Vespa-Ciao.NL
:: Inlaat vijlen.

Home Forums Techniek Opvoeren Inlaat vijlen.

14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

richard
    Topic starter

Ik ga het morgen allemaal even rustig doorlezen wat jullie geschreven hebben en de how-to’s ook even rustig doornemen. Op dit moment zie ik alleen maar lettertjes en cijfers en begrijp er nog niet veel meer van haha.

Gr. Richard

zevenenergie
      Donateur

Nog even….
        Ik las ook dat je de poorten wilde door trekken. Het is ook mogelijk om alleen hapjes uit het carter te frezen, Dat is sneller.
        (ik hoop hiermee een oude discussie naar boven te halen wat nu sneller is doortrekken of hapjes 😉 )

Wim
        Bijdrager

Ja precies. Ik heb alles al gedaan tot wat jaren geleden.
          Vanaf nu gaat het originele blokje zo de plank op, en komt er een polini carter
          met alu/chroomwand cilinder.
          Als ik zoiets nog eens aan de hand ga halen.
          Ik heb alleen nog een Boxer 1972, die moet nog gerestaureerd, en staat ver in een hoek.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
          Donateur

Even reageren op zevenenergie: https://www.youtube.com/watch?v=wNhbbL3jMRc&t=20s

koppel
            koppelgrafiek, rode lijn korte hapjes, witte lijn = doorgetrokken.
            Ik geloof dat dit een Malossi 43mm is waarin de test is gedaan. paardenkrachten zelfde soort verschil.

Dus inderdaad, korte hapjes beter.

Ook in andere test, waarin de vergelijking is gemaakt tussen flowen of niet, bleek niet flowen meer PK te geven.

De theorie hierachter is dat de carterdruk een grotere factor speelt. Haal je meer weg, heb je minder carterdruk.

Die Sniper heeft leuke tests, moet ik zeggen.

Dus… vraagje: de inlaat wordt gestuurd door de krukas. Maar de andere wang is countergewicht. Is het niet mogelijk om op die wang, 3d geprinte stuffers op ze zetten, voor meer carterdruk.
            stuff

Onder de zuiger is ook nog plek, maar ik zou daar niet snel 3d filament durven te plaatsen ivm temperatuur. Een ander licht materiaal ?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door Shark.

zevenenergie
            Donateur

Het is mogelijk om met PA6-GF te 3-D printen. Dat is hitte en benzine bestendig en heeft glasvezel er in zitten.

Het echte probleem is hoe zorg je dat ze vast blijven zitten en hoe zorg je dat het martiaal niet vervormt.
              Want 1 gram bij 12.000 toeren per minuut weegt 5,6 kg. Dus tien gram = 56 kg.
              Als je iets hol prints moet je de binnenkant een zodanige structuur geven dat het bij 12,000 toeren ook in  vorm blijft.
              En vervolgens moet je het geheel uitbalanceren(wat niet zo heel moeilijk is).

Een simpele oplossing voor het bevestigen is er niet. Als je met schroeven werkt loop je met chroomstalen krukassen vaak tegen het feit aan dat je er wel een gat in kan boren met speciale boren maar dat het te hart is om in te tappen. Maar misschien valt het bij ciao krukassen mee.

Waar heb je die foto vandaan?
              Normaal gesproken zijn de inzetstukken voor krukassen van nylon of teflon. Nylon zou mijn keuze zijn want dat is harder dan teflon.  Pom zou ik niet gebruiken want veel kunststoffen “kruipen” en dat wil je niet.
              Er zijn ook nog vezel gevulde epoxies maar daar heb ik geen ervaring mee.
              Lijmen is uitgesloten, want er zijn geen geschikte kunststof lijmen voorhanden.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.

