Vespa-Ciao.NL
:: Inlaat vijlen.

Home Forums Techniek Opvoeren Inlaat vijlen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Idd heb je daar een mooie racekrukas van DR, houd er rekening mee dat de opentijd van deze krukas al vergroot is en je dus met het vijlen van je inlaatvlakje niet zo groot hoeft te gaan.

richard
      Topic starter

Dankje Martino, ik zal me deze keer dan inhouden met vijlen. 😀

Wim
        Bijdrager

Martino, Ik begrijp daar uit dat het inlaatvlakje alleen in de breedte groter gevijld moet worden en het tuitje natuurlijk naar 13 wordt opgeboord. Dus geen timing veranderen (=omhoog, omlaag vijlen) aan vlakje, die juiste timing is al aan de krukwang gedaan.
          Omdat het een DR krukas betreft, zal deze op zijn best presteren ism een 43DR cilinder?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

richard
          Topic starter

Wim, ik was idd van plan om een 65cc dr ( 43mm) eronder te zetten.
            Dat is een goeie vraag van jou tot hoever ik de inlaatvlakje maximaal mag veilen. Hopelijk kan iemand dat vertellen.
            En is het dan ook nodig om de spoelpoorten te vrezen in de carters, of heeft dat geen meerwaarde?

Gr. Richard

Wim
            Bijdrager

Ja dat spoelpoorten en carters matchen heeft wel zin.
              Ja, als ik Martino’s bericht begrijp is de timing al aan de krukas gedaan,
              waarschijnlijk door DR zelf. Als je dan het vlakje ook nog doet, lijkt het mij
              mislukt vanwege overkill met de timing. Je kan dan niet meer terug!
              Dus vlakje alleen breder maken, en de randen niet te smal. Pas op.
              Er lekt zomaar lucht langs, dan is je onderdruk weg.
              Je hoeft immers in samenwerking met de 13/13 niet meer inlaatopening oppervlak
              te hebben als de doorlaat van de carb.
              13mm rond naar mm2 =  6,5 x 6,5 = 42,25 x 3,14 = 132 mm2
              132 mm2 zou al voldoende moeten zijn.
              Is ie dat misschien standaard al?
              Anders is een opening van 12mm x 11mm al voldoende (=132mm2)
              13 x 10,2 etc. etc.

Gr. Wim.

Wim
              Bijdrager

P.S. Als je een nieuwe cilinderset monteerd rijdt deze dan wel zeer zorgvuldig in!
                Je weet daar van? Het loopt zomaar warm, vast etc schade….
                Het is een gietijzeren cilinder/stalen bus, dat mag best 600+km ingereden worden.
                Daarbij hoog toerental en langdurig op één toerental rijden vermijden.

Gr. Wim.

richard
                Topic starter

Hallo Wim, de inlaatpoort heb ik nog niks aan gedaan maar de binnendiameter is 10,5mm ( zie foto ) , deze wel gewoon tot 13mm boren? Het vlakje zelf heeft een opening van 9mm. Deze dan toch iets vergroten?

Oke dan zal ik de spoelpoorten in de carters wel doortrekken.

Met inrijden doe ik meestal 500km max 30km/h en daarna nog 1 volle tank rustig rijden naar af en toe het gas even open te zetten .

17575009351776857078008042425563
                  17575009812874786001159348718992

Wim
                  Bijdrager

Ja het tuitje gewoon tot 13mm niet te diep, de rest vijlen.

Inlaat uitvijlen bij een Vespa Ciao / Citta blok

Pas op met richting de ontstekingskant vijlen.
                    Je zit zomaar te ver en dan heb je een gat in je carter naar de ontsteking.

Ja, dat 9mm openingetje moet minimaal naar 132mm2 wat ik eerder hierboven  zei.
                    Dan voldoe je exact aan de vierkante mm’s van je 13mm carb.

Zoek ook eens op de site naar poorten DR doortrekken of wat ook, daar vind je veel over
                    als het goed is.

Zo’n groot inlaatopening is naar mijn idee niet perfect, want onderdruk valt behoorlijk weg.
                    Maar ze zoeken een snellere timing op deze manier wat naar mijn zin niet de beste is.
                    Veel beter is zoals jouw krukas, of bij een roterende inlaat is het de schijf.
                    Dat dient de timing te bepalen, de opening moet gewoon gelijk aan de carb zijn.
                    Er natuurlijk wel van uit gaande dat de DR krukas zó is getimed op het std gaatje,
                    en niet voor een polini of malossi snel carter.

