- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 maanden, 1 week geleden door Mischa.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Hallo allemaal,
Na een periode van afwezigheid ben ik weer helemaal terug in de wereld van het sleutelen! Onlangs kon ik via een veiling voor een mooi bedrag van €130 een Italjet Tiffany met kenteken op de kop tikken. Het is fantastisch om weer met het bekende Ciao-blokje aan de slag te gaan, daar word ik echt vrolijk van!
Nu komt de uitdaging: ik kan verrassend weinig informatie vinden over de Italjet Tiffany. Het zou super zijn als jullie hier meer over weten!
Ik ben alvast begonnen, maar loop tegen een paar dingen aan:
- Ontsteking: De bobine ontbreekt. Kan ik hiervoor een standaard ‘oud model’ bobine met één aansluiting gebruiken, of heeft dit model iets specifieks nodig?
- Carburateur: Ik heb de sproeier schoongemaakt. Er zit maat 76 in, is dat de juiste maat voor deze opstelling?
- Afstelling: De contactpunten heb ik voor nu afgesteld op 0,45 mm.
Ik ben heel benieuwd wat jullie uit de foto’s kunnen opmaken en of jullie tips hebben om deze Tiffany weer de weg op te krijgen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hierbij de foto’s:

21 juli 2025 om 21:35 #829431Leuke aanwinst.
Origineel blok maar met contactpunten ontsteking erin gebouwd in de vorm van een condensator plus contactenpunten en andere nok op krukas dit op de originele spoelen en vliegwiel aangesloten.
Normaal zit daar Berini ontsteking in met een blackbox cdi.
Voordeel nu is dat je inderdaad een oude gewone Bobine kunt aansluiten.
De gele draad is van de verlichting.
Qua sproeier hoop ik dat het een leesfout is, maat 76 is meer voor 70/80cc.
Ik zou eerder denken aan maat 48.
Groeten Rob
21 juli 2025 om 22:14 #829432Ik heb geen ervaring met de Tiffany, maar heb er wel twee blokjes van liggen. De ontsteking is precies hetzelfde als bij Frank. Berini-achtig carter, vliegwiel en spoelen, maar met contactpunt en condensator. Lijkt me af fabriek.
22 juli 2025 om 09:10 #829448Dat is goed om te horen! Ik heb deze bobine besteld: https://www.leertouwer.com/nl/bobine-citta-si-103-vespa-puch-p1-punten-type-2eh/a27759 aangezien deze origineel was, volgens mij moet dit passen. Op de sproeier stond echt maat 76, dat vond ik heel vreemd. Ik heb het nog onder een microscoop gehouden om het goed te kunnen lezen. Volgens mij heb ik in de garage nog ergens wat sproeiers liggen 🙂
23 juli 2025 om 22:16 #829460Mooie Tiffany Frank. Ik ben sinds vandaag ook in het bezit van een Tiffany.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.