Shark
              Donateur

Het is mogelijk om met PA6-GF te 3-D printen. Dat is hitte en benzine bestendig en heeft glasvezel er in zitten. Het echte probleem is hoe zorg je dat ze vast blijven zitten en hoe zorg je dat het martiaal niet vervormt. Want 1 gram bij 12.000 toeren per minuut weegt 5,6 kg. Dus tien gram = 56 kg. Als je iets hol prints moet je de binnenkant een zodanige structuur geven dat het bij 12,000 toeren ook in vorm blijft. En vervolgens moet je het geheel uitbalanceren(wat niet zo heel moeilijk is). Een simpele oplossing voor het bevestigen is er niet. Als je met schroeven werkt loop je met chroomstalen krukassen vaak tegen het feit aan dat je er wel een gat in kan boren met speciale boren maar dat het te hart is om in te tappen. Maar misschien valt het bij ciao krukassen mee. Waar heb je die foto vandaan? Normaal gesproken zijn de inzetstukken voor krukassen van nylon of teflon. Nylon zou mijn keuze zijn want dat is harder dan teflon. Pom zou ik niet gebruiken want veel kunststoffen “kruipen” en dat wil je niet. Er zijn ook nog vezel gevulde epoxies maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijmen is uitgesloten, want er zijn geen geschikte kunststof lijmen voorhanden.

FOTO: beetje photoshop

Ja bevestigen is inderdaad de puzzel. gaatjes boren en kleine moertjes erin tiggen? Of met brons? Dan heb je iets om er een boutje in te draaien. Of een pressfit pennetje met schroefdraad aan de andere kant? I don’t know… Jij bent hier de metaaltovenaar 😀
                Zou wel gaaf zijn toch om eens te testen. Ik heb wel eens een Italiaan gezien die delen van de wang vervangt met lichter titanium, maar dat is dan puur vanwege gewicht, balans… Ik ben heel beniewd naar het verschil als je de carterdruk zou verhogen.

richard
                Topic starter

Hallo Wim en Zevenenergie,

Ten eerste bedankt voor jullie hulp en jullie geduld!
                  Ik heb een boel info van jullie gekregen en eerlijk gezegd lijkt het voor mij dat alles nu een beetje door elkaar gaat en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Dus wou ik graag even opnieuw beginnen en even laten weten wat precies mijn bedoeling is met een paar ‘simpele’ vragen. A.d.h. van jullie eventuele antwoorden zullen er vast wat meer vragen komen.

Ik was op zoek naar een aandrijfas maar die kon ik helaas nergens vinden. Dus was mijn idee om een complete achterklok te kopen maar vond ik redelijk prijzig. I.p.v. een achterklok te kopen heb ik maar een complete 2de citta aangeschaft. Toen kwam ik op het idee om die maar op te gaan knappen. Aangezien het al 15+ jaar geleden is dat ik aan een citta gesleuteld heb zat ik een beetje op het forum te kijken wat allemaal mogelijk is. Zodoende kwam ik de forum tegen ‘inlaat vijlen ‘ en ben er ijverig mee aan de slag gegaan. Zoals jullie hebben gezien te ijverig haha. Dus maar andere carters gehaald en zat er toevallig een DR krukas in.

Nu is mijn bedoeling om de volgende setup te maken.
                  – Standaard ‘gefreesde’ carters.
                  – 13/13 cab
                  – Poelie ( maat nog niet bekend )
                  – 65cc (43mm) cilinder DR
                  – Polini cilinderkop
                  – DR ( race ) krukas
                  Aan de krukas ga ik verder niks doen.

Nu heb ik de volgende vragen:
                  1. Als eerst wil ik de inlaatpoort vijlen zoals het in de forum omschreven is? Eerst inlaatpoort opboren tot 13 mm dan het vakje alleen breder maken. Of moet ik eerst de krukas timing berekenen en a.d.h.v. de uitkomst het grote van het gat ( vakje ) bepalen?
                  2. Ook wil ik de spoelpoorten frezen maar ik zag dat het beter is om er ‘hapjes’ uit te halen i.p.v. helemaal door te frezen. Heb je hier misschien een voorbeeld van? ( foto ) Dan heb ik een beetje idee van wat je bedoeld met hapjes.

Als ik op deze 2 vragen antwoord heb dan kan ik een start maken en dan zullen er vast nog wel meer vragen komen.

