:: Inhoud Polini hoge druk kop vergeleken met standaard kop
-
Ik was al een tijdje benieuwd naar hoe groot het verschil in inhoud van een Polini hoge druk kop is ten opzichte van een standaard kopje, dus ik heb het opgemeten.
Zie hier mijn bevindingen:

(Alle metingen zijn gedaan met gedistilleerd water in een kamer met een temperatuur van 22 graden.
Bij alle metingen is dezelfde bougie gebruikt.)
Ik heb telkens een afgewogen dopje water genomen en hiermee het kopje gevuld. Daarna heb ik het dopje nogmaals gewogen, het verschil tussen de 2 metingen is de inhoud van het kopje. Natuurlijk heb ik alles zo precies mogelijk gedaan, maar ik ben natuurlijk geen professionele kopjesinhoudsmeter. Neem de metingen met een korreltje zout.
Het verschil in inhoud vind ik behoorlijk weinig, ongeveer 0,008ml per mm boring.
Heeft iemand anders deze inhoud misschien ook al eens gemeten? En heeft iemand ooit het verschil tussen een Polini kop en een standaard kop getest op een testbank?
Deel hier jouw ervaringen met het Polini kopje.
Leuk 
Ik gebruik dit om te meten:

Met dit ding kan je het door het bougie gat afvullen.
Als je namelijk het kopje in de verbrandings-ruimte vult dan komt er een bolling op te staan, door de oppervlakte spanning van het water en daardoor kan je niet nauwkeurig afvullen.
Plus dat je het kopje dan precies waterpas moet houden.
Met de spuit zie met een rekensommetje direct hoeveel cc de inhoud is.
Maar de zuiger heeft een bolling en je hebt de deckheight. Het bougie gat is een vaste waarde.
Tegenwoordig gebruik ik ook Solidworks. Als je daar de situatie tekent, drukje je op een icoontje en je ziet precies de inhoud van de verbrandingsruimte.
Maar genoeg gesproken, de cijfers:
Standaard Si kopje 5,7ml
Polinie kopje 43mm 5,5ml
Dat is gemeten met aftrek van het bougie gat. Dus puur de inhoud van het kopje.
Een Ngk bougie met hitte graat 8 heeft 0,25 ml inhoud, zodat we de metingen kunnen vergelijken.
Ps. Alle metingen zijn gedaan met kraanwater met een druppeltje zeepsop.
Bij 20 graden en een luchtvochtigheid van 50%.

Zout naar smaak toevoegen 😉
@zevenenergie
Zo, dat ziet er zeker uit als een kopjesvasthouder die goed op smaak is
hoeft volgens mij weinig peper en zout aan te pas te komen. Zo eentje ga ik ook maken om alles nog een keertje na te meten, want mijn metingen zijn vergeleken met de jouwe wat aan de hoge kant.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.