Vespa-Ciao.NL
:: JoeriH’s Vespa’s

Home Forums Perso’s Projecten JoeriH’s Vespa’s

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 90)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

JoeriH
    Topic starter

Ik ben deze week maar eens begonnen met het klaarmaken van de Si voor de VCT en de tourtjes die daar op volgen. Helaas ging dit niet helemaal zoals gepland.

Ik ben maar begonnen met het schoonmaken van de tank, ik stond laatst namelijk stil met een benzine slang vol met roest.

Toen de brommer op zijn kop stond zag ik tot mijn schrik dat mijn achterbrug gescheurd was.

Dit heb ik tijdelijk opgelost door over de lengte van de breuk metalen plaatjes vast te bouten. (nu maar sparen voor een nieuwe :con)

Vervolgens maar verder gegaan en heb ik alles ontvet. Kom ik bij mijn koppeling aan valt mijn naaldlager er in 1000 stukjes uit.

Weet iemand welke maat dit is?

Ik ben natuurlijk stom genoeg om lekker door te rijden met 1 naaldlager en tot mijn verbazing rijdt dit beter! Ik had op top altijd een lichte zoom. Ik was van mening dat dit door de koppeling segmenten kwamen (die ik al een keer had verlaagd, maar naar mijn idee dus niet ver genoeg). Dit is nu verdwenen, ik denk dus dat dit naaldlager al langere tijd niet helemaal lekker was.

Ook stond ik afgelopen woensdag op weg naar mijn examen stil met een gesprongen koppakking, ik ben toen maar verder gereden zonder koppakking en dit reed verbazend goed! Ik ben dus aan het twijfelen of ik er nu wel een nieuwe in zou doen. Meningen?

Jelle
      Moderator

Waarom heb je brug niet laten lassen?
        Ik zou niet blijven doorrijden met 1 naaldlager en je kunt makkelijk zonder koppakking hoor ( 9 van de 10 x rij ik ook zonder)

Wilk1985
        Moderator

Hallo Joeri!

Makkelijk sleutelen zo met de brommer op zijn kop 🙂 Gaaf dat je meerijdt met de VCT heb je een plek kunnen overnemen van iemand?

Zonder koppakking rijden gaat perfect zolang je cilinder en kop maar goed vlak zijn! Ik rijdt zelf ook op de standaard cilinders zonder koppakking, met cilinders met grotere boringen heb ik er zelf liever wel een koppakking tussen omdat je dan toch wat minder “afdichtende” ruimte hebt. Maar het gaat wel prima hoor als hij zo goed loopt zou ik hem lekker weglaten.

Ik heb geen idee welke maat naaldlager dat is eigenlijk maar ik zou niet te lang zo door rijden.

JoeriH
          Topic starter

@Jelle
            De prijzen hier in de buurt waren niet normaal hoog. Ik heb er dus voor gekozen om een nieuwe brug aan te schaffen.

Ik rijd liever ook niet al te lang met 1 naaldlager, weet iemand de maat?

DarkMagician6
            Bijdrager

Echt weer jammer dat je tank alweer vol zit met roest, heb je enig idee waar dat door komt? Lijkt mij niet leuk om elke keer mijn tank te moeten ontroesten. 😐

JoeriH
              Topic starter

De brommer is een lange tijd zonder benzine opgeslagen en ik heb nooit de tijd genomen om de tank proper te ontroesten.
                Ik haal elke keer de losgekomen roest los, het is inmiddels wel duidelijk minder.

Ik hou van het sleutelen, hoe vaker de tank verroest is hoe beter (je moet de reacties is zien als je brommer op zn kop staat, al is de buurt het inmiddels wel gewend).

Jelle
                Moderator

Joeri, als je nou een nieuwe lager erin zet en je vrijdagmiddag langs Egmond rijd (richting wieringenwerf), dan las ik je achterbrug even. Dan kun je toch meerijden…

Hoor net van Lennaert dat die ook wel een SI brug te leen heeft voor je…

JoeriH
                  Topic starter

Een wat minder leuke update..
                    Ik ben gister met een kleine 60 uitgegeleden op de brom, je kent ’t wel. Verse regen i.c.m. met een veel te snel ingezette bocht resulteerde in een gleider. “Gelukkig” heb ik alles opgevangen met mn elleboog en heeft mn brommer geen schade op het handvat en voetrubber na.

Ik plaats maar geen foto van de vleeswond (road rash heb ik verder gelukkig niet) voor de wat zwakkere magen.

Toch maar nieuwe banden bestellen, de huidige zijn in het midden redelijk vlak.

Donnie
                    Bijdrager

Joeri Joeri uitkijken man. Na een periode van betrekkelijke droogte is het wegdek bij de eerste regen spekglad door rubber- en oliesporen.

DarkMagician6
                      Bijdrager

Dat is minder man. Mooi dat je brommer er niet al te slecht vanaf is gekomen. Hetzelfde geld ook voor jou trouwens, dat had veel slechter af kunnen lopen.
                        Succes met het herstel. :thumb

JoeriH
                        Topic starter

Na veel uitstellen weer een update.

