Vespa-Ciao.NL
:: Jan Wiebe's Perso

Home Forums Perso’s Projecten Jan Wiebe's Perso

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 127)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

Intellect80
    Topic starter

PXL_20230130_110134547PXL_20230130_110138903Die heeft z’n beste tijd gehad..

No stress, all fun and a bit of speed
      1

Wim
      Bijdrager

Pff, niet normaal zeg, hoe lang rij je daar al mee?

Te vet gesmeerd.
        Te rijke afstelling.
        Te koude motor(korte stukjes)
        Niet op tijd ontkoold.
        Passing zuiger cilinder te ruim.
        Was het een “mix”?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
        1

Intellect80
        Topic starter

Nee dit is het blokje die onder de Si zat die ik sinds een week heb (geen mix), heeft vanaf 2008 stil gestaan. De uitlaatpoort van de cilinder is ook helemaal dicht “gekoold”.. lagerpassing van grootcarter is gaar, kreeg het vliegwiel er ook met de groots mogelijke moeite (lees: met grof geweld) af.. geloof dat ik van dit blokje zeer weinig kan hergebruiken 🙄

Gelukkig is het nieuwe blokje morgen klaar (nog even wachten op 0,5mm pakkingpapier voor de voetpakking)

Intellect80
          Topic starter

IMG-20230208-WA0000zo.. die was er duidelijk klaar mee.. was eigenlijk ook al aan vervanging toe, dus maar weer een bestelling bij JMPB gedaan en direct een nieuwe benzinekraan besteld aangezien hij blijft druppelen in dichte stand..

Had ook een probleem met de compressie van het nieuwe blokje..

Blijkbaar is het ook van belang om de slotspeling te checken bij een nieuwe cilinderkit.. De veren kunnen te weinig slotspeling hebben; heb ik me laten vertellen.. (wederom met dank aan onze goeroe Zevenenergie :mrgreen: )

Na controle bleek 1 vd zuigerveren totaal geen slotspeling te hebben. Dus aangepast naar 0,2 en tadaa!! Compressie 😀

Weer wat geleerd!

Nu weer geduld en wachten op het volgende pakketje..

1

Intellect80
            Topic starter

https://youtube.com/shorts/oUaEhAqjLCs?feature=share

na een zeer grondige schoonmaak van de, niet aangrijpende, koppeling draait het nu eindelijk z’n 1e toeren..

Setup: 43KR met originele bewerkte carters + krukas, Gianelli Ori-power, 13/13 en Polini-filter met een 3d-geprint aanzuigtrechtertje:

IMG-20230212-WA0003

Eerst maar sproeier 66 er in gedraait en dan morgen lkkr afstellen en toeren 😎

Intellect80
              Topic starter

https://youtube.com/shorts/GNCNqwRQ-Ww?feature=share

1e korte ritje met sproeier 66, maar ze lust zeker weten meer, 68 of wellicht zelfs 70..

Kort even de top getest en kom uit op een zeer nette 63 op de gps, maar er zit dus nog meer in.
                Moet zeggen dat de 43KR iets feller is als een 46polini, hangt lkkr aan het gas. Ben benieuwd wat dit blokje kan als het helemaal goed afgesteld en ingereden is :mrgreen:

Wordt vervolgd..

Intellect80
                Topic starter

Zo die is rijklaar, nu nog wachten op het verzekeringsplaatje..
                  PXL_20230215_142852129

Intellect80
                  Topic starter

Trekstarter van BGM gekocht met een lekker lichte aantrekmoer: 24gram. Hoe minder gewicht aan (vooral) het einde van de krukas, hoe beter..

Behalve 2 weg te vijlen bramen op het alu van de behuizing na, van goede kwaliteit op het 1e oog.
                    PXL_20230321_111305820PXL_20230321_111250029PXL_20230321_133913383montage is vrij simpel en snel gedaan.
                    Ook bij deze set loop je bij een normale koppeling icm kleine poulie (80 en kleiner) tegen het probleem aan dat de snaar aanloopt.

Nu heb ik dat probleem van te voren al opgelost door een Simo-koppeling te monteren icm 85 poulie, wat ook direct de overtoeren van het blokje op heeft gelost :mrgreen:

Intellect80
                    Topic starter

Vandaag wat verder gegaan met afstellen en direct eens de gasreactie en het optrekken testen nu er een trekstarter op zit (geen startsegmenten meer) en ik een iridium bougie gemonteerd heb.

Heb het Polini-filter er op zitten en al het maximaal aantal gaten geboord (6x6mm), tòch had ik het gevoel dat hij te weinig lucht kreeg. Soms kort wat gesputter en stationair niet helemaal lekker aan het lopen.
                      Nu 2 extra gaten er bij gemaakt en ze allemaal vergroot naar 8mm en probleem opgelost. Had geen telefoon bij me, dus geen snelheid gemeten, maar hij trekt nu ook bij een redelijk koude motor gewoon harder door..  man, man, wat heeft dit blokje er zin in…

De 43KR heeft dus goed wat lucht nodig, zit nu op sproeier 70, maar wellicht kan ik dus nog een maatje groter.. 😁 (nog meer snelheid in het verschiet)..

