Vespa-Ciao.NL
:: Inrijden

Home Forums Algemeen Oude topics Inrijden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jacky
    Topic starter

Hallo, ik moet men vespa inrijden. Nu heb k net een half uur gereden en rustig opgetrokken en meestal 30 gereden soms ff 40. Is dit overdreven of moet je echt zo langzaam inrijden? En 2 tanks ofzo?

thnx Jacky

woe
      Bijdrager

ligt eraan wat je gaat inrijden

Jacky
        Topic starter

een 2dehands cilinder met nieuwe zuiger en veren

AA-T
          Sleutelbeheerder

gebruik het internet aub wat handiger.. je kan der egt veel meer vinden dan je blijkbaar denkt.. egt.. http://www.google.nl is een geweldige site! ik heb even voor je rondgekeken op het net en dit gevonden.. heb alleen niet de moeite genomen alles te lezen.. ff snel globaal gedaan.. en hier heb je wel wat aan als je t mij vraagt 🙂
            lees gewoon alles.. maar let vooral op het dikgedrukte stukje.. heb ik ff de nadruk op gelegd voor je 🙂

cittaforum.tk :
            Inrijden van cilinders

——————————————————————————–

gemaakt door leon

De bedoeling van inrijden is alle ruwe oppervlakken glad poetsen, en de onderdelen aan elkaar laten wennen.
            Als je gaat inrijden, moet je een bepaald aantal kilometers niet te veel vragen van je brommer.
            Dit betekent niet, zoals te veel mensen (o.a. de lokale fietsenboer) denken, dat je 300 kilometer lang het toerental zo laag mogelijk moet houden.

De drijfstang wordt iedere slag iets uitgerekt en ingekort, door de materiaal eigenschappen, en de kracht die op de zuiger gezet wordt.
            Hoe meer kracht, hoe groter de vervorming. Als deze nu de hele tijd een bepaald (laag toerental wordt gereden,
            dan komt er een rand, waarboven de zuiger niet is geweest. (deze noemen ze ook wel de stootrand)

Na het inrijden, als je meer gas geeft, stoot de zuiger tegen dat randje aan, met verlies van vermogen als minst erge gevolg.
            Daarom moet tijdens het rijden af en toe iets meer toeren gemaakt worden. Bouw het toerental wel voorzichtig op, ga niet plotseling aan het gas hangen, maar voer het toerental langzaam op, tot ‘ie er genoeg van heeft. Ga daarna weer terug naar een lager toerental, bij een snelheid van ongeveer 30 km/uur. Varieert per overbrenging, gewoon rond de 4000 toeren.

Uitleg stootrand:

Kijk je hebt last van massa-traagheid.

Ik zal het even simpel proberen uit te leggen.

Je gaat je citta inrijden en je blijft steeds op een constant toerental rijden.
            Je zuiger gaat zich zetten naar je cilinder, al dan niet gepaard met slijtage.
            Dus na een tijd ben je klaar met inrijden en je zuiger en cilinder zijn mooi op elkaar aangepast. Nu denk van dan ga ik hem eens keer kijken wat er allemaal niet in zit in dat cilindertje van me.

Dus hup dat gas open. Wat gebeurt er nou:

Omdat het toerental omhoog loop zal de middelpuntzoekende kracht groter , en door de massatraagheid van je zuiger zal de drijfstang meer uitrekken. Staal is namelijk elastisch.
            Dus je zuiger komt hoger te liggen. Maar aangezien je nooit nog op zo’n hoog toerental hebt gereden is je cilinder op dat punt nog helemaal niet aangepast op je cilinder.

[edit marc0]:
            Denk maar als je een emmer water rondslingert, hoe harder je em laat draaien hoe harder hij aan je trekt. Dit gebeurt er met de zuiger en drijfstang dus ook. [/edit marc0]

Je moet niet denken dat het mm zijn wat de zuiger hoger komt te liggen.

Dus je krijgt last van slijtage wat weer nadelige gevolgen heeft op je levensduur van je cilinder.

Moet je maar een kijken bij cilinders waar veel km meer gereden is. De stootrand is dan HEEL duidelijk voelbaar. Denk dan maar eens in wat er met je zuigerveren gebeurd als die het verschil in een keer moeten overbruggen.

En dan hebben we het nog niet gehad over zuigervervormingen die ontstaan bi jde ontbranding van het mengsel. Als je denkt dat je zuigert niet vervormd tijdens de vervorming dan heb je het goed mis.

Verder heeft de krukas-werking van de krukas ook nadelige gevolgen op levensduur van de cilinder, namelijk de lei-baankracht die ontstaat bij een krukas-beweging wordt je cilinder ovaal. Dit komt omdat je zuiger niet rechtlijnig naar onder wordt gedrukt.

Ik hoop dat je het begrijpt, je hebt ook deels gelijk, de krukas maakt ook steeds dezelfde slag ongeacht het toerental, Alleen je bekijkt het statich, terwijl het hele proces dynamisch is

Een ander misverstand is, dat het goed is om de hele afstand in een of twee keer toeren er doorheen te rijden.
            Laat het motorblok ieder kwartier even afkoelen. Door het langzaam rijden, vangt het blok minder wind, en wordt er minder gekoeld. Omdat de onderdelen nog niet optimaal zijn, hebben ze veel te lijden van grote temperatuurverschillen. Ook krijg je hier vaak kans op een warmloper, dit omdat alles nog zo nieuw is.

