Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › inlaat 19MM
- Dit onderwerp bevat 57 reacties, 14 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 9 maanden geleden door Herr Flick.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 januari 2020 om 21:09 #792352
Nou ja, dan ben je wel klaar natuurlijk.
Maar ik vind het veel geld.
Een stukje aluminium kost nog geen 5 euro.
Als je 2 linker handen hebt stop je gewoon 2 vingers in je neus en gebruik je alleen je rechterhand.
Zo doen de meeste mensen het.Je kan natuurlijk ook vijlen in je oude spruitstuk.
Word het dan optimaal? Ik ben van het goed doen en bij tjoenen moet alles goed en netjes zijn.5 januari 2020 om 21:25 #792354Is al geregeld bedankt en ja ik woon in flatje dus heb weinig gereedschap op het moment de oude spruitstuk zit er nu onder maar weinig vlees hij is nu echt tot max gevijlt is die nog maar 16mm
5 januari 2020 om 23:29 #792355Ik kan je wel een PHBG opschuif versie opsturen. Daarvan kan je dan het opschuifgedeelte verwijderen/afvlakken/wegfrezen en vervolgens aan de onderkant van het spruitstuk de twee verzonken boutgaten maken.
De carburateurbevestiging ligt bij onze spruitstukken haaks op het inlaattraject, waardoor de carb dus iets lager komt te zitten. Als je dit icm een Ciao wilt gebruiken, zou je eventueel je frame moeten aanpassen (achter het blok).
EDIT: Ik heb onze tekening even aangepast en het opschuifgedeelte verwijderd, maar het gat heb ik er in laten zitten (ik meen 21mm diameter). Wat ik niet kon toevoegen, omdat ik de maten niet had, waren de twee bevestigingsgaten voor de boutjes om, van de onderkant van het spruitstuk, de carburateur mee vast de draaien.
Ik print het spruistuk nu – morgenvroeg maak ik wel wat foto’s.
6 januari 2020 om 02:01 #792358Allereerst gaat de vlieger niet op wanneer je een grotere carburateur dan spruitstuk moteerd en deze dan hetzelfde zal presteren als met een 13mm carburateur. Idd zoals speedbuxy ook al opmerkt. Verschil ga je zeker merken tov de 13/13 SHA met bijpassend spruitstuk.
Vervolgens klopt de foto van JMPB niet helemaal. en zal je niet een eigen foto van je spruitstuk kunnen maken?
In de breedte zal deze wel 19mm zijn alleen in de hoogte niet en is deze ongeveer 13mm. Dit heeft te maken met de positie van de carburatuer. Deze moet wat hoger zijn anders gaat het niet passen bij een Ciao. Daarom heeft Malossi het spruitstuk ook zo gemaakt dat de inlaat naar beneden staat gericht. Er zijn ook andere spruitstukken geweest voor een Si waar de positie van de carburateur wat lager is geplaatst net zoals de aftermarket spruitstukken van Moparts.Ik heb hieronder nog een origineel Malossi MP spruitstuk toegevoegd. Ik ben erg benieuwd hoe jou spruitstuk er uit ziet?

6 januari 2020 om 12:43 #792365Nou de print is klaar. Schroefdraad in de onderste twee gaten zou je eventueel met een schroefdraad-insert moeten bevestigen (schroefdraad in het plastic tappen wil wel, maar dit gaat na een paar keer vast en losbouten stuk).

6 januari 2020 om 18:07 #792369Ik heb mijn spruitstuk uitgevijlt tijdelijk maar het gat is nog steeds niet na wens(rond 19mm)
Ik heb al een nieuw spruitstuk geregeld waar het gaat gewoon in het midden zit en niet bij de andere spruitstuk
Zodra k hem eraf heb stuur k je de fotos
P.S je gaat er weinig van merken als je een te klein spruitstuk hebt ten grote van je cabrateur….. En wat ik bedoel is dat het spruitstuk 13mm is en heb 19mm cabrateur dat het dan zonde qua vermogen is daarom zei ik ook 13mm cabrateur
8 januari 2020 om 22:03 #792397