Ik heb een klein maandje geleden op de terugweg vanuit Schagen een warmloper gehad, gelukkig kon ik nog verder rijden en hoefde ik niet te lopen.

Zoals je kunt zien zit er een behoorlijke scheur van het deco kanaal tot het bougie gat. Ik weet niet of dit de oorzaak kan zijn, zeker aangezien de bougie alleen aan die kant wit is. Maar het feit dat ik al 40 km in de volle zon reed zonder een grotere sproeier te monteren zal hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn.

Toen ik thuis kwam maar meteen het blok er onder vandaan gehaald om een nieuwe zuiger te monteren. Ik had namelijk nog een imi. p12 zuiger en zuigerbusjes liggen. Helaas ging dit niet zoals gepland omdat de zuigerveren door een poort liepen. Ik rij dus nog steeds rond met de warmgelopen cilinder, verbazingwekkend zonder problemen.

Niet veel later heb ik van Vespa-avanti een nieuwe (versterkte!) achterbrug, ori. achterkoppeling en 1-10.5 vertanding set overgenomen. Meteen maar de achterbrug een nieuw laklaagje en een nieuwe trapas geleider gegeven. De bokstandaard was met een lange bout en een half dozijn moeren vast gezet. Dit zat behoorlijk vast geroest, gelukkig was het zo verroest dat het spontaan brak toen ik er een sleutel opzetten.

Let op de lasrups bij de voorste ophangpunten (Bedankt Stephan!)
                          En het gesmolten koelkapje door de warmloper.

Bij het loshalen van de oude achterbrug vielen de stofringen er spontaan uit, gelukkig had ik nog nieuwe liggen maar ik ga toch maar voor de stofringen van Tom mocht hij deze nog een keer maken.

Ook rijd ik nu eindelijk met een fatsoenlijke overbrenging. Er zit nu een 1-10.5 vertanding in de klok en een ori. koppeling met gele druk en trekveren. De trekveren vielen me in het begin vies tegen. Kon niet eens normaal 50 rijden. Gelukkig rekte deze vrij snel uit en rijd het nu heerlijk. Het optrekken gaat even snel en de top is iets hoger.

Ik kan binnenkort weer aan het sleutelen want de remkabel houder van mijn remhendel is afgebroken. Dit heb ik tijdelijk gerepareerd door er een gat door te boren en daar de stelbout en kabel doorheen te doen. Dit is helaas geen rendabele oplossing doordat de kabel een scherpe hoek maakt wat de kans op breken veel groter maakt.

Ik zit nu te denken aan een voetrem, ik vind dit heerlijk remmen op schakelbrommers dus waarom niet op een vespa?
                          Ik had begrepen dat deze helaas vrij zeldzaam zijn, en dus ook niet goedkoop. Om deze reden zal ik waarschijnlijk voor de puch handvaten gaan die JMPB nu in de aanbieding heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

VespaAvanti
                          Donateur

Je SI ziet er goed uit man, mooi dat de brug en andere spullen goed bevallen :thumb

JoeriH
                            Topic starter

Vandaag weer een “oeps” momentje gehad.
                              Aangezien ik de brommer de komende tijd niet nodig had heb ik maar weer is schoonmaakazijn in de tank gegoten. Deze keer heb ik het er lekker lang ingelaten om nou is af te zijn van van die roestige tank.

Tot mijn verbazing zag ik vanmiddag een plas onder de brommer liggen. Als de doem denker die ik ben dacht ik meteen dat de tank lek was. Gelukkig was dit het niet maar was ik zo stom geweest om mn benzinekraantje te laten zitten. Het zuur heeft een behoorlijk stuk weggevroten.

Toen dus maar iets eerder dan gewenst het azijn er uit gehaald maar het resultaat mag er alsnog wezen. Er is toch ruim 80% verdwenen.

Hopelijk is nu het verstopte filter/sproeier probleem weg.

Anoniem

Die stofringen gaan helaas niet meer gemaakt worden.

Heb er een behoorlijke serie gemaakt en zijn 95% verkocht via foru
                                .

Martino
                                Moderator

Oeps inderdaad. Nou zal natuurazijn niet zo snel door ijzer metalen heen gaan, maar werkt het inderdaad niet heel best icm Aluminium.

Ook ik heb een Si met veel roest in de tank. Al meerdere behandelingen ondervonden , maar helaas is het frame iets te hardnekkig aangetast. Toch heb ik geen last van een verstopte sproeier gehad tot nog toe. Heb ook juist helemaal geen filters gemonteerd. Laat hem maar lekker doorspoelen en de roest opeten. Eens in de 500km haal ik mijn vlotterbakje er onder vandaan om daar een lading opgehoopte roestpoeder/drap te verwijderen en moet zeggen dat dit al minder aan het worden is.:D

Heb je al wel eens je sproeier bekeken, mooier rood/bruin dan dit wordt het niet. 😉 (Vandaar dat afstellen aan de hand van je bougiekleur ook geen juiste methode is.)

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 90)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.