- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 20 jaren, 3 maanden geleden door Vespaflappie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 oktober 2005 om 19:22 #183433
yo vraagje
ik heb een 70cc DR evo.
1) hoeveel km moet zown cilinder ingerede worde?
2) kan ik me cilinder nie best ff eerst met olie insmere en dan eronder zette, ff stationair late lope en een half uur daarna ff 5 minuutjes rijde, weer late afkoele… zo een paar keer en dan rustig rond rijde cker?of zit ik nou helemaal fout?
m.v.g.
19 oktober 2005 om 10:23 #190293in principe zijn der hier genoeg topics over..moet je ff zoeken..ma geloof dat je cil 300 tot 500 km ingereden moet worden!
19 oktober 2005 om 12:23 #190294genoeg topics over hoor…..Dr zelf zegt: tot 300km niet volgas rijden; met het erop monteren alles beetje olien…Rustig stationair laten lopen enkele minuten na monteren..
Tip van mij: Iets grotere sproeier indraaien…Minder vastloop gevoelig:)19 oktober 2005 om 18:09 #190301oké meer moet ik nie wete. thnx.
28 december 2005 om 13:04 #190559HOi, vroeger zo’n 24 jaar geleden reed ik nieuwe cilinders voor mijn vespa altijd in door 300 km niet te lang achter alkaar te rijden kwartier half uur max. met niet meer dan halfgas daarna ook niet langer als half uur maar je kunt gas af en toe eens opentrekken, maar belangrijk wat ik ook altijd deed als ik een cilinder ging inrijden was de olie/benzine mengverhouding van 1/50 naar 1/25 brengen dan smeert tie beter en heb je weinig kans op een warmte loper op vastloper, maar rustig aan in het begin. En natuurlijk sproeiermaat enzo in de gaten houden he, maar daar ga ik niet op in dat weet je zelf wel.
Na 800 900 km kun je gewoon volgas gaan, maar dan nog relaxed en als er dan nog een paar honderd km bijzitten is het perfect en kan je gasgeven tot je een ons weegt en zal hij hard lopen en goed lopen.
De allerbeste manier, vind ik, om een cilinder goed in te rijden en dat tie na het inrijden ook steengoed loopt is hem inrijden met een passagier achterop liefst niet te zwaar en dan halfgas en dat een km of 300 400. Dat heb ik eens gedaan met twee exact dezelfde cilinders alleen bij de een zonder passagied en bij de ander met en na het inrijden reed die cilinder die ik met passagied inreed bijna 15 km harder en trok die veel sneller, vraag me niet hoe het kan, maar zo ging het.
GR. Freek.
28 december 2005 om 16:22 #190561echt zolang niet vol gas 700 800 kilometer?
28 december 2005 om 16:25 #190562Ik rij me cilinders bijna nooit in:P Zelfs mijn Evolution niet echt ingereden met nieuwe lagers kerings ensjow. Wel warm laten rijden en beetje rustig totdat hij op max temp zit en dan gas opentrekken. Altijd niks gebeurd ga niet 300 km inrijden 50 km is genoeg(voor mij dan)
28 december 2005 om 17:24 #190563Monstercitta :
Ik rij me cilinders bijna nooit in:P Zelfs mijn Evolution niet echt ingereden met nieuwe lagers kerings ensjow. Wel warm laten rijden en beetje rustig totdat hij op max temp zit en dan gas opentrekken. Altijd niks gebeurd ga niet 300 km inrijden 50 km is genoeg(voor mij dan)Idd,inrijden word volgens mij vaak overdreven.Mijn 70 malossi is nu 20km oud,ik laat hem wel altijd goed op temparatuur komen,maar daarna zeik ik hem ook af en nog steeds niet vastgelopen.
