Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › imitatie zuiger doen of niet
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 7 maanden geleden door stfu>>.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 augustus 2007 om 16:57 #209125
stfu>>een tijdje terug heb ik een warmloper met mijn polini racing-kid (43 mm)gehad, hierdoor is de zuiger redelijk beschadigd, zoals jullie misschien weten is dit een gesmede zuiger en geen alu-zuiger.
hierdoor vroeg ik mij af of ik een imitatie-zuiger (12 euro) van de brommerboer erin kan doen, deze zuiger heeft dezelfde poorterij alleen is dus wel van alu is dit een probleem of is een imitatie sowieso geen goed idee (zelf geen ervaring mee namelijk)
alvast bedankt
7 augustus 2007 om 11:10 #226576
stfu>>iemand een idee?
7 augustus 2007 om 11:12 #226577ik heb geen idee 😛
voor die 12 euro kun je het altijd proberen…
7 augustus 2007 om 11:13 #226578ik heb gewoon een immitatie in mijn 70 dr evo doet het gewoon goed geen problemen of iets hoor dus kun je gerust doen;)
7 augustus 2007 om 11:20 #226579Ik heb geprobeert om het uit te zoeken maar kan er niet achter komen wat precies het materiaal is van de cilinder, vaak kan een zuiger wel maar de zuigerVeren moeten percee wel dezelfde zijn. Heb je foto’s van cilinder en zuiger beschadigingen en een bechrijving van de cilinder kleur bij het poetsen van de cilinder met heel fijn schuurpapier, wit, brons, blauw of grijszwart kleurig :?.
Misschien dat het dan wat beter lukt met info.
TICKLING BARN7 augustus 2007 om 11:21 #226580ja maar waar het hem omgaat heeft met het materiaal van de zuiger te maken…
want de originele is gesmeden en de imitatie is alu…
7 augustus 2007 om 11:31 #226581
stfu>>de cilinder is qua materiaal gewoon hetzelfde alleen de zuiger is dus gesmeden, bij de beschadiging van de zuiger zag je eigenlijk een alu kleur terugkomen.
de zuigerveren zijn eigenlijk niet beschadig maar bij deze ga ik de slotspeling vergroten (op aanraden van Barry) aangezien deze misschien 0.1 is en dit dus waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de warmloper
7 augustus 2007 om 11:49 #226582De zuigerveren zou stfu wel van zijn oude 43mm gesmede zuiger kunnen gebruiken.
Misschien dat er maar gewoon die immi 43mm goed afgewerkt in moet
P.s. misschien kan je die wiseco ff mailen of een gewoon alu zuiger hel veel verschil gaat maken in warmte enzo in een gietijzeren cilinder?
Had nog wat gevind over gesmede zuigers:
Dit alles was voor een standaard cilinder, als je een aluminium cilinder is het anders. Op deze cilinderwand zit een laagje nicasiel, dit is een beschermlaagje. Hierdoor slijt je wand niet snel. Als je dat laagje niet had, dan rijdt je scooter niet, want een zuiger kan niet op een aluminium vlak lopen. Maar even terug naar het inrijden: op die zuiger zit meestal een gravieten laagje; dit laagje betekent dat je NIET hoeft in te rijden. Je moet gewoon even 50 kilometer rustig aan doen, en dan ben je klaar! Er komen nu ook gietijzeren cilinders met een gesmede zuiger, die hoef je dus ook niet echt in te rijden.
Hoe worden gesmede zuigers eigenlijk gemaakt?
Het maken van een gesmede zuiger is een echte specialiteit. Controle en kennis zijn de sleutelwoorden in het smeed proces. Allereerst worden er van een staaf aluminium schijven gesneden. Deze worden verwarmd en met een druk van meer dan 2.000 ton(!) in een bepaalde vorm geperst (smeden). De structuur van het speciale aluminium verandert en alle onregelmatigheden in het materiaal worden zoveel mogelijk geëlimineerd. Na het smeden ondergaan de halffabrikaten 5 uur lang een hittebehandeling. Hierdoor worden spanningen in het materiaal verminderd of zelfs weggenomen, wat de specificaties en de kwaliteit van de zuiger waarborgt.
Na dit proces worden de zuigers geheel bewerkt met hoogstaande state-of-the-art CNC-machines. Alle speciale kenmerken van een specifieke zuiger worden toegevoegd aan de zuiger. Denk hieraan aan het model (een zuiger is in principe conisch), de ring groeven, de kroon van de zuiger (bol, klepuitsparingen, dome, dish, etc.). Dit hangt geheel af van de applicatie waar de zuiger voor gebruikt wordt. Na deze bewerkingen is de zuiger een heuse gesmede Wiseco-zuiger geworden en wordt deze verpakt met zuigerveren set, zuigerpen en clipjes. Klaar om geïnstalleerd te worden.Aangezien Wiseco haar eigen productiefaciliteiten heeft, biedt Wiseco de mogelijkheid “custom” zuigers te maken voor allerlei modellen, die niet in de Wiseco catalogi te vinden zijn. Dit betekent dat Wiseco voor veel klassieke motoren een oplossing kan bieden in de vorm van een modern ontworpen gesmeden zuigerkit.http://www.motormaniacs.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1723&Itemid=83
7 augustus 2007 om 12:00 #226584Mahle zuigers
, misschien kun je daar iets vinden, maken ook zuigers op eigen specificaties7 augustus 2007 om 16:56 #226585Post eens een foto van de zuiger, een schuurpapiertje 1000 + water doet vaak wonderen bij warmlopers (en soms zelfs bij vastlopers hè Ivar)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno7 augustus 2007 om 21:19 #226586Materiaal van de cilinder is idd gewoon giet.
Mijn ervaring met de imi zuiger van jmpb is dat ze erg snel ‘op’ zijn, dat wil zeggen de zuigerveren. Dus misschien een idee om de imi zuiger met polini veren te doen als ze passen.
Volgens mij zijn al die cilinders hetzelfde qua maat dus geen letters en 100ste mm’s verschil, dus een imi 43mm moet gewoon passen en goed werken.
Wel bagger dat dat ding zo snel warm is gelopen, mijn andere kit heeft nauwelijks die grijze kleur, alsof het een gesmede zuiger zonder grafietlaag is. Ik ben benieuwd hoe die het gaat doen.
8 augustus 2007 om 14:49 #226589
stfu>>ik zal binnenkort ff een foto maken met de beschadigingen:'(
8 augustus 2007 om 14:53 #226590die zuiger van jmpb kun je gewoon krijgen bij luytink robbert, voor 12 euris ofzo.
ik heb er met mijn 70polini ook mee gereden, en mijn ervaring is dat het hele goede zuigers zijn.zitten zelfs std bij de 70 AR (imitatie polini).
zoals edjuh zegt, misschien beter je zuigerveren omzetten als die geen schade hebben opgelopen
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel9 augustus 2007 om 15:04 #226603
stfu>>bedankt voor de reacties tot nu toe iig 😀
toch hier een aantal foto’s van de zuiger
hmm nog nooit een foto geplaatst dus de link dan maar
9 augustus 2007 om 15:23 #226605doen!
ik reed in mijn 43 polini ook met imitatie zuiger, liep perfeckt, ook imitatie zuigerveren.
ook redelijk afgewerkt -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.