Maar maak jouw opening evenwijdig naar vier kanten uit groter tot 132mm2.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door Wim.

zevenenergie
                    Donateur

Om even in te haken op de DR krukas.

Er zijn 50cc cilinders van DR en er zijn 65cc cilinders van DR. Daar aan kan je al afleiden dat de DR krukas timing niet precies is afgestemd of bedoeld is voor op de DR cilinders.
                      DR weet ook niets de rest van je setup en of je met vario rijd of met poelie.
                      Wat je dus alleen met zekerheid kan zeggen,….. is dat hij sneller getimed is dan een standaard krukas en dat geld misschien ook voor het ontstekingstijdstip dat bepaalt wordt door de spiegleuf.

Hoe dan wel de grote van het gat bepalen?
                      Dat doe je met behulp van de Howto “Krukas tuning berekenen” En daar voor moet je met een gradenschijf gebruiken en de timing op meten en dan vervolgens kijken hoe ver je het gat kan uitvijlen.

En getjoende inlaat van een ciao is geen wereldwonder als het om flow gaat. Dus je wilt het gat zo groot als mogelijk omdat je van rond 13 naar een langwerpig gleufje gaat.

Je moet eerst de gewenste timing bepalen (dat doe je met behulp van de HowTo) en dan wil je in principe het gat zo groot als mogelijk (voor een optimale doorstroming) en daar pas je de krukas timing op aan.
                      Dus in principe niet andersom. Pas als je timing te lang zou worden voor wat je wilt bereiken, ga je terug met de grote (lengte) van het gat.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.

Wim
                      Bijdrager

De grootte van het gat hoeft niet groter dan de carb.
                        Dat wordt in de tuningswereld als verlies gezien.
                        De timing bepaald de schijf, in dit geval de krukwang.

Of DR deze krukas voor de 50 of 65cc ontwikkelde, geen idee.
                        Zal wel een gemiddelde zijn hoop ik. Iedereen moest er wat aan hebben natuurlijk,
                        toen ook aan de omzet denkende. 😉

Gr. Wim.

Wim
                        Bijdrager

Hoe dan wel de grote van het gat bepalen? Dat doe je met behulp van de Howto die Wim hier boven geeft. En daar voor moet je met een gradenschijf gebruiken en de timing op meten en dan vervolgens kijken hoe ver je het gat kan uitvijlen.

De howto liet ik zien vanwege de max. diepte van het boren, daarna vijlen.
                          Het gat zo groot maken al in die how to: Niet doen ism deze krukas.
                          Maar dat had ik al geschreven.

Gradenboog en moeilijke dingen. Ik denk niet dat het de topicstarter zijn bedoeling is.
                          Maar wie weet, een tuner is born. 😉

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door Wim.

zevenenergie
                          Donateur

Ik was nog bezig met mijn post Wim.Je reageerde te snel.
                            Ik dacht dat je hem de How To krukas tjoening berekenen had gegeven. 😀
                            Die is wel op zijn plaats hier.

Krukas tuning berekenen

Ik vind dat iedereen die de moeite neemt om aan zijn inlaat gaat vijlen op zijn minst deze how to gelezen moet hebben.
                            Ik neem aan dat mensen graag weten waar ze mee bezig zijn.

zevenenergie
                            Donateur

Het gat moet wel degelijk groter dan de carburateur bij een ciao, omdat het aan het eind de botelnek zit, daar waar het mengsel tegen de krukas stormt en woest 90 graden moet keren.

Ook om balans redenen van de krukas is het beter om er niet te veel van de krukas te verwijderen en voor de timing het gat langer te maken.

Het kan zijn dat dit tuning tips/details zijn voor gevorderde, maar waarom niet?
                              Wie weet groeit Richard wel uit tot de nieuwe Frits Overmars. 😉

richard
                              Topic starter

Hallo Wim en zevenenergie,

Ik ga vanavond even alles rustig door lezen wat jullie hebben gestuurd.
                                Maar aan de krukas hoef ik niks weg te halen, want deze is van de fabriek af al getuned ( zie foto, links standaard , rechts dr krukas) .
                                Het gaat me nu meer om hoe groot ik de inlaat moet vijlen. En natuurlijk ga ik de spoelpoorten in de carters verlengen. Maar aan de krukas zelf doe ik niks.
                                17575270504176397396750661578285

Wim
                                Bijdrager

Je kan kiezen. Wat ik zei. Of.
                                  Werkt dat niet kan je altijd groter naar zoals zeven waarschijnlijk bedoeld.
                                  Nadeel, weer alles openmaken 😥

Gr. Wim

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.