Gr. Richard

zevenenergie
                  Donateur

Ik heb geen foto van hapjes. Als je je cilinder in het carter stopt zie je dat het carter een opstruktie vormt. Je haalt dan net zo veel van het carter af, dat er geen opstruktie meer is en je maakt er een radius in, zodat de lucht mooi door stroomt. Het ziet er dan uit als of er een hapje uit is genomen.

Snap je het niet dan trek je gewoon de poorten door. Het verschil is maar klein en hele volksstammen hier op de site trekken de poorten door en zweren erbij.

Er waren vroeger op de site heftige discussies over, die heel vergingen er moest soms een heel team van moderators aan te pas komen om de gemoederen weer tot bedaren te brengen, tot aan huis bezoeken aan toe.
                    Er is een keer een toer georganiseerd die volledig uit de hand gelopen is. Mensen staken elkaars brommers in de brand om te zien welke brommers het beste fikte,  met of zonder door getrokken poorten.
                    Dat waren nog eens tijden.

Wat ben jij eigenlijk? Een doortrekker of een happer? 😉

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.

richard
                    Topic starter

Dankje zevenenergie,

Aangezien ik nog nooit ‘hapjes’ eruit gehaald heb en nog nooit de spoelpoorten gefreesd heb begin ik maar met de spoelpoorten te frezen aangezien daar een keurige forum over geschreven is met duidelijke foto’s. Dus op dit moment ben ik een doortrekker haha. In die tijd waren dr citta’s in overvloed toen kon het nog 😀

Zou je misschien vraag 1 ook willen beantwoorden? Dan kan ik de cilinder gaan bestellen en alles in 1x frezen/vijlen.

Gr. Richard

zevenenergie
                      Donateur

1. Als eerst wil ik de inlaatpoort vijlen zoals het in de forum omschreven is? Eerst inlaatpoort opboren tot 13 mm dan het vakje alleen breder maken. Of moet ik eerst de krukas timing berekenen en a.d.h.v. de uitkomst het grote van het gat ( vakje ) bepalen?

Ik zou eerst kijken welke inlaat timing jij wilt hebben daar voor kan je het bereken topic voor doorlezen. Het is geen echte berekenings-topic maar meer een indicatie topic. Zodat je er een beetje feeling voor krijgt.
                        De grote van de inlaten staan er in afgebeeld en ook welke timing je kan hanteren bij een vario of poelie.

Je moet het een beetje zo zien: Los van de timing; Als je een 13/13 hebt dan moet de oppervlakte van het rechthoekje minimaal dezelfde oppervlakte hebben. En het hele traject daar tussen ook.
                        Als je dat aanhoud zit je altijd goed en krijg je met niemand ruzie. 😉
                        Dat is min of meer ook het advies van Wim.

Nog even wat formules: oppervlakte cirkel is kwart Phi x de diameter in het kwadraat en de oppervlakte van een rechthoek is lengte x breedte.

1

richard
                        Topic starter

Hallo Zevenenergie,

Oke dat is duidelijk, de puzzelstukjes beginnen een beetje op z’n plek te vallen nu 😀
                          Dan ga ik me daar eerst in verdiepen en berekenen. En qua grote los van de timing is ook duidelijk nu.
                          Dankjewel!!

richard
                          Topic starter

Hallo Wim,

Nu begrijp ik jou berichten ook 😀  Jij ook heel erg bedankt!!

Wim
                            Bijdrager

Oké, we horen wel weer hoe het verloopt.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

richard
                              Topic starter

Ik heb een video gevonden op YouTube ( timing berekenen krukas/vespa ciao/#75 ).
                                Nu begrijp ik dat ik het grote van het vakje kan berekenen met de timing van de krukas ( alleen moet ik het net andersom doen, want ik ga niet de krukas tunen maar wil het grote van het vakje bepalen) . Dus voordat ik ga vijlen ga ik eerst een beetje spelen met de graden om te kijken wat het beste uitkomt met de grote van het vakje. Dus eigenlijks meerdere berekeningen maken met verschillende graden wanneer die eventueel open en dicht gaat.
                                Zodra ik de juiste grote heb ( volgens de berekening) dan laat ik het weten en kijken hoe jullie daar dan over denken.

14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.