En het is inderdaad te merken dat de startsegmenten niet meer aanwezig zijn, geen dip meer 👌

Nu alleen nog de squis naar 0.9 brengen en een 46mm Polini-kop er op en dan is alles perfect 👌😎

Intellect80
                      Topic starter

PXL_20230417_122515272PXL_20230417_122713269PXL_20230415_114859625Zo de Si is er nu technisch helemaal klaar voor. Enige wat nog wordt toegevoegd is een venturi inzet voor de 13/13 om de luchttoevoer te optimaliseren. Dit zal de trekkracht en het stationair lopen nog wat verbeteren.

Squis zit nu op 0.7 en vanwege het ontbreken van decompressie op de nieuwe kop vandaag een ontstekingsonderbreker gemonteerd (1e foto).

Sproeier zit nu op 74, voor een 43mm normaal gesproken aan de grote kant, maar hij kan het hebben.. bij 75 gaat hij direct 4-takten en de bougie laat ook een mooie donkerbruine bruine kleur zien, perfect voor het inrijden. Iets te veel smering is dan geen overbodige luxe.

Een stabiele 71km/h op de gps en bakken met trekkracht tot de 60km/h, daarna wordt een tegenwindje lastig.

Iemand een idee hoe ik in de hogere toeren meer trekkracht er uit kan halen? Wellicht de Gianelli Original power eens omwisselen voor een Fire?

AvManen
                        Bijdrager

Een “rechte” origineel achtige uitlaat kan nooit op tegen een goede expansie.

Ik rijd zelf ook met een 43kr, vond de stap van originele uitlaat naar Gianelli original power al wel een redelijk verschil, maar met een Simonini Calibrata was het verschil nog veel groter. Veel meer vermogen bovenin de toeren.

Intellect80
                          Topic starter

Moet toch maar eens een expansie halen.. maar zeker weten geen Cali.. vind die uitlaat echt niet mooi staan op onze brommertjes en het zijn onhandige dingen, je moet eigenlijk altijd aanpassingen maken vanwege de kappen..

Ik ga de Gianelli Fire binnenkort maar eens bestellen. Na de Cali wat betreft prestaties de beste keuze..

zevenenergie
                            Donateur

Als je nu met de inrijsproeier rijd dan kan je met de juiste sproeier verwachten dat hij bovenin wat meer trekkracht heeft, lijkt me zo?
                              Ik zou ook niet te lang inrijden met die sproeier anders kan je die mooie bougie weer weg gooien en je uitlaatpoort gaat dicht zitten.

Het is een combinatie van de juiste overbrenging en een krachtige powerband die hem tegenwind ongevoelig kan maken. Ik heb het nu over rijden met poelie.
                              Ik licht het even toe:

Veel setupjes hebben wel een powerband die voelbaar is maar ze blazen niet.
                              Dat komt omdat de uitlaat timing niet boven de 180 graden komt in combinatie met een uitlaat die resonantie ondersteunt.

Een expansie uitlaat is eigenlijk een misleidende naam. De Gianelli original power heeft van binnen ook een expansie gedeelte.
                              Wat we vaak een expansie uitlaat noemen is eigenlijk een uitlaat die over een groot bereik kan resoneren. Er zit natuurlijk wel verschil in welke uitlaat je pakt.

Ik zeg dit allemaal maar even, om duidelijk te maken dat de overbekende tweetakt boost (het blazen) feitelijk inhoud dat de uitlaat in resonantie komt en er een staande golf ontstaat die drukvulling van de cilinder geeft.
                              Met andere worden hij komt in zijn powerband, maar dan met meer power dan met een “normale” uitlaat.

Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn daily, een aangepaste Dr 43 met een uitlaat timing van 182 graden in combinatie met een leovince SP. Ook niet een echte expansie uitlaat, maar hij resoneert wel.

De boost is echt spectaculair en toch nog trekkracht onderin.
                              Ik moet mijn snaar regelmatig strakker zetten, anders gaat hij slippen als hij in zijn powerband komt.
                              De overbrenging is dusdanig gekozen dat hij ongeveer zo snel optrekt als een standaard bromscooter
                              en dat hij tegen de 75 tegen het eind van de powerband zit.
                              Dit betekent dat hij op die snelheid het vermogen afneemt.

Met gevolg dat hij tegenwind bestendig is. Het kan zo hard stormen als de baas boven wil, maar ik sleur heb gemakkelijk voorbij de 70.
                              Dan voel ik ook hoe hard hij zou kunnen als ik een zwaardere overbrenging had. Want mijn helm waait bij storm tegen, bijna van mijn kop.
                              Met windje mee loopt hij door naar de 80+ maar wel buiten de powerband.
                              En dat allemaal met een cilinder die al aardig versleten is. (Dikke stoot rand).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik met een HPI onsteking rijd, met variabel onstekingstijdstip.
                              En ik rijd met een 13/13 waar ik een kelkje opgezet heb, (scheelt ook).
                              Ik ben bijna 2 meter lang en met een winterjas vang je dan veel wind.

Het geheim zit het dus in de uitlaat in combinatie met de juiste uitlaatpoort timing en een overbrenging die er goed bij past.

Intellect80
                              Topic starter

Weer interessant 🤔 Het kelkje is onderweg, dus daar pak ik dan ook nog wat.. en dan de Fire maar eens proberen..
                                Momenteel heb ik de overbrenging zo staan dat hij het met tegenwind nog net aan kan om hem naar z’n powerband te trekken. Zal eens kijken of een poulie 90 ipv 85 beter loopt.

Weet jij nog welke timing je mijn 43KR hebt gegeven?

zevenenergie
                                Donateur

Ik kan me niet eens herinneren dat ik je cilinder bewerkt heb…

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 127)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.