Nou kijk de spruitstuk heb ik tot het maximale geveilt nu is het gat horizontaal 14mm en verticaal 12.5mm dus dat is nog lang geen 19mm
Dus wat betekent dat….
Dat ik er net zo goed een 13mm op kan zetten want het gat blijft te klein voor een 19mm!!! Snap je het nu?
Maar nu heb is de nieuwe spruitstuk onderweg dus het is straks eindelijk goed!!!
8 januari 2020 om 23:31 #792400Even wederom een hersenspinsel.
als de in en uitgang een grotere diameter hebben dan het midden. Tussen de carburateur en het Carter. Dus zeg maar zo: >< dan komt er toch net zo veel lucht en benzine binnen. Alleen onder een hogere druk. Net als dat je de tuinslang half dichtknijpt. Er komt net zo veel water uit alleen onder een hogere druk.
ik snap de zorgen maar ben van mening dat malossi er geen “verkeerd” onderdeel erbij leverd.nogmaals is maar een hersenspinsel
edit. Zie nu dat het niet om de 19mm van Mallossi zelf gaat. Mijn hersenspinsels mogen vergeten worden.
9 januari 2020 om 00:17 #792401Ik zie dat het toch gewoon een origineel PHBG spruitstuk van Malossi is en deze is om meerdere redenen ook al genoemd, prima en echt niet te klein! Ik kijk op de foto zelfs in de mond van een PHBG. Zal je er een 13/13 op zetten zullen je prestaties echt minder worden. Een ander spruitstuk welke onderweg zal zijn zal niet verschil maken hoogstens dat het inlaattraject iets korter kan zijn omdat deze meer naar beneden geplaatst kan zijn.
9 januari 2020 om 06:47 #792404Waarom die je niet een goeie benchmark met deze 19mm, 19mm met je nieuwe spruitstuk en ook een benchmark met je 13/13. Dan hebben we echte resultaten. Nu schrijf je alleen aannames op.
Ik ben benieuwd naar echte resultaten 👍
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel9 januari 2020 om 12:20 #792407Enige wat minder is aan het originele spruitstuk is dat schuine hoekje. Maar denk zelfs dat een recht spruitstuk qua prestaties niet heel veel meer doet.
Dit zal je denk ik moeten meten op een test bank ipv dat je het verschil voelt.
Een 13mm vergelijken met een 19mm op dit spruitstuk gaat in ieder geval nergens over.
@gratje
Je theorie gaat zeker wel op. Er zijn bv Mikuni carburateurs die bij de luchtinlaat kant 28mm zijn en dan taps toelopen tot 26mm naar de inlaat kant.
Dit heeft een bepaalde naam en zelfs rg250 en rg500 2takt motoren rijden met zulke carbs. (en waarschijnlijk wel meer)9 januari 2020 om 18:03 #792414@speedbuxy ik weet dat de theorie wel kon kloppen en wat jij zegt is precies wat ik bedoel.
maar dacht dat hij een malossi 19mm carburateur had gekocht.
die heeft een eigen opzetstuk voor het carter.
Ja, standaard word bij het carter een 13mm poort aansluiting geleverd.
Ik zeg gewoon proberen. een 19/21mm opzetstuk bij moparts kopen. en filmpjes maken 😉9 januari 2020 om 19:50 #792418@Herr flick
Denk je nu echt dat ik zomaar wat loopt te roepwn ofzo? Het zijn geen aannamens k weet heus wel waar ik over praat want ik heb het zelf al vaak mee gemaakt!
9 januari 2020 om 20:08 #792419Ik heb zojuist ook even mijn malossi 19mm eraf geschroefd. (jaartje geleden gekocht)
mijn “middelste” gat is ongeveer 14mm breed. en zoals ik kan zien heb ik genoeg “vlees” over om hem groter te maken. Maar hij is zeker geen 19mm breed zoals die van @Martino

9 januari 2020 om 22:56 #792432Precies ik heb hem ook maximaal uitgeveilt en nog is die geen 19mm het gat zit niet in midden van spruitstuk dus de bovenste rand van het membraam zit er ook half voor dus je kunt niet heel ver
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.