Home › Forums › Advertenties › Onderdelen aangeboden › Intressepeiling magnetisch vuldopje
- Dit onderwerp bevat 58 reacties, 23 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 10 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 mei 2016 om 07:59 #246485
Interesse peiling vuldopje met magneet.
Ik was laatst een bromklok aan het reviseren. Ik nam een fles was benzine en een kwast en een schoon bakje ter hand en begon te reinigen.
Wat mij op viel dat niet alleen de wand en de bodem van de klok maar ook het grote tandwiel tussen de tandjes zwarte drab had zitten. Maar ook tussen de lagers had deze troep zich opgehoopt…Na alles goed uitgeborsteld en gespoeld te hebben was de klok weer brandschoon.
Maar nu zat alles in het bakje, ik gooide de wasbenzine in een ander bakje en wat viel me op….?
Er bleef allemaal ijzer achter in het bakje. :'(Dit ijzer is slijtage en is best grof van korrel. Je lagers en je tandwielen draaien dus steeds door deze stukjes ijzer .
Dat is dus niet erg bevorderlijk voor de levensduur van de klok. Vandaar dat ik op het idee kwam een vuldopje te maken met een magneetje er in.:relax
Het is een super sterke neodymium magneet met 0,6 kg trekkracht.
Ik heb een gaatje geboord en daar het magneetje in gelijmd met epoxy. Dat lijmen was eigenlijk niet nodig want het magneetje trekt zichzelf in het schroefje vast. Los komen onder het rijden is dus uitgesloten.
Hier zie je dat de magneet een heus aanbeeld op tilt.
Door dat het grote tandwiel de olie in het rond slingert tijdens het rijden stroomt de olie langs de magneet die vervolgens de metaal deeltjes er uittrekt.
Om het te laten werken moet de klok het liefst met de juiste hoeveelheid olie zijn afgevuld.
(Tot aan het vulgaatje)In het begin haalt de magneet het aanwezige ijzer uit de olie En daar na alleen het ijzer wat los komt uit de klok en de nieuwe slijtage.
In een gereviseerde klok geeft het een goed beeld van de slijtage.
In de olie terecht gekomen staaldeeltjes krijgen dus niet de kans om te zwerven tussen de lagers en de tandwielen.
Na 20 kilometer rijden heb ik het plug je verwijderd en het zit al vol ijzer

Zo ziet het magneetje er uit als ik er 20 km mee gereden heb, laat staan hoe het er uit ziet als ik er een maand mee rij.
Het nieuwe schroefje is niet helemaal hetzelfde als het origineel de kop is wat cilindervormig. Ik heb geprobeerd het originele te bestellen maar ik moet dan 400 euro voor 200 stuks betalen. Ergens anders kon het nog wel iets goedkoper vinden, maar ik heb ze besloten uit dit model te maken.

Ik bied ze aan voor 4,95 euro Inclusief verzenden. Ik verstuur in envelop met postzegel. Een fiber afdichtings ringetje zit bij de prijs in begrepen.
Ik ben benieuwt naar je reactie positief of negatief. En als je al wil bestellen, ik heb er 15 beschikbaar.
Ik verstuur binnen 12 uur na bestelling.€ 0,30 van iedere dopje wat verkocht word gaat naar een goed doel. =)
1 mei 2016 om 12:44 #249677Kan geen kwaad dit is uit te testen.
Doe mij er maar 1 alsjeblieft.
1 mei 2016 om 14:15 #250167Dit lijkt me best nuttig. 1 om te proberen aub!
1 mei 2016 om 20:44 #249678Doe mij er ook maar één, eens kijken hoeveel ijzer er wordt verspild tijdens de limbotoer…
pm, me je gegevens maar.
1 mei 2016 om 21:15 #250107Jullie hebben PM
1 mei 2016 om 21:59 #250108Jij verdient een behoorlijke pluim in je reet!
Ik vind het een zeer leuke en originele oplossing. Ergens had ik iets dergelijks al eerder bij auto’s gezien, maar de Vespa oplossing is top! Ga zo door!!1 mei 2016 om 22:34 #249679AC RACING :
Ergens had ik iets dergelijks al eerder bij auto’s gezien.Ik ben zelf F-16 technicus en in de vliegtuigwereld zijn dit soort dingen al geruime tijd in gebruik.
Het liefst met een met een detector die meteen een signaaltje door stuurt naar de cockpit!Ik wil er ook wel graag 1!
2 mei 2016 om 04:59 #250067Ik wil er ook eentje!
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel2 mei 2016 om 05:32 #2500681 stuk voor mij
Mvg
Jeroen2 mei 2016 om 06:20 #250045Ik had het je al gezegd, maar meld me hier ook nog even aan voor 1 stuk om het overzichtelijk te houden voor je :).
2 mei 2016 om 08:29 #250027Ik wil er ook wel 1 proberen. Leuk idee
2 mei 2016 om 08:48 #250028Al jaren een bewezen feit in een versnelling bak, dus ook zeker wel nuttig voor in een vertanding.
Ik wil er ook wel 1
Goede prijs ook voor een hand gemaakt stukje huisvlijt
2 mei 2016 om 08:51 #250029Graag wil ik er ook één bestellen 🙂
2 mei 2016 om 09:46 #250105Ik wil er graag 2 bestellen
2 mei 2016 om 10:55 #248850Ik zal er ook graag 1 willen. Leuk item en erg nuttig lijkt me ook.
(Die foto met dat aanbeeld is fantastisch, heb je goed uitgekozen. 😉 ) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.