- Dit onderwerp bevat 204 reacties, 41 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 maand geleden door arvid13690.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
laatste aanwinst:
met een zo goed als nieuwe 43mm malossi en eveneens zo goed als nieuwe polini country

bandje zijn wel erg droog, daar moeten nieuwe voor komen.
verder koopje voor 200 euro.
P.s. kan iemand mij vertellen welk schroefdraad er aan de ontluchtingsnippel zit? M10x1,25 blijkbaar- Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Joor.
Sneak preview
21 december 2025 om 08:31 #831709Die brommer drager achter de auto, is dat een eigen creatie? Ziet er wel strak uit, scheelt nogal iets ten opzichte van een aanhanger,
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.@bram0vitz het is geen eigen creatie maar zo een keer gekocht via marktplaats voor 1 of 2 tientjes. Hij weegt wel 20kg dus handig om daar rekening mee te houden.
Ik gebruik hm echt wel veel.Voor:

Na:

20 februari 2026 om 11:11 #839016Mooi werk weer Joor!
Fijn om te zien dat je zo actief bezig blijft.
20 februari 2026 om 11:29 #839023Makkelijk zo’n drager op de auto om de Citta te vervoeren.
Ik denk dan ook meteen aan de max. kogeldruk.
Dat is toch 50kg?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.20 februari 2026 om 11:35 #839024Even gezocht:
Voorbeeld:
De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak.
Stel dat:
-De auto 75 kg mag hebben (staat in instructieboekje),
-De trekhaak 100 kg (zie typeplaatje, de S-waarde),
-De caravan 100 kg (staat op typeplaatje).De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Wettelijk is die pas boven de 100 kg strafbaar en kan je een procesverbaal krijgen. In NL geldt een marge 10%, dus pas boven de 110 kg krijg je een bekeuring maar 100 kg is wel het maximum wat mag volgens de typeplaatjes van de caravan en van de trekhaak.
Bron:
https://caravantrekker.nl/info/kogeldrukGr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.20 februari 2026 om 11:57 #839025@lennaert het blijft ontspanning, en genoeg te doen elk weekend, het word weer s tijd om te gaan rijden.
@wim tot nu toe gaat het altijd goed met de broms op de trekhaak, ik verwacht wel dat ik boven de maximale kogeldruk kom, maar er is nog niks stuk gegaan en heb toch al vele kilometers zo gereden.
ik heb ook even wat opgezocht:
Peugeot 208 en de kogeldruk
Een ANWB-lid
Vraag gesteld door RijdtElectrisch op 22 april 2022
– Sinds oktober 2016 in het bezit van een nieuwe Peugeot 208. – Daarbij tegelijk aangeschaft een nieuwe Thule lichtgewicht fietsendrager voor 2 stadsfietsen. – Kogeldruk van de Peugeot 208 is 46 kg. – Fietsendrager, “Thule Velo Compact model 925”, gewicht 14,3 kg geschikt voor 2 fietsen. – De 2 standaard stadsfietsen (niet electrisch) wegen samen, 2x 19 kg is; 38 kg. Opgeteld dus: 14,3kg & 38 kg is; 52,3 kg – 46 kg kogeldruk is dan een overschrijding van 6,3 kg. Een vaststaand gegeven is blijkbaar dat elke Peugeot 208 vanuit de fabriek deze maximale kogeldruk- belasting 46 kg heeft. De conclusie is dat GEEN ENKEL MODEL Peugeot 208 in staat is 2 fietsen op de drager te vervoeren. Mijn vragen: 1. Moet ik rekening houden met juridische consequenties als ik mijn 2 fietsen toch op de drager plaats? In de praktijk constateer ik dat dit met de Peugeot 208 wel gebeurd en is dit verantwoord? 2. Bestaat er wellicht een verbindingsaccessoire als alternatief om de kogeldruk te verminderen zodat daarmee een extra verbinding met het chassis van de auto kan worden gemaakt?Jos van der Drift ANWB Expert
een jaar geleden · expert Automotive sinds 1999
U heeft een vraag over de kogeldruk van uw Peugeot 208 in relatie tot een fietsdrager.
De kogeldruk is een opgave van de autofabrikant en heeft feitelijk niets te maken met de sterkte van de trekhaak. U moet de kogeldruk meer zien in relatie tot een auto/aanhanger combinatie voor de stabiliteit en veiligheid van de combinatie.
Voor een fietsdrager geldt géén alternatieve kogeldruk en mag u deze, net als bij een aangekoppelde aanhanger, niet overschrijden. Een dienstdoende agent zou u daarvoor kunnen bekeuren en kan dit bij een ongeval ook in uw nadeel geïnterpreteerd worden. Mits er uiteraard wel een duidelijk verband is met het ongeval en te hoge kogeldruk.
De praktijk leert echter dat het controleren van de kogeldruk niet echt een politie activiteit is en dat ook vaak onbewust dit soort combinaties de weg op gaan. Het lijkt min of meer gedoogd te worden, wellicht omdat men niet de ervaring heeft dat veel onveilige situaties heeft opgeleverd. We benadrukken wel dat het wettelijk niet mag maar in de praktijk lijkt men er coulant mee om te gaan. Wellicht ook omdat er niet echt een redelijk alternatief is. Dus ook geen hulpstuk om de kogel wat te ontlasten.
doe ermee wat je wil, ik rij voor mijn gevoel veilig.
21 februari 2026 om 17:27 #839459Leuke bravo zo in het oranje!
Tis altied moar eem! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.