blokje spijtig genoeg
              Ik heb claxon en pinkers voor de rest kan ik niet veel zeggen was gedemonteerd bij aankoop

Gratje
              Bijdrager

Waar zit de rode dan op aangesloten?
                Dus het is een contactpunten blok? te zien aan gat in het vliegwiel. Als je vliegwiel helemaal dicht is is het een electrisch ontstoken blok.
                Heb je meer foto’s van je bobine aansluitingen?
                Anders denk ik dat je zo’n lekker exotisch blokje hebt met het bedradingsschema dat ook in de howto’s staat, genaamd: Contactpunt driespoels met toeter, richting aanwijzers en remlichten

Flamingo
                Topic starter

Is idd een contactpunt blokje
                  Rode draad gaat naar de condensator
                  IMG_20200418_125447129IMG_20200411_141138562

1

Gratje
                  Bijdrager

jups, dat is een mooi exootje. maar het schema dat je dus nodig hebt staat in de howto’s.
                    Weet dat iemand anders hier op het forum ook zo’n blok heeft. @Wilk1985 volgens mij.

en ook wat topics over 3 spoels blokken:

3 spoel onsteking

3 spoel onsteking

zoek even op er forum verder, staan redelijk wat topics over.

Wim
                    Bijdrager

Ja, schema wat ik plaatste is dus de verkeerde.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Flamingo
                      Topic starter

is nie erg Wim blij dat je willen helpen hebt 😉 

1

Wilk1985
                        Moderator

Dit blok is in principe exact hetzelfde als een gewoon contactpunten blok, vliegwiel etc is allemaal gelijk. Het enige echte verschil is dat er een extra spoel tussen zit, bedoeld voor de knipperlichten die in NL niet verplicht waren maar in andere landen wel.

Een simpele CP kabelboom voldoet dus voor de werking van het voor en achterlicht, zie deze:

https://www.jmpbonderdelen.nl/kabelboom-vespa-ciao-p-contactpunten.html

Je zou er nog een extra kabel bij kunnen trekken voor een extra stroomverbruiker, denk aan claxon/tellerverlichting etc

Ik weet niet wat het groene ding is dat op je achterbrug gemonteerd zit op de plek van de bobine, maar het is sowieso niet van een Vespa afkomstig en hoort er ook niet op. Je hebt gewoon de standaard CP bobine nodig, zie:

https://www.jmpbonderdelen.nl/bobine-remake-6-volt-puch-vespa.html

De draad die van je condensator komt moet naar de bobine, 1 van de andere 2 draden gebruik je voor je licht en de 3e draad kun je dus eventueel gebruiken voor je richtingaanwijzers. (Pinkers in het Vlaams, ik hou er van)

Met die blauwe bobine uit de link kan je gewoon rijden met dit blokje, zoals gezegd is het in werking verder niet anders als een ander CP blokje en je hebt hier verder ook geen andere onderdelen voor nodig.

Flamingo
                          Topic starter

Hey Wilk merci voor de uitleg!
                            Bobine heb ik is gewoon niet geinstaleerd op de foto’s
                            Ik ga het volgend weekend nog een poging geven
                            Bedankt!

mean-machine
                            Bijdrager

Een simpele CP kabelboom voldoet dus voor de werking van het voor en achterlicht,
                              zie deze: https://www.jmpbonderdelen.nl/kabelboom-vespa-ciao-p-contactpunten.html
                              Je zou er nog een extra kabel bij kunnen trekken voor een extra stroomverbruiker, denk aan claxon/tellerverlichting etc

De uitdrukking kabelboom dat is wel een heel groot woord voor deze eenvoudige stroomverbindingen. In mijn Vespa Ciao heb ik al ca 20jaar een simpel 3-aderig schemerlampsnoer. Nooit storing mee.

Voor aansluiten extra stroomverbruikers dat weet ik nog zo net niet. Het geleverde elektrisch vermogen is maar heel minimaal. Wil je daar dan nog stroom van aftappen? Oke, een claxon zou nog kunnen, want dat is maar voor enkele seconden. Tellerverlichting is niet veel, maar die staat wel continu op ‘AAN’.

In verleden reed ik vaak van Ede naar Oosterbeek dwars door het bos.
                              Voor mensen bekend op de Zuid-Veluwe die weten dat ’t daar stikdonker is!!
                              Ik had toen een schakelaar om het achterlicht uit te kunnen zetten om de koplamp meer vermogen te geven, zodat ik meer kon zien in het bos. Dat was echt wel nodig!

Flamingo
                              Topic starter

Mean-machine
                                Veel verlichting heb ik niet nodig brommertje gaat enkel sporadisch gebruikt worden om mee te spelen in de veldwegjes.
                                Het enige wat ik wil is al de shit aansluiten zoals het origineel was niet meer niet minder.
                                Wil geen kabels bijtrekken ofzo enkel aansluiten wat ik heb 😉
                                En het groene blokje is wel een origineel piaggio artikel heb nog foto’s gevonden van bravo’s met dit blokje op. Waarom het juist dient kan ik niet zeggen geen electro kennis genoeg om dit te kunnen beantwoorden

1

Joor
                                Donateur

Dat groene blokje is je knipperlicht relais, dat is tevens de reden dat je een 3e spoel hebt.

Ik heb een tijdje geleden ook knipperlichten op een bravo gezet. Voor vragen kan je me een  pm sturen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.