Vespa-Ciao.NL
:: ingesleten achterklok

Home Forums Techniek Vario ingesleten achterklok

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

skib
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik zit met een klein probleempje.
      Na eindelijk me brommer motorisch te hebben gefixt (na 2 jaar haha) was ik een stukje gaan rijden.
      Na een kilometertje rijden kwam er een gigantische ****** herrie van beneden. Ik meteen vol in de ankers en me brommert uitgezet. Thuis aangekomen deed ik de volgende ontdekking:

Me 90 mm schijf finaal naar z’n grootje.
      Nu zag ik ook meteen het volgende euvel:

Het lijkt net of mijn achterkoppeling zich in mijn achterklok heeft gevreten.
      Nu weet ik niet of ik de achterklok toen die tijd zo heb gemonteerd (zal me niks verbazen) of dat het in de 2 jaar tijd dat hij erop zat is gebeurd.

Nu vraag ik me af of dit kwaad kan? Eventueel te fixen is? Of dat ik er goed aan doe om een nieuwe klok op ze kop te tikken.

Ik hoor graag van jullie!

Brady

PS: als iemand nog een 90mm schijf heeft liggen en verkoopt hoor ik het graag! haha

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Je moer van je achterkoppeling heeft niet goed vastgezeten. Gaat hij los zitten, krijg je inderdaad dit resultaat.
        Kan geen kwaad als je keerring nog goed is.

In vervolg (met een nieuwe poelie) je achterkoppeling-moer goed vast draaien + de borgring gebruiken.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

skib
        Topic starter

Top!!

Scheelt weer een hoop gedoe.

Bedankt!

Martino
          Moderator

Dit is niet een losse moer geweest. Dan zal de naafdeksel mooi egaal zijn ingesleten. Grote kans dat dit ook te maken heeft met de kapotte schijf, maar denk ook aan de ingaande vario-as welke misschien niet ver genoeg naar buiten steekt.
            Wellicht heeft deze naaf een revisie nodig?

skib
            Topic starter

Zat ikzelf ook nog aan te denken.
              Heb hem toendertijd ook al een revisie gegeven en ik heb nu denk 1mm (misschien nog niet eens) axiale spelling.
              In principe is dat niet heel veel toch?

Ik weet wel dat me voorzijde schijf niet gelijk aan me andere schijf stond.
              Waardoor het leek alsof er een slinger in zat.

Ik heb nog wel een vraag over die borgring.
              Moet je de zijkanten van die borgring nou naar binnen slaan of niet?
              Ik heb even snel iets gemaakt met me beste paint skills:

niek1992
              Bijdrager

van de borgring moet je inderdaad 2 aan elkaar liggende zijden tegen de moer aan slaan. Zodat de moer zelf niet kan draaien.

skib
                Topic starter

Probleem waarschijnlijk gevonden.
                  Mijn oude ring had niet van die inkepingen die mooi in de sleuven gaan. (Zoals de borgring heeft)
                  Mijn oude schijf had gewoon een rond gat in het midden waardoor hij waarschijnlijk is gaan schuiven.
                  Hierdoor is hij denk ik op een punt gekomen dat hij tegen me frame of iets is geknald en dus is gespleten.

Maar met dank aan Martino heb ik weer een nieuwe schijf en deze heeft wel van die mooie inkepingen en kan dus geen kant op! =)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.