Hieronder staan wat afstanden, die aangehouden moeten worden om alle onderdelen aan elkaar te laten wennen. Als je bijvoorbeeld je blok hebt gereviseerd en je zet er een nieuwe zuiger in, houdt dan de de grootste afstand aan (niet bij elkaar optellen).

Nieuw blok / gereviseerd blok 500 KM
            Nieuwe cilinder 500 KM
            Nieuwe zuiger 300 KM
            Nieuwe zuigerveren 200-250 KM

Als je de zuiger of zuigerveren gaat inrijden, moeten deze eerst even goed heet rijden. Daarna aflaten koelen, en dan met het inrijden beginnen.
            Als je nieuwe zuigerveren plaatst, haal dan eerst met een heel fijn schuurpapiertje de braampjes eraf.

Dit alles was voor een gietijzeren cilinders, als je een aluminium cilinder is het anders. Op deze cilinderwand zit een laagje nicasil, dit is een beschermlaagje. Hierdoor slijt je wand niet snel. Als je dat laagje niet had, dan rijdt je brommer niet erg lang, want een zuiger kan niet op een aluminium vlak lopen. Maar even teurg naar het inrijden: op die zuiger zit meestal een grafieten laagje; dit laagje betekent dat je niet hoeft in te rijden. Je moet gewoon even 50 tot 100 kilometer rustig aan doen, en dan ben je klaar! Er komen nu ook gietijzeren cilinders met een gesmede zuiger, die hoef je dus ook niet echt in te rijden.

Suc6

Jacky
            Topic starter

bedankt, dat dikgedrukte wist ik dus al niet en heb ik verkeerd gedaan:|
              maar dat heet rijden en dan af laten koelen en dan inrijden beginnen, is dat dea aller eerste keer alleen of iedere keer dat ik ga rijden tijdens het inrijden?

Jacky
              Topic starter

halle AA-T laat ff weten aub want dalijk rij k em nog kapot ofzo:S

Herr Flick
                Sleutelbeheerder

ik heb t zelf nog nooit gedaan dus..

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                  Gele Racefrikandel

Jacky
                  Topic starter

ok,, ben maar blij want het is KLOTE

Jacky
                    Topic starter

sorry, zeer vervelend. Netjes blijven he(A)

Tremgy
                      Bijdrager

ik heb ook 2e hands cilinder en nieuwe zuiger ingereden. gewon iets van 150 kilometer en dan beetje halfgas. moet je eigelijks zelf aanvoelen.

Jacky
                        Topic starter

owke

Jacky
                          Topic starter

Bedankt voor de hulp weer allemaal hier k dnek dat het zo wel moet lukken!!:D

freek
                            Bijdrager

Hoi, dat van dat uitrekken vann de drijfstang wat niet genoeg zou gebeuren als je de cilinder op een te laag toerental inrijdt hmm ik vind het een beetje overdreven, want sowieso die uitrekking dan hebben we het over micrometers en dat is zo miniem, ik bedoel je drijfstang is toch geen elastiekje toch.

Ik heb ooit een brommer ingereden op net niet die manier die hierboven voorgeschreven wordt, nou het was dus een gewone versnellingsbrommer met een cilinder die wanneer hij was ingereden ongeveer 65 zou lopen met een 16mm carborateur.

Nou heb ik dat ding ongeveer 500 km ingereden met een passagier achterop en een constante snelheid van 40km/uur, nou wat schetst mijn verbazing dat die cilinder met maar een 10 mm carb. 75 reed en een vriend van mij met een snellere cilinder en 16mm carb reed ook 75, toch maf he.

Inrijden moet je toch echt een beetje op gevoel doen in het begin kan wat meer smering geen kwaad en heel af en toe het gas eens opendraaien, maar af laten koelen, nou ja zou je kunnen doen, maar als je rustig inrijdt is ook dat niet echt nodig en al helemaal niet bij een vespa die sowieso al geforceerde luchtkoeling heeft.

Mijn maatstaf is van nul tot 200km rustig aan dan van 200 tot 400 driekwart gas op stukken en dan na 500 is tie goed en alleen in het begin smeerde ik 1/20 daarna gewoon 1/50, nooit last gehad.

GR. Freek.

niels-nijsten
                              Bijdrager

dat met het uitrekken enzo dt klopt zeker en is niet overdreven ik heb het zelf meegemaakt met mijn vorgie brommer. honda mtx opgehoonde cillinder en overmaatse zuiger en zuigerveren nieuw derin eerst 1 min laten lopen toen rustig paar kilometer gereden vooral varieren in toeren(veel leuker met een 6-bak 300 toeren in zun 6 was tog nog 55 60 per uur :P) dat een paar keer gedaan tot ik een 300 km had gereden (in een 15 ritten), ik dacht nu zal het wel goed zijn. dus niet bromboer adviseerde 500 MINIMAAL op zoeen forum zijden ze tegen me 600 naar 400 km eerste keer gas opengedraait heel rustig doorgetrokken slaat bij 135 km per uur op net geen vol gas mun zuiger tegen de stootrand alles naar de klote. dus die stootrand die is der wel degelijk en richt zeker schade aan als je er niet mee oplet.

barry
                                Donateur

Ik heb nog nooit ingereden.
                                  De zuigerveren met een dremel een beetje opereren,meer olie in de tank & knallen vanaf de eerste meter.
                                  En ik heb niet 1 cilinder met een stootrand.Zelfs rustig warmrijden doe ik nooit,daar het luchtgekoelde motoren zijn.
                                  Je laat een kettingzaag toch ook niet eerst warmlopen bijvoorbeeld…………….
                                  Daarom heb ik graag pistons met een L-zuigerveer.Nooit stootranden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.