Vespa-Ciao.NL
:: juiste afstelling vario 65cc

Home Forums Techniek Mechanisch juiste afstelling vario 65cc

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Raoul96
    Topic starter

hallo,

ik heb een ciao met:
      – 65cc mezoly (niks speciaals dus)
      – 12/10 dellortho
      – onbewerkt brom carter
      – bougie is prima van kleur
      – varioklok 11,5 vertanding
      – polini vario met 4,6 grams rollen (met 5,6 liepen de toeren terug bij licht berg op rijden)
      – piaggio standaard achterkoppeling met std drukveer en std trekveren
      – 90mm schijven (ik heb ook 100mm maar deze gaven ontzettend veel overtoeren bij het optrekken van stilstand. tevens was het aanlopen ook haast niet te doen tgv te veel compressie.

problemen:
      1.  stationair draait het achterwiel mee (stationair schroef al zover teruggedraait totdat de ciao stil viel)

2.  de ciao trekt prima op, echter bij circa 10km/u hoor ik hem al omslaan naar de vario. is dit normaal niet pas bij circa 25km/h?

3.  kan ik beter iets strakkere trekveren monteren met mijn setup? of gaat de vario dan te vroeg variëren

4.  ik hoor bij het draaien aan het koppelingshuis soms een licht schurend geluid.. met een vulringetje in het huis is dit weg, echter bij het vastdraaien, zit het huis ook echt vast vast op de koppeling. hierdoor het vulringetje maar weer verwijderd.

iemand een idee hoe ik deze problemen kan oplossen?
      ik heb uiteraard al de nodige uurtjes op het forum gezocht.

Variociao
      Bijdrager

1. Er is een verschil tussen een onbelast meedraaiend achterwiel en een brommer die bij stationair al vooruit kruipt. Lijkt me stug dat hij al van de plek wilt rijden als hij stationair draait, denk eerder dat de startsegmenten licht aanlopen en dat daarom t wiel mee draait.

2. Denk dat rond de 10km/u wel klopt, ligt ook helemaal aan het toerental waarop je de vario hebt afgesteld en de soort trekveren. Bij sterkere kopp.veren/drukveer & lichtere rollen zal de koppeling bij hogere snelheden pas vastgrijpen waarnaar de vario z’n werk begint te doen, bij laagtoerige afstelling met lagere snelheden. Ook is de eindvertanding daarin natuurlijk een grote factor. Maar aanlopen niet te doen? Als hij meteen aanslaat is t alleen maar makkelijker, geef 1 duw, laat decompressie los en hij loopt.

3. Met jouw setup voldoen std druk&trekveren, powerband zal niet hoog liggen.

4. Over welke vulring heb je ‘t? Het licht schurende geluid kunnen de startsegmenten zijn als je de veertjes hebt verwijderd.

Bromsnor

Raoul96
        Topic starter

Bedankt voor de duidelijke reactie!

1. Hij rolt niet stationair. Echter bij het optillen van het achterwiel draait het wiel wel direct. Ook op 1100 toere  gebeurt dit.

2. Helder. Ik wilde de trekveren iets strakker zetten ivm het slippen bij stationair. Rollen worden hier uiteraard op aangepast.

Bij de 100mm schijven is de compressie zo heftig dat het achterwiel blokkeert. Ook met de decompressiehendel ingetrokken.

3. Wellicht dat iets strakkere trekveren verschil geven. Valt te proberen. Of loop ik dan de kans dat de vario al varieert nog voordat de koppeling aangrijpt..?

4. Ik had zelf een ringetje ertussen gedaan. Deze nu verwijderd. Schurende geluid kwam inderdaad door de startsegmenten vermoed ik. Geluid is nu weg met veertjes erin.

SuperSi
          Bijdrager

2. Helder. Ik wilde de trekveren iets strakker zetten ivm het slippen bij stationair. Rollen worden hier uiteraard op aangepast.
            Je kan je trekveren niet strakker zetten, alleen strakkere trekveren monteren. Voor jouw setup zou ik iets strakker dan de standaard zoeken

Bij de 100mm schijven is de compressie zo heftig dat het achterwiel blokkeert. Ook met de decompressiehendel ingetrokken.
            Misschien even kijken of je decompressie wel naar behoren functioneert. Je achterwiel zou gewoon moeten kunnen draaien met de decompressie in.

3. Wellicht dat iets strakkere trekveren verschil geven. Valt te proberen. Of loop ik dan de kans dat de vario al varieert nog voordat de koppeling aangrijpt..?
            Wanneer je vario gaat varieren heeft alles te maken met je rollen/drukveer combinatie. Je originele drukveer is wel voldoende, je moet dus met de rollen gaan spelen om in je beste toerengebied te blijven.

Raoul96
            Topic starter

Heldere uitleg!

2. Ik bedoelde inderdaad dat ik strakkere trekveren in de koppeling ging zetten.

Vreemd.. daar moet ik dan eens naar kijken. Met poelie leek de decompressiehendel altijd prima te werken.

Off topic.
              Wat mij opviel was dat wanneer ik van volgas het gas loslaat, de brommer de laatste 15 km/u een zoemend geluid maakt. Uitlaat niet echt hoorbaar is, het lijkt wel alsof de brommer uitvalt ( soortgelijk aan alsof de brandstoftoevoer afgekneld wordt). Dit is echter niet zo.
              Ik ga er vanuit dat dit komt doordat de snaar terug de koppelingspoelies optrekt naar boven en de drukveer hier druk op zet. Is het echter normaal dat het voelt alsof de brommer uit gaat vallen?

Variociao
              Bijdrager

Enige wat ik kan bedenken is dat je misschien het blazen/zoemen hoort van de geforceerde luchtkoeling? En als je brommer verder niet daadwerkelijk uitvalt, weer goed accelereert bij gas geven dan zou ik me verder niet druk maken.

Bromsnor

Raoul96
                Topic starter

Ik heb toevallig een andere koppeling gemonteerd. Had een oostenrijkse, nu een standaard. Trekveren kunnen dus vervangen worden. Welke moet ik nu hebben.. minarelli horizontaal (malossi, geen malossi) Ik wil in ieder geval 1 Standje strakker gaan.

Wellicht een domme vraag. Maar passen de trekveren van de poelie koppeling? Zo ja
                  Dan monteer ik de polini groene erin

Zoemen is ook weg. Aanlopen is niet meer aanwezig. Koppeling is dus prima nu.
                  Oostenrijkse koppeling is te koop btw

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.