Ik kan het gewoon niet laten:D
28 december 2005 om 19:09 #190565Jah als hij warm is kun je hem wel open draaien. Maar niet te lang.. dan wordt hij te warm. En ZEKER geen 300 km NIET volgas rijden. Dan krijg je volgesn mij wel een dikke stootrand. Dus gewono ff optentrekken af e ntoe
28 december 2005 om 19:45 #190566Een stoondrand heeft niet met dat niet volgas te maken. Een stoot rand krijg je als je alleen ma 30 gaat en nooit een beetje volgas als de as beetje warm word gaat het uitzetten zeg ma. Als je inrijd dus niet steeds 30 rijden gewoon spelen met gas zodat je geen stoot rand krijgt
28 december 2005 om 20:26 #190567Monstercitta :
Een stoondrand heeft niet met dat niet volgas te maken. Een stoot rand krijg je als je alleen ma 30 gaat en nooit een beetje volgas als de as beetje warm word gaat het uitzetten zeg ma. Als je inrijd dus niet steeds 30 rijden gewoon spelen met gas zodat je geen stoot rand krijgtjah dus… dat zeg ik toch?? ik zeg niet dat je op zijn top moet rijden.. maar wel vol gas af een toe.. ik doe niks anders als met de gas spelen (met inrdijen) ik rijd nog geen 5 seconden even hard. Maar ik rijd bijv 30 en dan volle mep het gas open. Anders rekt die krukas en zuiger niet ver genoeg uit en komt ie nooit helemaal bovenin. Maar volgens mij (als ik het goed begrijp) komt ie met meer toeren en volle gas nog net iets hoger.. omdat hij dan sneller rojnddraait en daardoor dusook net iets verder uitrekt.
28 december 2005 om 20:41 #190568Ow. Als je goed leest dan begrijp ik je ma als je beetje snel leest bedoel je het juist andersom sorry:P
29 december 2005 om 11:04 #190571Juist inrijden is wel belangrijk en zoals iemand zei dat hij nooit zijn cilinders inrijdt, nou ja het zal een paar keer goed gaan, maar rij ze nou maar eens in en je zult zien dat ze na een inrij periode van zeg 400 km, hoeft niet zo gek veel te zijn, dat hij nog beter rijdt.
Inrijden is een beetje met gevoel rijden ook een beetje kijken naar de temperatuur buiten is het warm dan erg voorzichtig inrijden en flink smeren is het koud dan kan het gas weleens vaker open.
Maarre Jacky tot 700 800 km geen volgas is wat overdreven hoor als je maar geen half uur volgas rijdt dan ka n na 1000 plus km wel, maar op een mooi recht stuk kun je na 700 km best volgas rijden, maar voor de zekerheid, tenmiste dat deed ik altijd, maak de mengverhouding van de olie en benzine wat vetter dus geen 1 op 50 bij de tank, maar 1 op 25 tot een km of 1500 en daarna kan 1 op 50 wel, behalve als je een blokje hebt wat erg hard gaat in dat geval raad ik je aan om altijd vet te blijven smeren en nooit een te kleine sproeier te monteren.
Ja ik ben misschien wat overvoorzichtig wat inrijden betreft, maar heb ik wel nog nooit gelazer mee gehad zoals vast of warmte lopers, maar goed ik smeerde altijd een op 25 ook bij mijn versnellingsbrommers daar zelf 1 op 20 bij mijn yamaha fs1 antiek voor nu denk ik, maar destijds een juweeltje.
GR. Freek.
29 december 2005 om 19:00 #190577Ja ik heb ook gewoonmengsmering en daar en scheutje olie bij gegooid. en dat doe k dalijk weer als k opnieuw tank. Ik denk dat ik dat in het vervolg gewoon altijd doe. Een kannetje olie kan je de nek ook niet breken he:)
29 december 2005 om 20:12 #190578freek :
dus geen 1 op 50 bij de tank, maar 1 op 25 tot een km of 1500 en daarna kan 1 op 50 wel, behalve als je een blokje hebt wat erg hard gaat in dat geval raad ik je aan om altijd vet te blijven smeren en nooit een te kleine sproeier te monteren.hahahah WTF!!! Weet je wel dat dit ook zeeeer slecht is!!!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.